ذخیره سازی 3 هزار و 170 نمونه خون بندناف برای پیوند

مهین نیکو گفتار ، رئیس گروه بانک خون بند ناف و سلول های بنیادی سازمان انتقال خون ایران گفت: تاکنون 13 پیوند انجام شده که نتیجه اغلب این پیوندها مطلوب بوده است و هفته آینده نیز یک پیوند دیگر انجام می شود.

وی با اشاره به اینکه خون بند ناف حاوی سلول های بنیادی خون ساز و دیگر سلول های بنیادی است، گفت: خون بند ناف برای کسانی که سابقه اختلال در سیستم خون سازی دارند مانند بیماران تالاسمی که بعد از دریافت های خون به مدت چندین سال دچار اختلال در سیستم خونی می شوند مورد استفاده قرار می گیرد.

نیکو گفتار خاطرنشان کرد: افرادی که از بیماری های بدخیم خون رنج می برند از دیگر کسانی هستند که نیازمند پیوند این سلول های بنیادی از طریق خون بند ناف هستند.

وی یادآوری کرد: سایر بدخیمی ها مانند برخی از تومورها که به درمان مقاوم می شوند و بیمار تحت درمان شدید مانند رادیوگرافی و شیمی درمانی قرار می گیرند نیز در لیست کسانی هستند که نیازمند پیوند سلول های بنیادی از این طریق هستند.

وی با تاکید بر اینکه در بانک خون بندناف ملی ایران خون بندناف پردازش می شود، گفت: خون بند ناف هایی که شرایط لازم و کیفیت بالایی دارند پردازش می شود.

نیکو گفتار ادامه داد: سازمان انتقال خون برای پردازش و ذخیره خون بند ناف براساس استانداردهای جهانی که از سوی بانک خون بندناف جهانی اعلام شده است، عمل می کند.

وی با بیان اینکه تمام اهدا کنندگان غربالگری می شوند، خاطر نشان کرد: در این فرآیند وجود هر گونه احتمال عفونت در خون مادر و همچنین تمام بیماری های ویروسی و میکروبی مورد بررسی دقیق قرار می گیرد.

این مسئول سازمان انتقال خون اعلام کرد: بیمارستان های شریعتی ،مرکز طبی کودکان ،مفید و محک در زمینه پیوند سلول های بنیادی خون بندناف با ما همکاری دارند.

وی با گفت :اکیپ های جمع آوری خون بند ناف داریم و اگر مادری تمایل به اهدای خون بند ناف را داشته باشد می تواند با امضای رضایت نامه این عمل را انجام دهد.

نیکو گفتار با اشاره به اینکه در آینده تعداد این بیمارستان ها برای اهدای خون بند ناف افزایش خواهد یافت،تاکید کرد: چنانچه تهیه خون بندناف به صورت هدفمند و برای یک بیمار مشخص قرار باشد از یک فرد مورد نظر گرفته شود، اکیپ جمع آوری به دیگر بیمارستان ها نیز می تواند اعزام شود.

وی خاطر نشان کرد: کاربرد سلول های بنیادی اهدای هدفمند روز به روز در حال افزایش است و چشم انداز مناسبی در ارتقاء سلامت بیماران و درمان بیماری های بدخیم که زمانی درمان آنها بسیار سخت بود موثر است.

رئیس گروه بانک خون بند ناف و سلول های بنیادی سازمان انتقال خون ایران گفت:تنها نکته مهم در اهدای خون بند ناف این است که ساختار ژنتیک خون بند ناف با ساختار ژنتیکی بیمار گیرنده مطابقت داشته باشد.

وی با یادآوری اینکه در جهان سابقه بانک خون بند ناف 27 سال است، گفت: در ایران بانک خون بند ناف عمومی یا ملی سازمان انتقال خون 7سال سابقه دارد.

وی اعلام کرد: در ایران دو بانک خون عمومی دیگر ،یکی در بیمارستان شریعتی و دیگری در رویان وجود دارد.

نیکو گفتار در خصوص مدت زمان نگهداری خون بندناف گفت: تجربه نشان داده است نمونه های خون بند ناف در شرایط استاندارد نگهداری می شوند تا بیش از 20سال هم قابلیت مصرف را دارند و پیوندهای موفقی نیر داشته اند.

 وی با تاکید براینکه معلوم نیست کسانی که خون بندناف نوزاد خود را در بانک های خصوصی ذخیره می کنند، آیا مورد استفاده خودشان قرار می گیرد یا خیر؟ گفت: بهتر است خون بندناف به بانک های عمومی اهدا شود تا هم نیاز خودشان و هم نیاز دیگران را تامین کند.برای ورود به کانال تلگرام ما کلیک کنید.

 

کدخبر: 283883 ویرایش خبر
لینک کپی شد
آیا این خبر مفید بود؟