11 درصد افغانها در ایران زندگی می‌کنند/ کم بود مدارس برای کودکان افغان

احمد محمدی فر در نشستی با حضور سفیران کشورهای خارجی مقیم تهران که به میزبانی استاندار خراسان رضوی در مشهد برگزار شد، اظهار کرد: امروز همه فرزندان پناهندگان و مهاجران اعم از مجاز و غیرمجاز از امکان تحصیل رایگان در کشور بهره مند شده‌اند.

وی افزود: پیش از آن هم 330 هزار دانش آموز مهاجر و پناهنده مجاز در مدارس ایرانی در کنار دانش آموزان کشور مشغول به تحصیل بوده‌اند.

محمدی‌فر با اشاره به اینکه در 2 سالی که فرزندان اتباع خارجی غیرمجاز را در مدارس پذیرش کرده و به ازای هر 30 دانش آموز یک کلاس دایر کرده ایم، در مجموع 2600 کلاس درس به ظرفیت آموزشی ما افزوده شده است، ادامه داد: افزوده شدن این گروه از اتباع غیرمجاز به ظرفیت آموزشی کشور معادل 250 مدرسه است که در سال 2016 با کمک سازمان ملل 30 مدرسه ساخته و به ظرفیت آموزشی ما افزوده شد در حالی که برای این ظرفیت 220 مدرسه دیگر نیاز است.

مدیرکل امور اتباع و مهاجران خارجی وزارت کشور با بیان اینکه این جمعیت که عمده آنها افراد آسیب‌پذیر هستند، نیازهای جدی از جمله تامین معیشت دارند، گفت: چهار درصد از جمعیت ایران را مهاجران تشکیل می دهند. بر اساس آمار سازمان ملل، جمهوری اسلامی ایران چهارمین کشور مهاجرپذیر دنیاست و در واقع 11 درصد جمعیت افغان ها در ایران حضور دارند که معادل سه میلیون مهاجر قانونی و غیرقانونی است.

وی تصریح کرد: ایران در خدمات دهی به این جمعیت، با همکاری کمیساریای ملل متحد در امور پناهندگان سه اولویت را در دستور کار خود قرار داده که بهداشت و سلامت آنان از آن جمله است چنانکه تمامی این جمعیت از خدمات بهداشتی چون واکسیناسیون و حمایت از مادران باردار برخوردارند.

محمدی‌فر با اشاره به اینکه 114 هزار نفر نیز با کمک کارگزاری سازمان ملل متحد زیر پوشش بیمه های رایگان سلامت قرار گرفته‌اند، خاطرنشان کرد: برای سایر پناهندگان هم امکان بهره مندی از بیمه سلامت، تا سقف بیش از 800 هزار نفر با فرانشیز دولتی فراهم شده است.

مدیرکل امور اتباع و مهاجران خارجی وزارت کشور با بیان اینکه خراسان رضوی، بزرگترین جمعیت مهاجر کشور را میزبانی می کند، گفت: این استان از نظر پذیرش پناهندگان و مهاجران، در رتبه دوم اما از نظر ارائه خدمات و رسیدگی در رتبه اول کشور قرار دارد.

وی با تقدیر از استاندار خراسان رضوی به دلیل توجه و مدیریت ویژه ای که در موضوع پناهندگان اعمال کرده، افزود: در سطح دنیا نیز جمهوری اسلامی ایران یکی از بزرگترین جمعیت های پناهنده و مهاجر را دارد.

مدیرکل امور اتباع و مهاجران خارجی وزارت کشور با اشاره به فعالیت تروریست Terrorist ها در منطقه، بویژه در افغانستان، گفت: این به مفهوم انتظار و حرکت جمعیت پناهنده بیشتری با آمار بالاتر از این منطقه است.

وی تصریح کرد: انتظار آن است که جامعه جهانی به کشورهای در معرض مهاجرت به نحو مناسب تری توجه کرده و شرایط آنها را درک کند.

محمدی‌فر افزود: عدم حمایت و همراهی از سوی جامعه جهانی به گونه‌ای است که گاه احساس می کنیم در این امر تنها هستیم در حالی که نیاز است درک عمیق تر و جدی تری از شرایط پناهندگان و منطقه و تهدیداتی که با آن مواجه هستیم در بین کشورهای مختلف شکل گیرد.

وی ابراز امیدواری کرد که حضور سفیران خارجی به مشهد به درک و دریافت عمیق و واقعی تر از شرایط جمهوری اسلامی ایران در خصوص مهاجران بینجامد و آنان از حجم و انواع خدمات گسترده ایران به این پناهندگان آگاهی بیشتری یابند.برای ورود به کانال تلگرام ما کلیک کنید.

کدخبر: 281733 ویرایش خبر
لینک کپی شد
آیا این خبر مفید بود؟