تعطیلی باغ وحش وکیل آباد مشهد فقط  با دستور مقام قضایی

حمید صالحی در ارتباط با انتشار برخی شایعات مبنی بر تعطیلی باغ وحش مشهد، افزود: به هیچوجه خبری از تعطیلی این مجموعه تاکنون اعلام نشده و دستوری مبنی بر انتقال گونه های باغ وحش نیز صادر نشده است.

وی ادامه داد: پرونده باغ وحش مشهد به دلیل مباحث مختلف از فقدان دریافت مجوز تا سایر موارد به دادگاه ارسال شده بنابراین هر زمان مقام قضایی رای بر هر اقدامی بدهد سازمان محیط زیست نیز مجری آن خواهد بود اما تا کنون هیچ رای قضایی در این زمینه صادر نشده است.

مدیرکل حفاظت محیط زیست خراسان رضوی گفت: اما مساله موجود در مورد باغ وحش مشهد این است که سازمان حفاظت محیط زیست به صورت امانی چند گونه جانور را برای نگهداری به این مجموعه سپرده بوده که هم اکنون تصمیم گرفته این گونه ها را مجددا دریافت و به مرکز تیمار و نگهداری پارک پردیسان تهران منتقل کند.

وی بدون اشاره به علت بازپسگیری این گونه ها از سوی سازمان حفاظت محیط زیست افزود: هم اینک در حال بررسی شرایط و نحوه انتقال این گونه ها به تهران هستیم بنابراین به هیچوجه خبر تعطیلی باغ وحش مشهد را نمی توانیم تائید نماییم.

صالحی ادامه داد: گونه های امانی شامل تعدادی گونه پستاندار از جمله قوچ و میش، تعدادی پرنده و یک قلاده پلنگ است.

وی پیش از این با اشاره به پایان مهلت سه ساله باغ وحش مشهد برای جمع ‌آوری و انتقال در آذر ماه سال گذشته گفته بود: این مجموعه در سالهای گذشته مجوز استقرار گرفته اما مجوز بهره‌ برداری دریافت نکرده است و اکنون نیز به دلیل اینکه باغ ‌وحش در محدوده خدماتی شهر واقع شده نمی‌ تواند مجوز بهره برداری دریافت کند.

مدیرکل حفاظت محیط زیست خراسان رضوی افزوده بود: با توجه به سابقه طولانی حضور باغ ‌وحش در این مکان و پیگیری برای تعیین تکلیف آن مهلت سه ساله برای جانمایی و انتقال این باغ وحش داده شد که در این مدت نیز اقدامی انجام نشد.

وی با بیان اینکه موضوع باغ ‌وحش وکیل ‌آباد در کمیته فنی سازمان حفاظت محیط زیست در تهران مطرح شد ادامه داد: با توجه به سوابق باغ‌ وحش تصمیم‌ گیری نهایی در باره آن به معاونت محیط طبیعی و تنوع زیستی این سازمان سپرده شد که موارد مورد نظر در زمینه جا به جایی مکان آن ابلاغ شد.

صالحی گفت: دلیل ورود متولیان حفاظت محیط زیست به این موضوع نیز، کوچک و غیر استاندارد بودن قفس ‌ها و شرایط نامناسب فضاهای نگهداری حیوانات به خصوص گربه‌ سانان است که طبق دستورالعمل‌های جدید باید گسترش یابد.

مدیرکل حفاظت محیط زیست خراسان رضوی گفت: ساخت باغ وحش جدید برابر با ملاحظه استانداردهای جاری کار طولانی و زمان بر نخواهد بود. در صورت تصمیم بر تعطیلی باغ وحش مشهد گونه های جانوری موجود در آن به مراکز مجاز نگهداری از حیوانات منتقل خواهند شد.

وی با بیان اینکه هم اکنون 107 گونه و 680 نمونه جانوری در باغ وحش مشهد نگهداری می شوند افزود: این ور شامل 64 گونه بومی و 43 گونه غیربومی و نمونه های جانوری هم شامل 240 پستاندار، 393 پرنده و 47 خزنده و دو زیست است.

صالحی گفت: این مجموعه در فضایی به وسعت سه و نیم هکتار با حدود 100 جایگاه نگهداری از حیوانات فعالیت می کند. پیشینه تاسیس نخستین باغ ‌وحش شهر مشهد به سال 1339 بر می گردد که محل آن در محدوده خواجه ‌ربیع فعلی قرار داشت.

با ایجاد شرکت باغ ‌وحش وکیل ‌آباد در سال 1356، باغ وحش جدید در ورودی پارک جنگلی وکیل ‌آباد ایجاد شد.

این مکان بزرگترین باغ ‌وحش ایران است و بیشترین حیوانات و گونه ‌های جانوری را دارد که از آن جمله می‌ توان به شیر، ببر، خرس، خوک، گراز، گربه وحشی، انواع پرندگان، چهار نوع گوزن، شامپانزه و جانوران دیگر اشاره کرد. برای ورود به کانال تلگرام ما کلیک کنید.

 

کدخبر: 291416 ویرایش خبر
لینک کپی شد
آیا این خبر مفید بود؟