بهای سخت ترک اعتیاد و حفظ آن/ سرنوشت 12 سال زندگی افیونی

حمید 20 سال از بهترین دوران زندگی اش را در تلاطم گرداب اعتیاد گرفتار بوده است و اینک 12 سال است که پاک ازمصرف و وسوسه های مواد مخدر Drugs است.

حمید با همت، تلاش، خواست خداوند متعال و نیز کمک انجمن NA که مشکل از گروهی از معتادان بهبود یافته است، توانسته به مسیر زندگی سالم و عاری از مواد مخدر بازگردد.

او اینک صاحب خانواده و یک فرزند است و شغلی مناسب دارد و به عنوان مشاور راهنما به همدردان خود خالصانه و صادقانه کمک می کند.

او اکنون با شرکت مداوم در جلسات انجمن معتادان گمنام و کمک به همدردانش با خدمت کردن به کسانی که هنوز راه نجاتی برای خود نیافته اند برای بهبودی خود و همدردانش تلاش می کند.

حمید که با نام «آقاجون» او را صدا می زنند راهنمای تعداد زیادی از معتادان تازه وارد است که رهجو نامیده می شوند. او وقت زیادی را برای کمک به بهبودی رهجویان خود صرف می کند.

زندگی حمید مرا به یاد این شعار معروف که ورد زبان همه ما آدمهاست می اندازد، این جمله که می گوید:«آدم معتاد Addicted می شود اما معتاد آدم نمی شود.» همیشه می گوییم؛ نمی شود، معتاد آدم بشو نیست و او زندگی خود و اطرافیانش را به باد می دهد.

اما زندگی حمید باعث شد به این یقین برسم که هیچ چیز نشد ندارد، حمید الگوی خوبی برای نقص جمله یاد شده است جمله ای که بیشتر شعار است. او الگوی بسیار خوبی برای تمام کسانی است که با گرفتار شدن در دام اعتیاد، زندگی و هویت خود را از دست رفته می بینند و خانواده هایشان نیز امیدی به بازگشت دوباره آنان به زندگی ندارند.

حمید درباره بازگشت دوباره خود به زندگی چنین می گوید: وقتی خدا به زندگیت قدم بگذارد همین می شود که پس از 20 سال از منجلاب اعتیاد نجات می یابی. فقط خدا باید بخواهد، تا تو خود را پیدا کنی و به بهبودی برسی و گرنه هیچ عامل دیگری قادر نیست به تویی که همه ذهنت وسوسه است کمک کند.

حمید پاکی خود را مدیون تلاش همدردانش درانجمن NA می داند و می گوید: با زحمات دوستانم در این انجمن، پاکی ام را بدون هیچ دارو و رژیمی فقط با کمک خداوند بدست آوردم.

وی در ادامه می افزاید: اکنون قدر پاک بودنم را می دانم و همه تلاشم این است تا از پاکی ام مراقبت کنم.

حمید می گوید: درست است که 12 سال است پاک شده ام اما هنوز معتاد هستم و نباید بیماری خود را از یاد ببرم .

حمید اعتیاد را به عنوان کسی که این درد را از نزدیک لمس کرده است و تجربه ای گران بها دارد، این طور تعریف می کند: اعتیاد دردی لذت بخش است که گرفتارت می کند و راهی برای فرار Escape برایت باقی نمی گذارد؛ دردی است که وقتی به خود می آیی که دیگر خیلی دیراست. می بینی در هم شکسته ای و همه چیزت را بر باد داده ای؛ خانواده، فرزند، ثروت و از همه بدتر جوانی و زندگیت را.

هیچ چیز از دور و برت متوجه نمی شوی و به همه چیز بی اهمیت شده ای حتی به خانواده ات. در هپروت سیر می کنی، فقط یک چیز برایت مهم است « مصرف کنی تا زندگی کنی و زندگی کنی تا مصرف کنی و این یعنی قانون Law زندگی توی فرد معتاد.

او می گوید: در یک جمله باید بگویم در دوران معتاد بودنم «زندگی من در اختیار مواد مخدر بود». برای پاک شدنم یک روز تصمیم کبرا گرفتم و بالاخره پاک شدم. تصمیمی که قول شروع آن را هر شنبه به خود می دادم و آن شنبه هچ گاه نمی آمد.

این بیمار اعتیاد می افزاید: در دوره ای از خودم، مواد، مصرف کردن، ا زمانه و از همه چیز خسته بودم؛ می خواستم ترک کنم اما هر بار وسوسه مواد رهایم نمی کرد اما بالاخره خواستم و عملی شد. اکنون رها و آزادم و تنها یک چیز آزارم می دهد گذشته دردناکم.گذشته خیلی آزارم می دهد و هر بار آرزو می کنم ایکاش گذشته ای تلخ نداشتم.اکنون دنبال جبران خسارت به خانواده ام هستم وخود را مدیون آنها می دانم.

حمید می گوید: برای پاک شدن و پاک ماندن بهای سنگینی پرداخت کردم به قیمت از دست رفتن نیمی از جوانی ام و امروز برای حفظ آن هرقدمی را برمی دارم. سخت است اما باید حفظ شود.

این فرد رها یافته از اعتیاد تاکید می کند: انجمن NA برای پاک شدن و بازگشت من به زندگی به من کمک زیادی کرد. ابتدا این انجمن را باور نداشتم اما پس از ورودم به جلسات آن را باور کردم و معجره بهبودی را در آن دیدم .اینک به طور مرتب در جلسات انجمن شرکت می کنم.

وی می گوید: در حال حاضر تعداد زیادی از اعضای این انجمن، دارای پاکی بالا با حداقل 12 تا 30 سال هستند و توانسته اند با کمک انجمن پاک بمانند.

حمید می افزاید: امکان ندارد دوباره به گذشته بازگردم چون تجربه بزرگی دریافت کرده ام و حاضر نیستم به شرایط گذشته برگردم.

سرگذشت حمیدگویای این واقعیت است که همیشه راهی برای زندگی سالم وجود دارد و این جمله که راه بازگشتی برای فرد معتاد وجود ندارد تنها شعاری بیش نیست.

انجمن NA کجاست؟

جالب است بدانید که انجمن NA کجاست و درجلسات این انجمن چه اتفاقی می افتد؛ این انجمن از گروهی از معتادان بهبود یافته تشکیل شده است و در تمامی استان های کشور و حتی خارج از کشور نیز دفتر دارد.

انجمنی که توانسته با انتقال تجربه های بهبودی، تعداد زیادی از بیماران اعتیاد را نجات دهد.

روش کار این انجمن برگرفته از روش خودیاری و انتقال تجربه از یک فرد به فرد دیگر است یعنی معتادان تجربه های بهبودی خود را به صورت چهره به چهره به جمع حاضر انتقال می دهند .

اعضای این انجمن بصورت گمنام کار بهبودی را دنبال می کنند و هویت حقیقی و حقوقی افراد شرکت کننده در این انجمن حفظ می شود.

در حال حاضر این انجمن بصورت خودگردان و بدون هیچ کمک دولتی اداره می شود.

در این انجمن, معتادان خسته و به و قول معروف به آخر خط رسیده دورهم جمع می شوند و با به اشتراک گذاشتن دردها و حال و روز خود تلاش می کنند تا به یکدیگر کمک کنند یعنی آنها نوازشگر حال و روز و احساس یکدیگر می شوند.

این جلسات ویژه معتادان است و ورود افراد عادی در جلسه ممنوع است. البته در جلسات باز افرادی عادی همچون خانواده های معتادان می توانند شرکت کنند.

جلسات انجمن معتادان گمنام هم برای اقایان و هم بانوان معتاد بصورت جداگانه برگزار می شود.

کلماتی که در جلسات انجمن استفاده می شود در ابتدا برای تازه واردان ناآشناست اما به مرور سبب می شود تا شرکت کنندگان احساس راحتی بیشتری کنند و انگیزه ای برای دوباره به جلسه آمدن پیدا کنند.

درصورتی این انجمن به فرد معتاد کمک خواهد کرد که او به موقع درجلسه حاضر شود و تا آخر جلسه (90دقیقه) درجلسه بماند و البته پرسش سوال قبل و بعد از جلسات، کمک زیادی به بهبودی فرد معتاد خواهد کرد.

نشریات، آرم و نام NA متعلق به هیچ شخص خاص، کمیته و یا هیات خاصی نیست و برطبق قرارداد ودیعه از طرف کل انجمن به خدمات جهانی سپرده شده تا از آن محافظت کند.

کتاب پایه انجمن معتادان گمنام و یا جزوههای اطلاعات (IPs) ابزار خوبی برای شروع است.در اکثر جلسات این جزوات بصورت رایگان در اختیار اعضا قرار می گیرد.

دفترخدمات جهانی تنها ناشر منحصر به فرد نشریات NA است و به همین دلیل هیچ شخص یا گروهی اجازه چاپ یا قرار دادن نشریات را در سایت های اینترنتی ندارد چرا که این مساله باعث زیر پا گذاشتن قانون حق چاپ محفوظ می گردد و می تواند منافع انجمن را به خطر بیاندازد.

 اعتیاد چیست؟

کارشناسان؛ اعتیاد را نوعی بیماری موذی قلمداد می کنند و می گویند: این بیماری برهمه قسمت های زندگی فرد حتی قسمتهایی که ارتباط چندانی با مواد مخدر ندارد، اثر می گذارد.

آنان می گویند: اعتیاد نوعی بیماری است که در صورت نداشتن برنامه بهبودی،عاقبتش زندان، تیمارستان یا مرگ خواهد بود؛ همچنین اعتیاد سربلندی،عزت نفس، خانواده، کسانی را که دوست داریم و حتی میل به زندگی را از ما می گیرد.

 چقدر معتاد در کشور داریم

طبق آخرین آمار ستاد مبارزه با مواد مخدر، در زمان حاضر دو میلیون 808 هزار معتاد در کشور وجود دارد که به گفته عبدالرضا رحمانی فضلی وزیرکشوردر تمام دنیا حتی با استفاده از بهترین روش‌های درمان؛ تنها ۲۰ درصد از معتادان تحت درمان پاک می‌مانند و ۸۰ درصد بهبود یافتگان به دامان اعتیاد بازمی‌گردند.

و البته درصدی از بهبود یافتگان تحت پوشش انجمن های NA یا دیگر نجمن ها همچون دهه شصتی ها برای ماندن در پاکی تلاش می کنند.

 حمایت های دولتی از سازمان های مردم نهاد کاهش اعتیاد

 در حال حاضرستاد مبارزه با مواد مخدر یکی از حامیان سازمان های مردم نهاد و انجمن های مردمی بشمار می آید که در راستای کاهش آسیب های اعتیاد بههمه انجمن هایی که در این راستا گام بر می دارند کمک می کند.

به طوری که در زمان کنونی انجمن های NA با مجوز رسمی و قانونی از وزارت کشور به فعالیت خود در کمک و یاری به بهبودی معتادان با پرهیز از هر گونه دارو و درمان ادامه می دهد.

در همین راستا، علی مویدی در یکی از نشست های خبری گفته بود که از تمام سازمان های مردم نهادی که در راستای کاهش آسیب های اعتیاد گام بردارند حمایت می کنیم .

 انجمن NA مراکز درمانی خیریه غیر سیاسی است

هومان نارنجی ها درمانگر و پژوهشگر اعتیاد می گوید: انجمن NA یک مرکز خیریه حمایت کننده است که بدون دریافت هیچ پولی به بهبودی معتادان کمک می کند و توانسته است گام هایی را در درمان اعتیاد بردارد.

وی  با اشاره به سابقه فعالیت این انجمن در کشور می افزاید: این انجمن از سال 1376 کار خود را با دریافت مجوز از ستاد مبارزه با مواد مخدر در کشور آغاز کرده و همچنان فعال است .

این پژوهشگر خاطرنشان می کند: گفته می شود در زمان حاضر این انجمن حدود 200 هزار عضو دارد و توانسته جایگاه قابل قبولی برای خود در میان بیماران اعتیاد بردارد.

وی می افزاید: این انجمن مردمی به هیچ عنوان جهت گیری سیاسی نداشته و ندارد و با حفظ گمنامی تلاش کرده است تا اعتبار انجمن را خدشه دار نکند.

به گفته نارنجی ها؛ با وجود همه اقداماتی که در راستای درمان و پیشگیری در کشور انجام می شود به طور معمول از هر 100 معتادی که برای ترک و درمان به سازمان های مردم نهاد و یا کمپ ها مراجعه می کنند 15 نفر در چرخه می مانند و برای ادامه پاکی خود تلاش می کنند.

نکته آخر آنکه به قول سهراب سپهری باید گفت:

زندگی خالی نیست

مهربانی هست، سیب هست، ایمان هست

آری تا شقایق هست زندگی باید کرد

هر گلی هم باشی چه شقایق چه گل پیچک و یاس

زندگی اجباریست.

بهترین قیمت های اجاره و فروش مسکن را اینجا ببینید / مشاوره رایگان

 

کدخبر: 288710 ویرایش خبر
لینک کپی شد
آیا این خبر مفید بود؟