سوالات «دین و زندگی» دانش آموزان کشور لو رفت

سوالات اولین امتحان نهایی لو رفته است؛ نه حرفی کم نه حرفی بیش. آموزش‌و‌پرورش هم از همان لحظه اول دست از انکار برداشته و موضوع را تأیید کرده است.
دانش‌آموزان و مسئولان آموزش‌وپرورش می‌گویند سوال‌های امتحان درس «دین و زندگی» نیم‌ساعت قبل از شروع امتحان در بعضی مدارس پخش شده و به دست دانش‌آموزان رسیده است. از طرف دیگر هر چند مشاور مدیرکل آموزش‌و‌پرورش شهر تهران می‌گوید که سوال‌ها در شهری غیر از تهران لو رفته اما تعدادی از دانش‌آموزان تهرانی می‌گویند که سوال‌ها را قبل از شروع امتحان داشته‌اند و حتی کانال تلگرامی‌ای را نشان می‌دهند که سوال‌ها در آن منتشر شده است؛ «امید» یکی از این دانش‌آموزان در مدرسه‌ای در منطقه ٥ تهران است. او سر حوزه آماده شده بود تا نخستین امتحانش را بدهد: «نیم‌ساعت قبل از امتحان به حوزه امتحانی رسیده بودم. اولین چیزی که توجه‌ام را جلب کرد، زمزمه‌های لورفتن سوالات بود.» او در ثانیه‌های اول بی‌تفاوت نگاهش را به کتابش می‌اندازد اما کنجکاوی او را به جمع دوستان می‌کشد. «عده‌ای از بچه‌ها دور هم جمع شده‌ بودند. در دست یکی از بچه‌ها سوالاتی بود که ادعا می‌کرد سوالات امتحان همان روز است؛ امتحان دین و زندگی.» «امید» برای سنجش آمادگی‌اش برای امتحان نگاهی به سوالات می‌اندازد اما مسأله را خیلی جدی نمی‌گیرد: «از سوالات تستی سرسری گذشتم و بیشترین تمرکزم را روی سوالات تشریحی گذاشتم که سخت‌تر بود. سوالات را یک‌به‌یک می‌خواندیم و هر کسی جواب آن را می‌دانست، برای بچه‌ها می‌گفت. مثلا این سوال برای فلان بخش کتاب است و به فلان فصل اختصاص دارد.» اما بزرگترین غافلگیری «امید» زمانی است که سر جلسه می‌نشیند و برگه سوالات امتحانی را می‌بیند: «وقتی سرجلسه نشستم با دیدن سوالات واقعا تعجب کردم چون همان سوالاتی را که چند دقیقه قبل با بچه‌ها مرور کرده بودیم، پیش روی خودم می‌دیدم.»

«مسعود» هم برای دادن اولین امتحان سر ساعت در مدرسه‌ای که به‌عنوان حوزه انتخاب شده بود، حاضر شده بود. «چهارم ریاضی‌ام در منطقه پنج. حوزه را هم نگویم بهتر است.‌ سال گذشته‌ هم سوالات لو رفته بود؛ اما یادم نیست کدام درس بود، البته درنهایت خود آموزش‌وپرورش هم قبول کرد که این اتفاق افتاده است ولی برای امسال را کاملا مطمئنم که سوالات لو رفته است.» او هم در ناباوری لورفتن سوالات است. «هم‌مدرسه‌ای‌هایم ادعا می‌کردند سوالات را دارند؛ چون فکر می‌کردم این احتمال خیلی ضعیف است از آنها نپرسیدم سوالات را از کجا آورده‌اند و آنها را مسخره می‌کردم که برای خرید سوالات پولشان را هدر داده‌اند؛ اما آنها می‌گفتند پولی بابت سوالات پرداخت نکرده‌اند و به شکل مجانی از یک کانال گرفته‌اند.

البته یکی، دو نفر دیگر هم بودند که می‌گفتند سوالات امتحان آن روز را دارند. از صحبت‌هایشان متوجه شدم که همه آنها از یک کانال سوالات را به دست آورده‌اند. آن هم مجانی.» «مسعود» هم اطمینان دارد سوالاتی که قبل از امتحان دیده، همان‌هایی بوده که قبل از امتحان بین بچه‌ها دست‌به‌دست می‌شد.«کاملا مطمئنم سوالات همان بود.

برای اینکه در مورد سوالات با هم مشورت می‌کردیم و خوب یادم هست ٧-٨ سوال آخر همان سوالات بودند.» «حسین» در آخرین لحظات مانده به شروع امتحان خودش را به حوزه می‌رساند. «پیش‌دانشگاهی‌‌ام‌ در مدرسه توحید بود اما حوزه امتحانی مدرسه امام‌هادی(ع) بود. با عجله وارد حوزه امتحانی شدم و دیدم بعضی از بچه‌ها می‌گویند که سوالات دین‌وزندگی لو رفته است؛ جدی نگرفتم اما بعد از پایان امتحان کسانی که سوالات را قبل از امتحان دیده بودند، تایید کردند که سوالات همان بوده و من افسوس می‌خوردم چرا نگاهی به سوالات نینداخته‌ام.»
تهران نبود
هرچند آموزش‌وپرورش این بار لو رفتن سوالات امتحانات نهایی را تایید کرده، اما گفته سوالات نه در تهران بلکه در یکی از استان‌ها لو رفته است. علیرضا راه‌پیما، مشاور مدیرکل آموزش‌و‌پرورش شهر تهران دیروز دراین‌باره گفت: «با قطعیت می‌گویم که سوالات لو رفته امتحانات نهایی در تهران نبوده و مربوط به یکی دیگر از استان‌ها می‌شود، اما اجازه نداریم نام استان را ببریم.»
به گزارش ایلنا، او ادامه داده: «این سوالات به هیچ‌وجه از شهر تهران لو نرفته و علت آن هم خیلی روشن است، زیرا ما روی برگه‌های امتحان نهایی بک‌گراند زده بودیم.

این بک‌گراند روی عکسی که در تلگرام Telegram از سوالات منتشر شده، وجود ندارد، همین مدرک به سادگی نشان می‌دهد سوالات مربوط به استان تهران نبوده است. نکته قابل توجه این است که این بک‌گراند در هر منطقه از تهران متفاوت است و اگر در هر کدام از مناطق تهران سوالات بیرون می‌آمد، ما تشخیص می‌دادیم که سوالات مربوط به کدام منطقه است.»
به گفته او: «ما در تهران برای این‌که ضریب ایمنی را بالا ببریم، مانع از تخلفات این‌چنینی شویم و به راحتی تشخیص دهیم سوالات لو رفته از کدام ناحیه تهران بوده است، این بک‌گراند را روی سوالات طراحی کرده‌ایم. ضمن این‌که بک‌گراند به ما نشان می‌دهد سوالات مربوط به امروز است یا نه. این بک‌گراند اطلاعات خوبی به ما می‌دهد که عملا ضریب ایمنی را بالا می‌برد. با قطعیت می‌گویم که در تهران نبوده و مربوط به یکی دیگر از استان‌ها می‌شود، اما اجازه نداریم نام استان را ببریم.»

مراجع قضائی پیگیر ماجرا هستند

این‌بار اول نیست که سوالات امتحانات نهایی در ایران پیش از برگزاری آزمون در کانال‌های مجازی منتشر می‌شود.‌ سال گذشته و‌ سال ٩٥ هم با شروع ماه خرداد، عده‌ای از دانش‌آموزان گفتند سوالات دو درس جغرافی و آمادگی دفاعی لو رفته که البته وزارت آموزش‌و‌پرورش این موضوع را در ‌سال ٩٥ تکذیب کرد.

سال گذشته هم گفته شد که امسال سوالات اصلی پیش از برگزاری امتحانات در کانال‌های تلگرامی و اینستاگرام Instagram به صورت رایگان یا برای فروش عرضه شده است. بعد از آن هم پلیس Police فتا اعلام کرد سوالات عرضه‌شده فقط در یک مورد با سوالات اصلی تطابق داشته و افراد عرضه‌کننده صرفا کلاهبردار بوده‌اند؛ هرچند بعد از آن پلیس ۸نفر را در این ارتباط دستگیر کرد و البته قوه‌قضائیه درباره سرنوشت این افراد خبری را اعلام نکرد.

حالا عبدالرسول عمادی، رئیس مرکز سنجش آموزش‌وپرورش در مورد ماجرای لو رفتن سوالات درس دین ‌و زندگی در خرداد امسال می‌گوید: «اول خردادماه نخستین امتحان سراسری برگزار شد. نیم‌ساعت قبل از برگزاری امتحان متوجه شدیم یک صفحه از سوالات امتحانی در فضای مجازی منتشر شده است.»

عمادی با اشاره به ساعت نشر سوالات در فضای مجازی ادامه می‌دهد: «از آن‌جایی که ساعت نشر سوالات با زمان شروع امتحان تفاوت نیم‌ساعته داشت، امکان نشر و استفاده از آن وجود نداشت، اما با این تفاسیر پلیس فتا و حراست آموزش‌وپرورش دست به کار شده و عوامل خاطی این مسأله شناسایی شدند و درحال‌حاضر درحال پیگیری قضائی موضوع هستیم.» رئیس مرکز سنجش آموزش‌وپرورش ساعت نشر سوالات در کانالی در فضای مجازی را ساعت ٧صبح اعلام می‌کند: «سوالات ٧صبح توسط کانالی نشر پیدا می‌کند، درحالی که ساعت ٨صبح این امتحان در حوزه‌های مشخص‌شده برگزار شد. درواقع از این‌که در این فاصله -با توجه به این‌که بیشتر دانش‌آموزان در حوزه امتحانی‌شان حاضر بودند- چه تعداد از دانش‌آموزان به این سوالات دسترسی پیدا کرده‌اند، اطلاعات موثقی نداریم، حتی در مورد این‌که از این سوالات استفاده شده است یا خیر.»

البته با درنظر گرفتن احتمالات، تصمیمی در این خصوص گرفته شده است که عمادی درباره آن می‌گوید: «با درنظر گرفتن تمامی احتمالات و با در نظر گرفتن این نکته که تنها بخشی از سوالات در فضای مجازی در دسترس دانش‌آموزان بوده، تصمیم گرفته شد در بارم سوالات تغییراتی داده شود، به نحوی که مقداری از بارم سوالاتی که در فضای مجازی در دید عموم قرار گرفته بودند، به سوالات صفحه اول که افشا نشده بود، انتقال بیابد تا اگر سوءاستفاده‌ای صورت گرفته باشد، حق دانش‌آموزان تضییع نشود.»

رئیس مرکز سنجش آموزش‌وپرورش ادامه می‌دهد: «افراد خاطی توسط پلیس فتا شناسایی شده‌اند و موضوع به مراجع قضائی منتقل می‌شود و با عوامل خاطی برخورد خواهد شد.» عمادی در پاسخ به این سوال که افراد شناسایی‌شده ارتباطی با آموز‌ش‌وپرورش دارند یا خیر، می‌گوید: «اجازه بدهید مسأله کاملا روشن شود و بعد در این موارد صحبت شود.» رئیس مرکز سنجش آموزش‌وپرورش در مورد ماجرای لو رفتن سوالات امتحانی ‌سال گذشته هم می‌گوید: «پرونده ماجرا تا جایی که به ما به‌عنوان برگزارکننده امتحان مربوط است این‌که مستندات مربوط به حادثه Incident را به مراجع حقوقی آموزش‌وپرورش بدهیم. آنها هم با دستگاه قضائی در ارتباط‌اند. پیگیری‌های بعدی کار جزو مسئولیت‌های بنده نیست.»

اخبار اختصاصی سایت رکنا را از دست ندهید:

جسدی مچ کالبد شکاف را در پزشکی قانونی گرفت!

5 ساعت تجاوز به دختر 15 ساله توسط 2 پسر / دختر مُرد!+عکس دختر و متجاوزان

بازیگر مشهور زن سینما و تلویزیون در آستانه طلاق از همسر ثروتمندش / پرونده در دادگاه تهران

نقشه زن بی حیا برای مرد متاهل در کوچه خلوت

پریا 17 ساله ام در خانه فساد شب ها را صبح می کنم! + سرنوشت تلخ

فرار سهیلای 14 ساله از پیشنهاد پدر بی حیا / وقتی گرفتار 5 جوان شدم!

اقدام بی شرمانه عروس و داماد امریکایی در خیابان + عکس

وحید مرادی اعدام می شود / مادر مقتول خواستار شد + فیلم و عکس

فوری / هواپیما ربایی در آسمان ایران / فرد مهاجم مسلح است

بازیگر خوش تیپ سعودی از کشور اخراج شد / او باعث اغوای زنان می شد + عکس

دعوای زنانه منشی با دختر جوان با لنگه کفش در کلینیک زیبایی! + عکس

فیلم برداری از صحنه رفتار حیوانی پسر تهرانی با دختر دانشجو

این پسر جوان را می شناسید / او در خیابان خلوت تهران به دختر جوان تجاوز کرد + عکس

کدخبر: 383077 ویرایش خبر
لینک کپی شد
آیا این خبر مفید بود؟