رشد جمعیت زنان معتاد در استان یزد

محبوبه وفائیان دبیر کمیته فرهنگی و پیشگیری شورای هماهنگی مبارزه با مواد مخدر استان یزد، در این باره تصریح کرد: مصرف مواد مخدر Drugs در گذشته بیشتر امری مردانه بود و تنها زنان طبقات بالای جامعه به مصرف مواد روی می‌آوردند ولی متاسفانه امروز شاهدیم که اعتیاد به امری عمومی تبدیل شده است به نحوی که آمارها نشان می‌دهد که از هر 100 نفر مصرف‌کننده موادمخدر در استان یزد، کمتر از سه نفر خانم هستند .

وی با اشاره به این ‌که اعتیاد زنان، آسیب‌های عمیق‌تر و جدی‌تری را برای خانواده و جامعه به همراه دارد، تصریح کرد: زنان بیش از مردان در تربیت فرزندان نقش دارند و اعتیاد علاوه‌ بر از بین ‌بردن توانایی مادران در کنترل خانواده و آموزش فرزندان، باعث فروپاشی خانواده و افزایش دعواهای زندگی ‌زناشویی نیز می‌شود .

دبیر پیشگری شورای هماهنگی مبارزه با مواد مخدر استان در ادامه با بیان این که اعتیاد در کشور ما معمولاً پنج سال بعد از اولین تجربه آغاز می‌شود، گفت: در ایران سن پایان دوره دبیرستان یعنی 18- 19 سالگی به عنوان سن شروع اعتیاد تلقی می‌شود .

وی حداقل سن مصرف مواد مخدر با تجربه اولین مصرف را دو موضوع متفاوت از یکدیگر خواند و و با بیان این که 13 سالگی سن اولین تجربه مصرف مواد مخدر در کشورمان است، متذکر شد: منظور از تجربه اولین مصرف، این است که فرد اولین‌بار چه زمانی مواد مصرف کرده و ممکن است که این تجربه هیچ‌وقت تکرار نشده باشد .

وی با بیان این ‌که یزد از جمله استان‌های دارای کمپ و مرکز درمان سرپایی ویژه بانوان است، گفت: این مراکز کمک می‌کند تا زنان معتاد Addicted راحت‌تر درمان شوند .

وفائیان در بخش‌ دیگری از سخنان خود با اشاره به این‌که برتری نوع مصرف مواد مخدر همچنان با مواد سنتی است، تصریح کرد: با وجود این‌ که هنوز هم تریاک رتبه یک مصرف را دارد اما متاسفانه به دلیل ارزان بودن مواد صنعتی که همان محرک‌ها هستند، درصد بیشتری از افراد معتاد به مصرف محرک‌ها روی آورده‌اند .

دبیر کمیته فرهنگی و پیشگیری، امکان تولید مواد مخدر صنعتی در یزد و عدم امکان کشت تریاک در استان را از دیگر دلایل مصرف محرک‌ها دانست .

وی با بیان این‌ که ستاد مبارزه با مواد مخدر دو سال اخیر را به عنوان سال اجتماعی کردن امر مبارزه با مواد مخدر نام‌گذاری کرده است، افزود: براساس این نام‌گذاری رویکرد ما در حوزه پیشگیری، افزایش نقش مردم و نهادهای غیردولتی است .

وفائیان با اشاره به وجود 35 تشکل غیردولتی مرتبط با این حوزه در استان یزد، گفت: از این تعداد، 22 تشکل در حوزه فرهنگ‌سازی و پیام‌رسانی در مورد پیشگیری از اعتیاد برای مخاطبین مختلف گام برمی‌دارند.

وی ادامه داد: در اساس‌نامه این تشکل‌ها، اهدافی همچون پیشگیری از آسیب‌های اجتماعی، مقابله و مبارزه با افزایش مصرف مواد در جامعه و پیام‌رسانی پیشگیری از مصرف به گروه‌های در معرض خطر ذکر شده است .

دبیرکمیته فرهنگی و پیشگیری استان با اشاره به این‌که در سال گذشته بیش از 222 هزار نفر ساعت زیر پوشش برنامه‌های پیشگیری از اعتیاد بودند، اظهار کرد: بیش از 60 درصد این آمار به واسطه کمک‌های تشکل‌های غیر دولتی انجام شده است .

وی با اشاره به لزوم افزایش تشکل‌های غیردولتی در شهرستان‌های استان، گفت: از مجموع 22 تشکل غیردولتی فعال در زمینه فرهنگ‌سازی، 17 تشکل در مرکز استان و تنها پنج تشکل در شهرستان‌ها فعالیت می‌کنند .

این مقام مسئول با بیان این‌ که اعتیاد آسیبی است که دولت باید از آن پیشگیری کند، اظهار کرد: اولین خاک‌ریز پیشگیری از اعتیاد باید در خانواده‌ها شکل بگیرد چون تا زمانی که خانواده‌ها و تک‌تک افراد جامعه راجع به این موضوع احساس وظیفه نکنند، نمی‌توانیم کاری انجام دهیم .

وفائیان در پایان ضمن درخواست از مردم برای شرکت در همایش‌های پیشگیری از اعتیاد، خاطرنشان کرد: این همایش‌ها و نمایشگاه‌ها که در پارک‌ها و فضاهای عمومی برگزار می‌شود، برای مخاطبینی است که تاکنون درگیر اعتیاد نبوده‎‎اند تا همچنان از مصرف این مواد محفوظ مانده و آسیب نبینند .برای ورود به کانال تلگرام ما کلیک کنید.

کدخبر: 285272 ویرایش خبر
لینک کپی شد
آیا این خبر مفید بود؟