حسین آخانی فعال محیط زیست و گیاه شناس در رابطه با کاشت بی رویه درخت و بدون در نظر گرفتن اکوسسیستم شهری اظهار کرد: درختان نقش بسیار مهم در اکوسیستم دارند و هر درخت برای نمونه می تواند در سال اکسیژن مورد نیاز یک خانواده 4 نفری را تامین کند.

وی افزود: در همه مکاتب هم درخت جایگاه خاص خود را دارد اما ما یک واقعیت را باید بپذیریم که تهران و بخش قابل توجهی از کشور ایران دارای آب و هوای خشک و نیمه خشک است انتظار اینکه ما در همه جای تهران و همه جای ایران جنگل داشته باشیم انتظار بیهوده ای است.

وی تصریح کرد: معمولا برای داشتن درخت باید میزان کافی آب داشته باشید که بتوانید آن درخت را سرپا نگهدارید به همین دلیل است ما گاهی مواقع غافل می شویم از گیاهانی که به طور طبیعی در کشور ما است شاید آنها به اندازه درخت نباشند اما همان گیاهان نقش هایی را در اکوسیستم ایفا می کنند که از درختان کمتر نیست؛ بنابراین ما باید به گیاهان به معنای عام توجه کنیم.

آخانی گفت: در فصل جشن درختکاری در اسفند ماه طبق آمار هر سال میلیون ها درخت در بین مردم توزیع می شود اگر 10 درصد این نهال هایی که کاشته می شد درخت شده بود، تهران هم اکنون به یک جنگل حاره ای تبدیل می شد اما چرا این گونه نشد؟ به دلیل اینکه آب و هوا و اکوسیستم ما اجازه اینکه نهال هایی که می کاریم درخت شوند را نمی دهد.

وی ادامه داد: در این سال ها بسیاری از فضاهای طبیعی را با شهرسازی، جاده سازی و کوه خواری از بین برده ایم و نتیجه این می شود که می خواهیم به زور درخت جایگزین آن کنیم که این امکان پذیر نیست.

فعال محیط زیست و گیاه شناس تصریح کرد: براساس تحقیقات درخت کاری در اکوسیستم های شهری مانند تهران معمولا در دره ها انتظار ایجاد جنگل را داریم. متاسفانه توسعه بی رویه در شهر تهران اتفاق افتاده است و نگاه اشتباهی که ما در توسعه شهری داشتیم دره های شهر را با بتن پر کرده ایم و این بتنی که ایجاد شده است خود مانع از ایجاد جنگل طبیعی می شود. حدود 18 سال گذشته در دره فرحزاد جنگل طبیعی داشتیم که انواع و اقسام گونه های طبیعی در آنجا زندگی می کردند که نیازی به مراقبت نیز نداشتند متاسفانه دره ها را تبدیل به پارک کردند.

وی یادآور شد: مانیاز داریم این نگاه را تغییر دهیم این نگاهی که ما در پارک و فضای سبز داریم یک نگاهی است که در حقیقت برای یک قرن گذشته است.

وی افزود: اگر دلمان به حال طبیعت می سوزد باید حفاظت و پاکسازی از طبیعت را آغاز کنیم. شهروندی که دوست دارد یک درخت بکارد یک هفته پلاستیک استفاده نکند. زمانی که برای خرید می رود از کیسه های پارچه ای استفاده کند.

آخانی گفت: اگر کشور خود را دوست داریم سرزمین خود را پاکسازی کنیم. اگر این پاکسازی را انجام دهیم و از طبیعت حفاظت کنیم، چرای بی رویه نکنیم، تخریب نکنیم، بتن نریزیم، زیباترین شهر جهان در همین شهر تهران رشد خواهد کرد و ما بعد از چند سال یک طبیعت زیبا خواهیم داشت.برای ورود به کانال تلگرام ما کلیک کنید.

کدخبر: 368775 ویرایش خبر
لینک کپی شد
آیا این خبر مفید بود؟