سیمای شهر با برچسب های تبلیغاتی زشت می شود

سیمای شهر پایتخت زیر رنگین‌کمان برچسب‌های تخلیه چاه فاضلاب، لوله‌کشی، نصب تجهیزات صوتی و تصویری و انواع و اقسام خدمات شرکت و مراکز تجاری پنهان شده است. برخورد نکردن با متخلفان و سوءاستفاده‌کنندگان از فضای شهر سبب شده است تا علاوه بر افزایش تبلیغات با برچسب‌ها، مدیریت شهری هزینه‌های کلانی را از جیب شهروندان برای پاکسازی سیمای شهر هزینه ‌کند.

در و دیوار شهر و حتی کف زمین هم از برچسب‌های رنگ‌و‌وارنگ پر شده است، اگر امروز برچسب‌ها را از در و دیوار منزل یا محل کسب خود پاکسازی کنید، در کمتر از چند ساعت باز هم برچسب تبلیغات روی المان‌های شهر چسبانده می‌شود، حالا شهروندان مانده‌اند که برای شکایت و جلوگیری از تخریب در و دیوار منزل و محل کسب خود به کجا مراجعه کنند تا متحمل هزینه‌های بالا برای رنگ‌آمیزی و پاکسازی برچسب‌ها نشوند.

فعالیت‌های زیرزمینی شرکت‌های خصوصی برای فرار Escape Escape از مالیات

بسیاری از خدمات و کالاهایی که از طریق نصب برچسب بر در و دیوار شهر ارائه می‌شود، مربوط به فعالیت‌های زیرزمینی شرکت‌های خصوصی و خانگی است که این افراد برای فرار از مالیات و سایر تبعات ثبت شرکت و همچنین پرداخت نکردن هزینه‌های جانبی همچون تبلیغات به این روش‌های غیرمجاز روی آورده‌اند. این مراکز و افراد با ارائه شماره تلفن منزل و یا دادن شماره تلفن واسطه از طریق برچسب‌ها نسبت به تبلیغات فعالیت‌های خود به صورت غیرقانونی اقدام می‌کنند. چسباندن تیراژ بالای برچسب‌ها بر در و دیوار و المان‌های شهری در همه محله‌ها به صورت فراوان دیده می‌شود.

شهروندان ناراضی و مسئولان ناراضی‌تر

متأسفانه در شهر تهران به دلیل شلوغی و تراکم فعالیت‌های شهری وقتی شهروندان با سامانه 137 برای پاکسازی و شکایت از نصب برچسب‌ها تماس می‌گیرد، متصدیان 137 فقط با ثبت درخواست برای پاکسازی اقدام می‌کنند و به گفته یکی از متصدیان سامانه 137 شهرداری وظیفه‌ای برای برخورد با سوءاستفاده‌کنندگان و تخریب‌کنندگان سیمای شهری در این بخش ندارد و باید شهروندان برای رسیدگی به شکایت خود به شورای حل اختلاف مراجعه کنند تا پروسه رسیدگی دنبال ‌شود. در حقیقت بسیاری از شهروندان که وقت بسیاری برای پیگیری موضوع گذاشته‌اند، به دلیل بی‌نتیجه ماندن پیگیری‌های خود، موضوع را رها کرده‌اند.

هزینه‌های میلیونی برای پاکسازی برچسب‌ها از جیب شهروندان

تولیدکنندگان برچسب‌ها و بروشورهای تبلیغاتی برچسب‌های خود را به گونه‌ای تولید می‌کنند که اگر موفق شوید با ابزاری برچسب را پاکسازی کنید، قطعاً در و دیواری که برچسب روی آن چسبانده شده است، دچار آسیب و تخریب می‌شود. براین اساس بسیاری از شهروندان در دوره‌های کوتاه‌مدت چند ماه باید در و دیوار فضایی را که روی آن برچسب نصب شده است، رنگ‌آمیزی و یا با پرداخت هزینه‌های بالا پاکسازی کنند. تکرار این چرخه سبب شده است تا سیما و کالبد شهری بسیار زشت و نازیبا شود تا آنجایی که اگر به در و دیوار شهر نگاه کنید، نقاشی‌ نازیبایی را مشاهده خواهید کرد.

صرف هزینه‌های جاری شهر برای پاکسازی برچسب‌های غیرمجاز

تاکنون موضوع برچسب‌ها و آسیب‌های به وجود آمده به کالبد و سیمای شهری در جلسات متعدد از سوی اعضای شورای دوره چهارم مطرح شده و گلایه‌مندی شهروندان مورد رسیدگی قرار گرفته است، اما با وجود اعلام اینکه متخلفان چسباندن برچسب‌های غیرمجاز روی در منازل و دیوارهای شهر جریمه می‌شوند، اقدام عملیاتی دیگری صورت نگرفته است. در حقیقت پیگیری برچسب‌های غیر در شهر به دلیل پروسه طولانی رسیدگی مدت‌دار نیازمند تشکیلات و نیروهای زیادی است که تاکنون مدیریت شهری (شورا و شهرداری) اقدام خاصی را برای برخورد و کنترل این موارد انجام نداده‌اند.

تکرار تخلف به دلیل سود بالا

گویا برخورد با متخلفانی که اقدام به نصب برچسب بر سیمای شهری می‌کنند، تاکنون جواب نداده است که نصب برچسب‌ها همچنان رو به افزایش است. در برخی موارد مراجع رسیدگی‌کننده به شکایت شهروندان اقدام به قطع تلفن و جریمه متخلفان می‌کند، ولی سود بالا و گستردگی فعالیت‌های زیرزمینی و غیرقانونی سبب شده است تا این افراد با خطوط جدید و به شیوه‌های نوین باز هم بر در و دیوار شهر برچسب بچسبانند.

در حقیقت نصب برچسب‌ها بر فضاهای کالبدی شهر سبب شده است تا آرامش و آسایش شهروندان سلب شود، به گونه‌ای که در برخی موارد درگیری با اینگونه مراکز فقط منجر به پاکسازی مورد شده است.

نبود فضای تبلیغات مناسب در معابر و محلات، ضعف قوانین و بی‌توجهی دستگاه‌های متولی عملاً سبب شده است تا عده‌ای سودجو با فعالیت‌های زیرزمینی و غیرمجاز علاوه بر ایجاد خسارت به شهر و شهروندان، سودهای بالایی را کسب کنند. حالا دیگر قوانین موجود در این زمینه نیز در زیر برچسب‌های غیرمجاز پنهان شده و کارایی خود را از دست داده است و لازم است تا مدیریت شهری برای کاستن از تحمیل هزینه به شهروندان و شهر با اقدام مشترک با قوه قضائیه با متخلفان برخورد کند تا شهر زیر برچسب‌ها دفن نشود. در این زمینه علی اعطا، سخنگوی شورای شهر پایتخت با تأیید افزایش برچسب‌های غیرمجاز بر سیمای شهری به «جوان» گفت: شهرداری در این زمینه وظیفه‌ای دارد که به آن باید طبق معمول عمل کند، با این حال شورای شهر این آمادگی را دارد در صورت وجود خلأ و طرح موضوع در کمیسیون مربوطه به آن بپردازد تا موضوع برچسب‌های غیرمجاز بر سیمای شهری هرچه سریع‌تر برطرف شود و هزینه پاکسازی به شهر و شهروندان تحمیل نشود.برای ورود به کانال تلگرام Telegram ما کلیک کنید.برای ورود به کانال تلگرام ما کلیک کنید.

 

کدخبر: 317750 ویرایش خبر
لینک کپی شد
آیا این خبر مفید بود؟