حادثه ای که باعث به فکر افتادن پیشگیری شد/ آموزش 2 میلیون دانش آموز پس از حادثه مدرسه شین آباد

15 آذر 1391 یک کلاس درس مدرسه ابتدایی دخترانه روستای شین آباد از توابع شهرستان مرزی پیرانشهر دچار آتش سوزی شد و از 37 نفر دانش آموزان آن 28 نفر دچار سوختگی شدند که از این تعداد 2 دانش آموز جان خود را از دست دادند.

این حادثه Incident زمانی روی داد که بخاری نفتی این کلاس دچار آتش سوزی شد و در زمان انتقال بخاری به بیرون از کلاس توسط سرایدار مدرسه، بخاری منفجر شد و آتش به تمام سطح کلاس سرایت کرد.

این حادثه تلخ و تجربه حاصل از آن باعث شده که مسئولان آموزش و پرورش طرحی ملی را با همکاری جمعیت هلال احمر برای مقابله با این دست حوادث Accidents ناگوار به نام طرح دادرس (دانش آموز آماده در روزهای سخت) برنامه ریزی کردند.

در قالب این طرح هر ساله 400 هزار دانش آموز در بیش از هشت هزار مدرسه در مناطق مختلف کشور زیر نظر مربیان آموزش دیده مهارت های مختلف را فرا می گیرند.

مسئولان برای مهارت افزایی بیشتر دانش آموزان و رقابتی کردن فراگیری این مهارت ها هر ساله مسابقات دوره ای با عنوان المپیاد آماده را برگزار می کنند و این المپیاد در سطوح مختلف مدرسه ای تا کشوری برگزار می شود.

معاون پیش دبستانی و دانش آموزی سازمان جوانان جمعیت هلال احمر در این باره گفت: در این دوره های آموزشی، آموزش اطفاء حریق، حمل مصدوم، چادر زنی اسکان اضطراری، احیا قلبی و ریوی، پناه گیری در مقابل زلزله، امداد و کمک های اولیه به مدت 32 ساعت به دانش آموزان پایه هشتم ارائه می شود.

سعید بابایی افزود: آموزش این مهارت ها می تواند نقش بسیار مهمی در نجات جان دانش آموزان و اطرافیان آنها در هنگام بلایا و حوادث مانند آتش سوزی و زلزله داشته باشد.

وی اضافه کرد: پس از آموزش دانش آموزان از هر مدرسه یک تیم 14 نفری در مسابقات شهرستانی شرکت کرده تا در بین مدارس تیم برتر هر شهرستان انتخاب شود.

وی اظهار کرد: تیم های منتخب شهرستان ها به مرحله استانی راه پیدا می کنند تا در نهایت از هر استان یک تیم برای شرکت در مسابقات کشوری انتخاب شود.

بابایی گفت: امسال مسابقات کشوری با حضور تیم های برتر استانی شهریور ماه و به میزبانی استان گیلان برگزار می شود.

برگزاری المپیاد و دوره های آموزشی دادرس با همکاری آموزش و پرورش و جمعیت هلال احمر باعث شده که از جهاتی سطح علمی و مهارتی آموزش ها ارتقاء پیدا کند و از جهاتی دیگر از موازی کاری ها در این زمینه کاسته شود.

معاون امور جوانان جمعیت هلال احمر کردستان نیز گفت: این طرح با هدف آماده کردن دانش آموزان در مواجهه با روزهای سخت در مدارس به دانش آموزان آموزش های تئوری و عملی ارائه می شود.

بابک قنبری با بیان اینکه دانش آموزان مهم ترین اقشار تاثیرگذار در جامعه هستند و می توانند اطلاعات خود را به خانواده های خود انتقال دهند افزود: در همین راستا جمعیت هلال احمر با هدف آموزش و ارتقاء سطح آگاهی دانش آموزان در مقابل حوادث و بلایای طبیعی کارگاه های آموزشی دادرس را برای مشارکت بیشتر آنها همزمان با برگزاری المیپاد دانش آموزی برپا می کند.

به گفته وی طرح ملی دادرس جمعیت هلال احمر به عنوان یک برند اصلی و آینده نگر در سازمان جوانان جمعیت 9 آیتم امداد و کمک های اولیه به دانش آموزان پایه هشتم ارائه می شود.

یکی از دانش آموزان سنندجی که برای شرکت در المپیاد استانی به اردوگاه سلیمان خاطر آمده بود هم گفت: اجرای این طرح در مدرسه ما با شور و نشاط زیادی همراه بوده و دانش آموزان با اشتیاق زیادی در آن مشارکت می کنند.

زانیار ناصری افزود: در طول این کلاس ها مهارت های زیادی از مربیان فرا گرفته ایم و می تواند نقش بسیار مهمی در زندگی خود و خانواده هایمان داشته باشد.

وی اضافه کرد: با فراگیری این مهارت ها دیگر خانواده ها هم حساسیت و نگرانی کمتری نسبت به فرزندان خود دارند و این آموزش ها برای دانش آموزان، نسبت سایر دروس کاربردی تر هستند.

شیلان محمدی یکی دیگر از دانش آموزان کردستانی که از شهرستان بانه برای حضور در این المپیاد آمده بود گفت: رقابتی کردن آموزش های طرح دادرس زمینه را برای فراگیری بهتر و کاربردی تر این مهارت ها افزایش داده است.

وی گفت: مهم نیست در نهایت کدام تیم به عنوان تیم برتر به مسابقات کشوری راه پیدا می کند، تمامی شرکت کنندگان در این طرح قهرمانان زندگی خود و خانواده هایشان هستند.

طرح ملی دادرس (دانش آموز آماده در روزهای سخت) مانند هر طرح دیگری دارای نقاط ضعف و قوت بوده و مسئولان امر باید هر سال با بررسی علمی و کارشناسی از نقاط ضعف آن کاسته و بر نقاط قوت آن بیافزایند.

یکی دیگر از واقعیت های این است که حوادث مختلف همیشه در کمین مدارس حاشیه ای شهرها و مناطق محروم بوده و متاسفانه دانش آموزان این مناطق تا حدودی از فراگیری این گونه آموزش ها بی بهره هستند و لازم است مسئولان امر به این موضوع هم توجه داشته باشند.برای ورود به کانال تلگرام ما کلیک کنید.

کدخبر: 280097 ویرایش خبر
لینک کپی شد
آیا این خبر مفید بود؟