اگر 14 شهریور مردان نیایند ، بستر برای حضور زنان در استادیوم آزادی میسر است

رکنا اجتماعی: به نظر اگر این شرایط ایجاد شود دیگر زنان می توانند در استادیوم برروی صندلی ها بنشینند و تماشاگر بازی تیم ملی فوتبالشان باشند ، اتفاقی که در کشورهای دیگر جهان اصلا دغدغه نیست. زنان ایران تاکنون نتوانسته اند در استادیوم های ورزشی که مردان بازیگر Actor زمینش هستند حضور یابند زیرا مسئولان مدعی هستند با این دستور وقانون حرمت آنها را نگه می دارند و با همین دلیل درهای استادیوم های ورزشی برای زنان به عنوان تماشاگر بسته مانده است. حال 14 شهریورماه روز بازی ایران – سوریه است . بازی که ایران در هر حال از آن به عنوان صعود کننده به جام جهانی خواهد رفت و در پایان 90 دقیقه جشن صعود برپا می شود. این پیشنهاد مردان اگر مردانه انجام شود و بر سر حرف خود بمانند به گفته حبیب‌الله شیرازی رئیس هیئت فوتبال استان تهران می تواند قدم اول برای حضور زنان در استادیوم آزادی Freedom باشد. در ادامه آنچه وی در خصوص طرح این موضوع و پاسخ هایی که در برابرسوالات بیان داشته است می خوانید.

اگر 14 شهریور مردان نیایند ، بستر برای حضور زنان در استادیوم آزادی میسر است

همیشه در پاسخ به این سوال که چرا زنان حق حضور در ورزشگاه آزادی را ندارند، گفته شده:« چون فضایی است که آقایان حضور دارند و ممکن است حرف هایی زده شود ،  و حرکت هایی انجام دهند که صحیح نباشد » و ... گفته اند که ورود زنان به استادیوم آزادی ممنوع ! حال این روزها کمپینی راه افتاده است ، کمپینی که بسیاری از مردان کشور نیز با آن همراه هستند و سخنش این است که در بازی ایران و سوریه ، آقایان کلا حضور نداشته باشند و فقط خانم ها به ورزشگاه بروند. نظر شما درباره این کمپین چیست ؟

بازی ایران و سوریه با اینکه، بازی تشریفاتی است، چون صعود ما به جام جهانی قطعی شده ، برنامه ­های خیلی خاصی برای این مسابقه در نظر گرفته شده است. چون در بازی با ازبکستان نتوانستیم مراسم جشن صعود را برگزار کنیم، طبیعی است که بعد از پایان بازی قرار است که این جشن برگزار شود. در واقع یک جشن شادی است که از طرف آقای «ساکت» دبیر کل فدراسیون و مدیر تیم­های ملی برنامه ریزی شده است. پس اگرقرار است پیشنهادی داده شود باید به آقای «ساکت» و جناب تاج به عنوان رئیس فدراسیون داده شود. و اما درباره کمپینی که می گویید باید اشاره کنم ،ورود بانوان برای تماشای برخی از رشته های ورزشی بلامانع است. از جمله والیبال،بسکتبال و ... و با این حضورها مشکل خاصی هم به وجود نیامده است.

درباره فوتبال،خود فدراسیون جهانی فوتبال، قطعا نظرشان این است که بانوان هم در ورزشگاه حضور داشته باشند ولی آن طور که در ایران تصمیم گیری شده، فقط بانوان خارجی می توانند در ورزشگاه حضور داشته باشند. در اکثر مسابقات در ورزشگاه آزادی،تختی و .. هستم و الفاظی به کار می رود که به هیچ وجه شایسته نیست. به شخصه معتقدم شاید اگر بانوان در ورزشگاه حاضر شوند، فضا طوری تغییر کند که دیگر آقایان از این الفاظ به کار نبرند و در واقع مجبور شوند که اصول عرفی را رعایت کنند.

طبق این ایده ،آقایان بیان کرده اند، این بار دراستادیوم حضور پیدا نمی کنند و اصلا اسم کمپین را «کمپین استادیوم صدهزار نفر دختری» گذاشته اند. پس دیگر مردی در استادیوم وجود ندارد که بخواهد حرکت رکیکی انجام دهد یا الفاط ناشایستی به کار برده شود . در شرایطی که بیرون از مرز کشور ، بخاطر همین عدم حضور زنان در استادیوم ها ، بارها و بارها تبلیغات منفی صورت گرفته است به نظر می رسد اجرای این ایده می تواند در روزی که یک بازی بین المللی انجام می گیرد ، اتفاقی خوب برای رسانه ای شدن باشد

اگر واقعا آقایان سر حرفشان بمانند که به نظرم بعیداست که نیایند شرایط حضور زنان مهیا می شود . در ادامه باید از جناب تاج اجازه گرفت که هیچ کدام از این موارد تاکنون ازسوی سرگروه های این کمپین صورت نگرفته است و به نظرم امکان اجرایی شدن این طرح در این مدت کوتاه نیست .

می خواهیم بدانیم از نظر شما اگر آقایان نیایند،حضور زنان بلامانع است ؟

به نظرم در این رابطه باید زمینهسازی شود . ما طرح­هایی داشتیم مثل ممنوع شدن استعمال دخانیات در استادیوم ها اما، حتی حاضر نیستند به مدت یک ساعت و نیم، دست از سیگار کشیدن بردارند. با اینکه هم کمپین تشکیل شد و خود فیفا هم گفته که ممنوع است،اما باز هم ادامه می دهند. پس چطور می خواهند دست از فحاشی بردارند؟ هر چند که این بازی ، بازی خاصی است و چون صعود کرده ایم، شاید دیگر فحاشی در کار نباشد اما در کل باید زمینه سازی شود. مثلا نهادهایی مثل مجلس شورای اسلامی و در کل مسئولان مرتبط، می توانند این برنامه ریزی­ها و زمینهسازی­ها را انجام دهند تا حضور بانوان هم بدون اشکال باشد.

می توان از زاویه دیگر هم به این وضعیت نگاه کرد. فقط در ورزشگاه ها نیست که آقایان از این الفاظ به کار می برند !بیشتر به نظر می رسد یک لجبازی و به نوع سماجتی برای اجازه ندادن به بانوان وجود دارد. اگر قرار بربحث توهین است که در خیلی جاهای دیگر جامعه هم این اتفاق می افتد.یعنی خانم ها را در خانه نگه داریم ! چون آقایان در کوچه و خیابان الفاط رکیک به کار می برند و حرکات نامربوط انجام می دهند؟!

بله ،همین وضعیتی که در ورزشگاه ها اتفاق می افتد، در جامعه هم وجود دارد. ولی باید زمینه اش مهیا شود و پذیرای این باشیم که بانوان هم به ورزشگاه بیایند و می توان آزمون و خطا کنیم و به صورت آزمایشی این طرح را اجرا کنیم و اگر جواب داد همیشگی شود. مثلا می توانیم جایگاه مخصوصی برای بانوان در نظر بگیریم، یا مثلا ورود و خروجی مجزا و ویژه ای داشته باشند .شاید به این شکل بتوانیم زمینه را آماده کنیم ولی زمان می خواهد.

چقدر دیگر به زمان احتیاج داریم؟! الان بیش از ده سال است که وعده فرهنگسازی می دهند اما کوچکترین حرکتی انجام نشده است.

بله به کمک رسانه ها این فرهنگسازی می تواند  انجام گیرد. به نظرم کاملا شدنی است اگر زمینه آماده شود.

به نظرم این بازی با سوریه، چون مخاطب خارجی بالقوه ای دارد ، حضور زنان در استادیوم ، بعد از سالها که در رسانه های جهانی می گویند در ایران زنان را به ورزشگاه ها راه نمی دهند، بهترین فرصت است که این کار انجام شود و دقیقا از همین وضعیت، استفاده تبلیغاتی کنیم و حضور خانم ها را نشان دهیم و اصلا فرهنگ سازی مد نظر را دقیقا از همین بازی شروع کنیم. به نظر شما بهتر نیست از همین بازی فرهنگ سازی انجام شود، چون برد رسانه ای بین المللی فراوانی دارد ؟

من این قضیه را سعی می کنم که در فدراسیون و سازمان مطرح کنم وشما هم باید این جریان را پیگیری کنید تا به نتیجه مطلوب برسیم. به قول شما می توان این جریان و فرهنگ سازی را از همین بازی ایران و سوریه شروع کرد.برای ورود به کانال تلگرام ما کلیک کنید.

کدخبر: 300780 ویرایش خبر
لینک کپی شد
آیا این خبر مفید بود؟