هر تهرانی در شبانه‌روز حدود ٢٢٠ لیتر آب مصرف می‌کند. اگر جمعیت ثابت تهران را ١٢,٥‌میلیون نفر درنظر بگیریم، روزانه در پایتخت ٢‌میلیارد و ٥٧٠‌میلیون لیتر آب مصرف می‌شود اما خیلی راحت می‌توان این میزان مصرف آب را به حدود نصف رساند و در واقع هزینه قبض آب‌تان را نصف کنید. یک ضرب و تقسیم ساده نشان می‌دهد درصورتی که قیمت تمام‌شده هر مترمکعب آب را ٣‌هزار تومان درنظر بگیریم، روزانه چیزی حدود ٨‌میلیارد و ٢٥٠‌میلیون تومان هزینه آب شرب تهرانی‌ها می‌شود. حالا شرکت آب و فاضلاب تهران دست به کار شده و درحال طراحی سامانه‌ تجهیز خانگی به ابزارهای کاهنده مصرف آب است.

آن‌گونه که نوذری‌پور، معاون شرکت آب و فاضلاب تهران به «شهروند» می‌گوید: در این روش شرکت‌های تولیدکننده، تجهیزات لازم برای کاهش مصرف را در خانه‌های افراد نصب کرده و متقاضیان هزینه‌های لازم برای نصب را به صورت اقساطی همراه با قبوض ماهیانه خود پرداخت می‌کنند. برای نصب و تأمین تجهیزات کاهنده مصرف آب ٣ درجه درنظر گرفته شده است. اگر کسی خواهان پرداخت هزینه کمتری است، می‌تواند تنها درخواست نصب پرلاتور (سرشیرهای کاهش مصرف آب) را ارایه دهد. این پرلاتور که در بازار Store حدود ٥‌هزار تومان به فروش می‌رسد، هزینه کمتر از ٣٠‌هزار تومان برای متقاضیان خواهد داشت. استفاده از این سرشیرهای مصرف آب درخانه‌های پایتخت تا ٣٠‌درصد کاهش می‌دهد.

اما هزینه برای کسانی که خواهان تعویض فلاش‌تانک‌ها و نصب شیرهای الکترونیکی (چشمی) هستند، به‌ مراتب بسیار بیشتر از این مقدار است. به گفته او، در این حالت میزان مصرف بین ٥٠ تا ٦٠‌درصد کاهش خواهد یافت.

برای ابزار کاهنده مصرف آب چقدر خرج کنیم؟

حالا شاید برای شما این سوال پیش‌ بیاید که استفاده از این تجهیزات جدای از اثر آن در کاهش بحران آب، از نظر اقتصادی چقدر برای شما مقرون به‌صرفه است. هرچند که معاون شرکت آب و فاضلاب تهران معتقد است؛ مادامی که آب یک کالای ارزان و بی‌ارزش از نظر اقتصادی است، استفاده از این تجهیزات هیچ جذابیتی برای مردم ندارد، اما برخی از کارشناسان بر این باورند که درصورت سرمایه‌گذاری در این بخش، سرمایه در کمتر از چندماه به شخص بازمی‌گردد.

فهمی کارشناس منابع آب وزارت نیرو در این‌باره به «شهروند» می‌گوید: چنانچه خانواده‌ای حدود ١٠٠‌هزار تومان برای تجهیز شیرآلات منزل خود به ابزار کاهنده هزینه کند، این میزان هزینه در کمتر از ٤ماه به او برمی‌گردد. به گفته او، استفاده از این تجهیزات ساده میزان مصرف آب شرب در خانواده‌های ایرانی را بین ٥٠ تا ٧٠‌درصد کاهش داده و آب‌بهای پرداختی توسط مشترکان را به نصف و حتی کمتر کاهش می‌دهد. فهمی بر این باور است که منافع حاصل از صرفه‌جویی در مصرف آب به قدری است که حتی وزارت نیرو می‌تواند به‌عنوان متولی این بخش تجهیزات لازم را در اختیار مردم قرار داده و هزینه آن را به صورت اقساطی در قبوض آب از مردم دریافت کند. حتی به نظر من با توجه به بحران آبی که این روزها اقتصاد ایران با آن دست‌وپنجه نرم می‌کند، اگر این تجهیزات به صورت رایگان هم توزیع شود، باز هم برای اقتصاد ایران می‌صرفد.

گفته‌های معاون آب و فاضلاب تهران نشان می‌دهد که فهمی چندان هم بیراه نمی‌گوید. «درحال حاضر قیمت تمام‌شده هر مترمکعب آن با احتساب هزینه‌های سرمایه‌گذاری (‌تصفیه‌خانه، مخازن و سدها) حدود ٣‌هزار تومان است اما آن‌چه که از مردم دریافت می‌شود، حدود ٤٠٠ تومان به ازای هر مترمکعب است. به گفته نوذری‌پور، قیمت تمام‌شده هر مترمکعب آب بدون هزینه سرمایه‌گذاری (تنها با احتساب هزینه تصفیه و نگهداری) حدود ١٢٠٠ تومان است که حتی در این شرایط هم مردم تنها ٣٠‌درصد آن را پرداخت می‌کنند.

جایزه به اسراف

او که از طرفداران واقعی‌شدن قیمت آب در ایران است، ادامه داد: امروز ما در کشور خود به اسراف و مصرف بیشتر جایزه می‌دهیم. کجای دنیا چنین روشی مرسوم است. حتی در کشورهایی که با بحران آب مواجه نیستند، مصرف آب کمتر از ایران است.

این کارشناس منابع آب بر این باور است یارانه‌ای که می‌تواند به ایجاد فرصت‌های شغلی یا ارتقای سطح آموزش یا بهداشت مردم اختصاص پیدا کند، اکنون به مصرف بیشتر آب و انرژی تعلق می‌گیرد. تداوم این رویه به مصلحت نیست. این روش غلطی است که یارانه به مصرف بیشتر تعلق بگیرد. فرضا، اگر شما در یک روز، دو مترمکعب آب بیشتری مصرف کنید، دولت حداقل دو‌هزار تومان برای این کار جایزه داده است. برای مثال، اگر مصرف‌کنندگان برای مصرف هر مترمکعب آب ٤٠٠ تا ٥٠٠ تومان پول می‌پردازند، هزینه تصفیه، انتقال و توزیع آن، ١٥٠٠ تومان برای هر مترمکعب است. منابعی هم که در بخش کشاورزی مصرف می‌شود، تقریبا رایگان است؛ نتیجه اختصاص این میزان یارانه آن است که ایران اکنون در شمار پرمصرف‌ترین‌های جهان قرار گرفته است.

چند‌ درصد مردم الگوی مصرف را رعایت می‌کنند

فهمی، کارشناس منابع آب وزارت نیرو در حالی معتقد است که میزان مصرف در میان ایرانیان در بخش‌های مختلف (صنعتی، کشاورزی و مردم) بدون توجه به بحران آبی در ایران صورت می‌گیرد که بر اساس آمار ارایه‌شده از مدیرعامل شرکت مهندسی آب و فاضلاب کشور ٧٦,٥‌درصد مشترکان شهری الگوی مصرف آب را رعایت می‌کنند.

آن‌گونه که آمارها نشان می‌دهد مصرف ٧٦,٥‌درصد جامعه شهری کمتر از الگوی مصرف یعنی کمتر از ٢٠ مترمکعب در هر دوره مصرف می‌کنند؛ ٢٦‌درصد از این مشترکان بین ٢٠ تا ٤٠ مترمکعب مصرف دارند و ١.٩‌درصد از مشترکان نیز بیش از ٤٠ مترمکعب آب در هر دوره مصرف می‌کنند. بررسی‌ها حاکی از آن است که مصرف ٥٢.٤‌درصد از مشترکان روستایی مطابق با الگوی مصرف است؛ یعنی کمتر از ١٥ مترمکعب مصرف می‌کنند؛ ٣٢.٥‌درصد بین ١٥ تا ٣٠ مترمکعب و ٣١‌درصد نیز بیش از ٣٠ مترمکعب آب مصرف می‌کنند.

بی‌تردید در شرایطی که ٩٤‌درصد جمعیت ایران در مناطقی ساکن هستند که با بحران آبی مواجه هستند، اهمیت توجه به روش‌های کاهش مصرف آب را دو چندان می‌کند.

هر دستگاه کولر آب یک نفر را می‌بلعد

شاید بد نباشد که بدانید هر دستگاه کولر آبی روزانه تا ٢٠٠ لیتر آب مصرف می‌کند که این میزان از استاندارد مصرف روزانه یک فرد ایرانی نیز بیشتر است. بنابراین می‌توان فرض کرد که هر خانوار (به‌طور متوسط چهار نفره) در صورتی که از یک کولر آبی استفاده کند، گویی یک نفر به سرانه افراد افزوده شده است. نشتی کولرها و تنظیم‌نبودن شناور آنها موجب هدررفت آب می‌شود؛ بنابراین در ابتدای فصل گرما کولرها باید سرویس شوند و از نشتی‌های شیر تأمین آب کولر، شیلنگ و اتصال‌های مربوط جلوگیری شود. آن‌گونه که کردوانی می‌گوید، مسئولان می‌توانند با آموزش‌دادن روش‌های مدیریت مصرف و راهکارهای ساده‌ای همچون استفاده از دوش‌ها و شیر‌های کم‌مصرف، مصرف آب را به میزان قابل توجهی کاهش دهند.

اخبار اختصاصی سایت رکنا را از دست ندهید:

وقتی شوهرم نبود، مرد غریبه را در اولین قرار به خانه ام بردم! / همسایه ها همه چیز را فهمیدند

آرش برهانی ممنوع الخروج شد! + سند

آخرین خبر از پرونده دختر زیبای تبریزی + عکس

فاطمه 16 ساله در خانه مجردی آیدین خون به پا کرد

آزار و اذیت دختر 10 ساله در خرابه های شهر! + عکس

قمه کشی دو دختر دبیرستانی در مدرسه+ فیلم و عکس

تجاوز پدر و پسر خبیث به یک دختر 19 ساله +عکس

شوهرم زیاد به من توجه می‌کند! / نوعروس با این شکایت عجیب به دادگاه خانواده رفت

شهین زن سوم پیرمرد طلاق گرفت و در سوئیت خلوت در دام گناه افتاد!

متلک های آزار دهنده برای ازدواج با سمیه / این زن پولدار چه ایرادی داشت؟

نقشه مکارانه برای پدرزن / او دختر 14 ساله را به حجله برد

قطع عضو کودک 4 روزه بخاطر اشتباه پرستار! / پاهای بچه با سشوار پختند + فیلم تلخ

خواستگاری دختر روس از رامین رضائیان در روسیه

دوستم بی غیرتی کرد! وقتی خانه نبود مرا به خانه اش می فرستاد و من شب ها با زنش هخوابی داشتم + عکس

کدخبر: 389293 ویرایش خبر
لینک کپی شد
آیا این خبر مفید بود؟