تدوین ۲ بسته تحولی در آموزش و پرورش استثنایی

به گزارش رکنا، سید جواد حسینی روز گذشته در نشست شورای هماهنگی، پشتیبانی و توسعه آموزش‌ و پرورش استثنایی استان قزوین افزود: این بسته ها به ارایه بهتر خدمات آموزشی به دانش آموزان استثنایی منجر خواهد شد.

معاون وزیر آموزش و پرورش ادامه داد: سال گذشته نیز سه بسته تحولی " توسعه مشارکت‌ها"، "مداخلات بهنگام طلایی" و " مدرسه انطباقی" در آموزش‌ و پرورش استثنایی اجرایی شد که برخی از فعالیت‌های این بسته‌ها استمراری بود و در سال جاری فعالیت‌های این بسته‌ها با شاخص‌های جدید استمرار خواهد یافت.

وی در ادامه به بیان فلسفه ایجاد شورای آموزش و پرورش استثنایی پرداخت و افزود: آموزش‌ و پرورش استثنایی مولود انقلاب اسلامی در سال ۱۳۷۰ با مصوبه مجلس شورای اسلامی است و این سازمان تمامی مأموریت‌های آموزش‌وپرورش عادی را برعهده دارد.

این مسوول اظهار داشت: سازمان آموزش‌ و پرورش استثنایی در راستای عدالت آموزشی و ایجاد امکانات برابر تحصیلی ایجاد شده است و مخاطبان و فراگیران این سازمان کسانی هستند که زحمت، وقت تخصص و هزینه مضاعفی را طلب می‌کنند.

حسینی با بیان اینکه سازمان آموزش‌ و پرورش استثنایی همه ماموریت‌های وزارت آموزش‌ و پرورش را در خود دارد و این سازمان مینیاتوری از همه فعالیت‌ها و خدمات این وزارتخانه است،تصریح کرد: علاوه بر این، آموزش‌وپرورش استثنایی در چهار طرح سنجش سلامت نوآموزان، توان‌بخشی مشکلات ویژه یادگیری، طرح آموزش دانش‌آموزان تلفیقی فراگیر و طرح هدایت نیز خدمات ویژه به آموزش‌ و پرورش عادی ارائه می‌کند.

وی افزود: آموزش‌ و پرورش استثنایی علاوه بر چهار ماموریت عنوان شده یک فعالیت ویژه مهم دیگر را بر عهده دارد که آن ارائه خدمات حمایتی و توان‌بخشی به دانش‌آموزان با نیازهای ویژه است.

معاون وزیر آموزش و پرورش تاکید کرد: ضروری است، روسای ادارات آموزش‌وپرورش نسبت به توسعه متناسب و متوازن مراکز آموزشی و توان‌بخشی مشکلات ویژه یادگیری، متناسب با چشم‌انداز حاصل از آمایش جمعیت‌شناختی توجه ویژه‌ای داشته باشند.

حسینی یکی از جهت‌گیری‌های نظام آموزش‌ و پرورش را حرکت به سمت مدارس ترکیبی با آموزش‌های فردی دانست و افزود: طرح تلفیقی فراگیر راهی برای حرکت به سمت مدارس ترکیبی است و رشد کمی و کیفی طرح تلفیقی فراگیر و پیاده ‌سازی کامل شیوه‌نامه آن از جمله حیطه‌های فعالیت شورای پشتیبانی آموزش‌ و پرورش استثنایی در استان‌ها است.

رییس سازمان آموزش و پرورش استثنایی کشور با بیان اینکه دیرآموزان مظلوم‌ترین قشر دانش‌آموزان در نظام تعلیم‌وتربیت هستند، اضافه کرد: این شورا می‌تواند با همکاری معاونت آموزش ابتدایی استان‌ها کارگروهی تشکیل تا منجر به ارتقای کیفیت تحصیل این دسته از دانش‌آموزان شود.

وی خاطرنشان کرد: یکی از خدمات ارزشمند، مؤثر و سازنده آموزش‌ و پرورش استثنایی به دانش‌آموزان عادی، ارائه خدمات حرفه‌ای به دانش آموزان دارای مشکلات یادگیری از طریق مراکز مشکلات ویژه یادگیری است و رشد کمی و کیفی این مراکز، عدم تغییر کاربری و استقرار نیروهای حرفه‌ای در این مراکز می‌تواند در دستور کار شورا قرار گیرد.

حسینی با بیان اینکه دانش‌آموزان با نیازهای ویژه  نیازمند مناسب‌سازی در تمامی ابعاد نظام تعلیم‌وتربیت هستند، گفت: شورای پشتیبانی آموزش‌ و پرورش استثنایی می‌تواند مناسب‌سازی مختلف در تمامی ابعاد را از طریق تمامی معاونت‌های ادارات کل برای دانش‌آموزان با نیازهای ویژه از جمله استانداردسازی فضاهای آموزشی، ورزشی، کارگاهی و آموزشگاهی انجام دهد.

حسینی با بیان اینکه ساختار سازمانی متناسب با ماموریت‌های سازمان آموزش‌ و پرورش استثنایی در سطح ملی و استانی دیده شده است،گفت: علی‌رغم خدمات فراسازمانی، ساختار آموزش‌وپرورش استثنایی در سطح مناطق حلقه مفقوده است و باید به حل این مشکل کمک کرد.

معاون وزیر آموزش و پرورش گفت: آموزش و پرورش استثنایی دارای ۷۶۰ منطقه آموزشی است.

حسینی یادآور شد: قزوین از استانهای پیشرو در بحث مدارس تلفیقی در سطح کشور است و اقدامات شایسته ای در این حوزه انجام داده است.

کدخبر: 747003 ویرایش خبر
لینک کپی شد
آیا این خبر مفید بود؟