شیوع بیماری لکه‌سفید میگو یا وایت اسپات در یکی از استخرهای چابهار

به گزارش گروه اجتماعی رکنا، علیرضا رفیعی‌پور در این باره اظهار کرد: در سایت پرورش میگوی گواتر چابهار ۲۶ مزرعه و ۴۷۳ استخر فعال وجود دارد که تاکنون ۹ استخر آلوده شناسایی و هفت استخر معدوم‌سازی شده‌اند. اما در حال حاضر بیماری با اقدامات آموزشی و قرنطینه‌ای فروکش کرده است. البته استرس دمایی امسال به شیوع بیماری کمک کرده و برداشت از برخی استخرها در دستور کار قرار گرفته است.

وی درباره اینکه چرا پس از سال‌ها هنوز بیماری لکه سفید میگو در کشور به ویژه سایت‌ پرورشی گواتر چابهار وجود دارد و سالانه تلفات قابل توجهی از مجموع تولید را می‌گیرد؟ گفت: بیماری‌ها در حوزه دام، طیور و آبزیان به دلیل اینکه عوامل بیماری‌زا در محیط کشور ما وجود دارد و خواهد داشت، با رعایت همه اصول بهداشتی و قرنطینه‌ای می‌توانیم در امان باشیم اما مسلما زمانی که برخی نکات رعایت نشود، احتمال شیوع افزایش پیدا می‌کند. اما امسال وقتی بچه میگو از طریق مراکز تکثیر غیرمجاز تهیه شده و بعدا مشخص شود که این بچه میگو آلوده بوده است، این مسئله خود به یک عامل بیماری‌زا تبدیل می‌شود و ممکن است به دیگر استخرها نیز سرایت کند. همچنین عوامل مکانیکی و انسانی نیز می‌توانند در انتقال بیماری موثر باشند.

رئیس سازمان دامپزشکی ادامه داد: در ابتدا در یکی - دو سایت از گواتر تحت عنوان آلودگی بیماری لکه سفید میگو شیوع پیدا کرد. البته بر اساس آمار و ارقام موجود همه اقدامات بهداشتی و قرنطینه‌ای انجام شده و در حال انجام است و اگر در ادامه نیز تعداد بیشتری از استخرها به این بیماری آلوده شوند، قطعا به اطلاع مردم و رسانه‌ها خواهیم رساند.

به گفته وی، استخرهای آلوده از یک سیستم تغذیه، کارگری و مدیریتی اداره می‌شدند که با توجه به امکان جابجایی بچه میگو، خوراک میگو و ... از یک استخر به استخر دیگر و از مزرعه‌ای به مزرعه دیگر، بیماری به همین میزان احتمال گسترش و انتقال پیدا می‌کند.

رفیعی‌پور اظهار کرد: چیزی مبنی بر کمبود آهک و مواد ضدعفونی‌کننده برای معدوم‌سازی و پاکسازی استخرهای آلوده از شهرستان چابهار گزارش نشده است اما مجددا این مسئله را پیگیری خواهم کرد.

وی گفت: زیرساخت‌های موجود مانند زیرساخت استخرها و شرایط فیزیکی آنها به متولیان آن که سازمان شیلات کشور و پرورش‌دهندگانی که این مراکز را ایجاد کرده‌اند، برمی‌گردد. همچنین چگونگی ارتباط مراکز سایت‌های پرورش و دیگر مسائل بهداشتی و قرنطینه‌ای نظیر شیوع و انتقال بیماری لکه سفید میگو می تواند اثرگذار باشد، چرا که این ویروس مسئله ماندگار چند ساله است.

رئیس سازمان دامپزشکی با اشاره به کاهش کانون آلوده به بیماری لکه سفید میگو در مزارع پرورشی طی سال‌های گذشته اعلام کرد: در سال ۱۳۹۵ و سال‌های قبل از آن با حدود ۸۰ تا ۱۰۰ کانون آلوده به این بیماری مواجه بودیم اما در سال گذشته میزان آن به حدود ۶۰ کانون کاهش یافت. اما باید زیرساخت‌ها به گونه‌ای اصلاح شوند که در یک مزرعه‌ای با بیش از ۱۰۰۰ هکتار تا استخری با وسعت یک تا ۱.۵ هکتار بتوانیم چارچوبی برای ورود و خروج و کنترل آن داشته باشیم که اگر این اتفاق بیفتد، می‌توان به کنترل دقیق و سریع ویروس لکه سفید میگو امیدوار بود اما چنین چیزی وجود ندارد.

وی با بیان اینکه روش‌ها و زیرساخت‌ها باید برای مقابله بهتر با بیماری لکه سفید میگو تغییر کند، گفت: البته در کنار بیماری، تولیدات بسیار مناسب و خوبی در مزارع پرورشی میگو صورت گرفته است و این مسئله نشان می‌دهد که می‌توان در کنار بیماری و کنترل مناسب آن، تولید و پرورش مطلوبی در زمینه میگو داشت. البته هیچ کس نباید بگوید که تنها پرورش‌دهندگان یا عوامل مکانیکال در شیوع و گسترش بیماری لکه سفید میگو موثر بوده‌اند، بلکه ویروس می‌تواند در آب و استخرها حضور داشته باشد و بماند و همه عوامل دست به دست هم داده تا شاهد این بیماری باشیم. اما باید به این نکته توجه کرد که از شرایط بسیار بد موجود در ۱۰ سال گذشته به شرایط نسبتا مساعد سال گذشته رسیده‌ایم و ۳۴ هزار تومان میگو تولید کرده‌ایم که برای برنامه ششم توسعه نیز برنامه‌ریزی کرده‌ایم که تولید را به بیش از ۵۰ هزار تن برسانیم.

رفیعی‌پور اظهار کرد: شفافیت و اطلاع‌رسانی دقیق از طریق مسئولان و رسانه‌ها کمک می‌کند انتقال بچه میگو، غذا، کارگر، کارشناس و ... با دقت و حساسیت بیشتری صورت گیرد و اگر در مزرعه‌ای که چندین استخر دارد، ممکن است ویروس وارد و به جاهای دیگر منتقل شود. در این زمینه نیاز به همکاری همه متولیان بخش خصوصی و دولتی از پرورش‌دهندگان تا سازمان شیلات، دامپزشکی، اتحادیه‌های بخش خصوصی، رسانه‌ها و ... داریم.

وی تاکید کرد: گرچه بیماری لکه سفید میگو در چند استخر معدود گزارش شده است اما گزارش این بیماری می‌تواند زنگ خطری مهم برای صنعت پرورش میگو باشد تا همه آن را مدنظر قرار دهند و بیش از این شاهد شیوع بیماری نباشیم.

بیماری لکه سفید میگو یا وایت اسپات، یکی از خطرناک‌ترین بیماری‌های ویروسی در حوزه شیلات و آبزی پروری به شمار می‌رود که بیش از ۱۵ سال مزارع پرورشی میگو را با خود درگیر کرده است. این ویروس به دلیل سرعت شیوع و انتقالش می‌تواند در کمتر از یک روز ده‌ها و شاید صدها استخر پرورشی میگو را که در کنار یکدیگر هستند، ‌ آلوده کند و همه تولیدات پرورش‌دهندگان یک منطقه را از بین ببرد.برای ورود به کانال تلگرام ما کلیک کنید.

 

کدخبر: 379512 ویرایش خبر
لینک کپی شد
آیا این خبر مفید بود؟