زنان بیشتر متقاضی خودکشی هستند

رئیس انجمن علمی روانپزشکان ایران گفت: در اکثر کشورهای دنیا خودکشی در افراد مسن و میان مردان به وقوع می‌پیوندد، ولی در جامعه ما زنان جوان بیشترین آمار قربانیان خودکشی را به خود اختصاص می‌دهد.

مریم رسولیان در نشست خبری که در ارتباط با سی و چهارمین کنگره سالانه انجمن علمی روانپزشکان برگزار شد، اظهار داشت: خودکشی در ایران نسبت به گذشته افزایش پیدا کرده و در حالی که در اکثر کشورهای دنیا خودکشی در افراد مسن و مردان رخ می‌دهد در ایران زنان جوان بیشترین قربانیان خودکشی هستند.

وی افزود: از طرفی نیز شیوع روش‌های پرخطر و پرهزینه خودکشی همچون خودسوزی ایجاد شده و این مسئله علاوه بر اینکه اگر فرد زنده بماند خود با چالش مواجه می‌شود خانواده او نیز به دلیل هزینه‌ها به شدت گرفتار خواهند شد.

رئیس انجمن علمی روانپزشکان ایران ادامه داد: آمار خودکشی به طور میانگین 6 در صدهزار است و در ایران در مناطق غربی بیشتر به وقوع می‌پیوندد که وزارت بهداشت و دستگاه‌های مربوطه تلاش کردند از طریق انجام فعالیت‌هایی این میزان را کاهش دهند.

رسولیان با اشاره به اینکه خودکشی‌های خیابانی و در ملا عام اصولا اعتراض به وضعیت اجتماعی است، گفت: شایع‌ترین اختلالی که با خودکشی همراه است،‌افسردگی بوده و در واقع ناامیدی و افسردگی می‌تواند سبب بروز این مسئله شود.

وی گفت: اشتغال مباحث فرهنگی، اجتماعی و روابط عاطفی سبب شده که گاهی الگوی خودکشی تغییر یابد و می‌توان گفت بعد از ایران کشور افغانستان از لحاظ مسائل مربوط به خودکشی شبیه ما است .

رئیس انجمن علمی روانپزشکان ایران اضافه کرد: بیشترین آمار خودکشی در کشور مربوط به زنان 20 تا 30 ساله است.

رسولیان در ادامه به موضوع بهداشت خواب و تاثیر آن در بروز اختلالات روانپزشکی اشاره کرد و گفت: یک فرد برای حفظ سلامت خود حداقل 6 ساعت خواب مداوم نیاز دارد و باید ساعت 12 تا 4 صبح در آن لحاظ شود. همچنین باید به این نکته توجه داشت که کم‌خوابی علاوه بر ایجاد مشکلات اخلاقی کارآیی فرد را در طول روز کاهش می‌دهبرای ورود به کانال تلگرام ما کلیک کنید.

 

کدخبر: 312824 ویرایش خبر
لینک کپی شد
آیا این خبر مفید بود؟