مجازات عجیب برای پزشکان نیکوکار

از توبیخ کتبی تا محرومیت از اشتغال. این، نسخه‌ای است که معاون نظام پزشکی شیراز برای پزشکانی که درمان رایگان یا ارزان را انجام می‌دهند، پیچیده بود. نسخه‌ای که البته هشت ماه پس از ابلاغ آن، سر از شبکه‌های اجتماعی درآورد و به بحث داغی تبدیل شد که نیکوکاران و خیران نظام سلامت را هدف گرفته بود. دستورالعملی که البته یک مقام مسوول در سازمان نظام پزشکی، آن را «نسنجیده» وناشی از «تفسیر اشتباه قانون» می‌داند.

نامه‌ای عجیب با بندهای عجیب‌تر، حالا چند وقتی می‌شود که در فضای مجازی سر و صدا به راه انداخته و دست به دست می‌چرخد. نامه‌ای که البته تاریخ روی آن به 22 آبان ماه سال گذشته بر می‌گردد؛ اما محتوایش آن قدر جنجالی است که با سرعت بالایی در شبکه‌های اجتماعی بازنشر شود تا خبر تلخی را بدهد. خبری که حکایت از جریمه، محرومیت و محکومیت پزشکان نیکوکار و صاحبان نسخه‌های ارزان و رایگان می‌دهد. نامه‌ای که البته بررسی‌های مشخص کرد مراجع بالاتر، آن را قبول ندارند و اشتباه می‌دانند.

محرومیت مادام العمر برای درمان رایگان

در این نامه که به امضای معاون انتظامی نظام پزشکی شیراز و در پاسخ به رئیس انجمن داروسازان استان فارس نوشته شده، آمده است:«حسب مواد 6، 1 و 14 شرح وظایف و تخلفات صنفی حرفه‌ای آیین‌نامه انتظامی رسیدگی به تخلفات صنفی و حرفه‌ای شاغلین حرف پزشکی، ارزان فروشی (محاسبه کمتر یا خودداری از دریافت تعرفه) فاقد وجاهت قانونی بوده و مجازات‌های مربوطه به شرح زیر می‌باشد: 1-توبیخ کتبی با درج در پرونده نظام پزشکی و نشریه نظام پزشکی محل یا الصاق در تابلو نظام پزشکی محل. 2-محرومیت از اشتغال به حرفه‌های پزشکی و وابسته از سه ماه تا یک سال در محل ارتکاب تخلف. 3- محرومیت از اشتغال به حرفه‌های پزشکی و وابسته از سه ماه تا یک سال. 4- محرومیت از اشتغال به حرفه‌های پزشکی و وابسته بیش از یک تا پنج سال در تمام کشور. 5-محرومیت دائم از اشتغال به حرفه‌های پزشکی و وابسته در تمام کشور.»

مطابق این دستورالعمل، اگر ثابت شود که پزشکان، داروسازان یا شاغلان در حرفه‌های پزشکی به درمان رایگان و پیچیدن نسخه‌های ارزان‌تر از تعرفه‌های معمولی اقدام کنند، با آنان برخورد قضایی انجام خواهد شد. برخوردی که حتی محرومیت مادام العمر از طبابت نیز در آن پیش بینی شده است.

تفسیر اشتباه قانون

با این حال، مدیر اداره اخلاق پزشکی سازمان نظام پزشکی با بیان این که متأسفانه این نامه صحت داشته و پیگیری‌های لازم درباره چرایی ابلاغ چنین دستوری انجام شده، می‌گوید این نامه و جرائم اعلام شده در آن، اشتباه بوده و ناشی از تفسیر غلط قانون Law است.

دکتر «احسان شمسی» می‌گوید: «پزشکی که خدمات خود را با تعرفه و قیمتی ارزان‌تر به مردم ارائه دهد، هرگز نمی‌توان و نباید سرزنش کرد. چرا که در همه مراحل پزشکی، حقوق بیمار و گیرنده خدمات پزشکی، در اولویت قرار دارد.»

شمسی می‌گوید:«این نامه در جواب نامه دیگری از انجمن داروسازان فارس بوده است و محتوای آن نشان می‌دهد که برداشت اشتباهی از اخلاق پزشکی و قوانین انتظامی موجود در این حوزه انجام شده است و به همین دلیل، چنین حکم‌ها و تصمیماتی هیچ گاه و به هیچ صورتی موجه نخواهند بود.»

مدیر اداره اخلاق پزشکی سازمان نظام پزشکی با اشاره به تفاوت‌های «صنف» و «حرفه» می‌گوید: «بزرگ‌ترین تفاوت پزشکان با اصناف دیگر جامعه، این است که پزشکی حرفه به حساب می‌آید و قوانین انسانی آن در مقایسه با قوانین اصناف، کاملاً متفاوت است. در پزشکی، حقوق بیمار و نجات جان او باید بر همه چیز اولویت داشته باشد. بنابراین نباید هرگز در این حرفه به دنبال نگاه صنفی معمول در اصناف بود.»

شمسی با بیان این که محتوای مجازات‌های اشاره‌شده در این نامه، ناشی از ضعف قانونی است، می‌گوید:« آیین نامه انتظامی و نظام پزشکی، در چنین مواردی چون ارائه رایگان خدمات پزشکی و دریافت تعرفه درمانی و خدماتی پایین‌تر از تعرفه مصوب، مسکوت است و شاید به همین دلیل، منجر به تفسیرهای اشتباهی از قانون و در نتیجه صدور چنین حکم‌هایی می‌شود.»

او می‌گوید:«ساده‌ترین وضعیت قابل پیش بینی پس از اجرای چنین مجازات‌هایی، شاید سلب توانایی برخی پزشکان نیکوکار از ارائه خدمات نیکوکارانه‌شان باشد. موضوعی که در نهایت به ضرر بیماران تمام خواهد شد. این در حالی است که اگر قرار است مجازات انتظامی در حرفه پزشکی تعیین شود، حتماً باید به نفع بیمار باشد.»

اعتماد عمومی به پزشکان نباید خدشه دار شود

مدیر اداره اخلاق پزشکی سازمان نظام پزشکی در عین حال، صدور حکم مجازات به دلیل ارزان فروشی و خدمات رایگان پزشکی را به طور کلی رد می‌کند و می‌گوید :«هیچ سابقه‌ای درباره اجرای چنین حکمی وجود ندارد و هیچ پزشکی به دلیل دریافت تعرفه پایین‌تر یا ارائه خدمات رایگان، با این حکم، مجازات نشده است؛ اما باید درباره همین مجازات اشاره شده هم با دقت و حساسیت بیشتری، تصمیم گیری می‌شد. چرا که صدور چنین حکم‌ها و مجازات‌هایی، اعتماد عمومی به جامعه پزشکی را به شدت خدشه دار می‌کند.»

شمسی می‌گوید :«صدور چنین حکم‌هایی، بلافاصله در فضای عمومی با واکنش عموم مردم همراه می‌شود و نتیجه آن، ارائه تصویری غیر واقعی از جامعه پزشکی خواهد بود.»

او البته در مقام دفاع از پزشکان استان فارس هم برآمده و می‌گوید :«مجموعه پزشکی استان فارس، یکی از مهم‌ترین مجموعه‌های پزشکی کشور است که در خیلی از شاخه‌های پزشکی در ایران و منطقه نیز سرآمد است. باید حساسیت بیشتری به خرج دهیم تا این دستاورد بزرگ پزشکان زحمتکش و متخصص استان فارس، با بی دقتی از بین نرود و قبل از اقدام به صدور هر حکمی، تحقیق و کارهای کارشناسی لازم انجام گیرد تا از وقوع چنین اتفاق‌هایی پیشگیری شود.»برای ورود به کانال تلگرام ما کلیک کنید.

کدخبر: 280239 ویرایش خبر
لینک کپی شد
آیا این خبر مفید بود؟