عجیب ترین ساعت فرودگاه / فیلم

به گزارش رکنا، ساعت های بزرگ فرودگاه معمولا در ساده ترین شکل ممکن هستند و هیچ گونه جذابیتی ندارند. اما در فرودگاه اسخیپول آمستردام ساعتی وجود دارد که با تمام ساعت های دنیا فرق دارد. وقتی به این ساعت نگاه می کنیم شخصی را می بینیم که پشت ساعت زندانی شده و هر دقیقه، عقربه را پاک می کند و کمی جلوتر آن را مجددا نقاشی می کند! اگر می خواهید در مورد این ساعت عجیب بیشتر بدانید با ما همراه باشید.

خب، نگران نباشید! واقعا کسی پشت این ساعت زندانی نیست؛ این ساعت در واقع، یک فیلم ۱۲ ساعته است که دو بار در شبانه روز تکرار می شود. در ویدئویی که در انتهای مطلب برای شما آماده کردیم می توانید ساز و کار این ساعت را ببینید. مارتین باس (Maarten Baas) طراح هلندی این شاهکار هنری عجیب است. این ساعت ۳ متری در فرودگاه اسخیپول آمستردام نصب شده و خود طراح را نشان می دهد که ۲۴ ساعته در حال پاک کردن و کشیدن عقربه های ساعت است! مسافرانی که با عجله در فرودگاه اسخیپول عبور می کنند با دیدن این ساعت نمی توانند توقف نکنند و چند ثانیه ای این ویدئوی هنرمندانه را تماشا نکنند. ساعت فرودگاه اسخیپول به یکی از جاذبه های گردشگری این فرودگاه تبدیل شده و چه بسا بسیاری برای دیدن این ساعت، بلیط هواپیمایشان را به مقصد این فرودگاه رزرو کنند.

آشنایی با ساعت فرودگاه اسخیپول آمستردام

نمایش مفهوم واقعی زمان

این طراحی هلندی با این اثر هنری قصد داشته تصویری بیش از حد واقع گرایانه از زمان و گذر زمان را به بینندگان نشان دهد. برای ساخت این ساعت، فیلمی ۱۲ ساعته تهیه شده و در این فیلم، خود طراح به مدت ۱۲ ساعت عقربه ها را کشیده و پاک کرده است! یعنی تصویر فردی که بدون استراحت پشت ساعت در حال تلاش است واقعیت دارد! مارتین باس برای این فیلم یک لباس سرهمی آبی به تن کرده تا نمادی از کارگران و خدمه فرودگاه ها باشد.

ساعت فرودگاه اسخیپول یکی از آثار مجموعه «زمان واقعی باس» (Baas’ Real Time) به شمار می رود که از سال ۲۰۰۹ شروع شده است. یکی از ساعت های جالب این مجموعه، ساعتی بزرگ و دست ساز است که از زباله ساخته شده و دو رفتگر بی وقفه این زباله ها را جارو می کنند و زمان واقعی را نشان می دهند. ساعت مشهور دیگر «ساعت پدربزرگ» است که ساعتی پایه بلند و قدیمی را نشان می دهد که فردی از پشت ساعت عقربه ها را نقاشی می کند. از آن زمان، مارتین باس مفهوم زمان واقعی را گسترش داده و یک اپلیکیشن و ساعت فرودگاه اسخیپول از جمله جدیدترین آثار او هستند.

ویژگی های ساعت فرودگاه آمستردام

این ساعت یک شاهکار هنری فوق العاده است و در عین نمایش زمان، مفهومی عمیق و انسانی را به بینندگان القا می کند. ساعت فرودگاه اسخیپول در یک قاب استیل قرار گرفته و کنار این ساعت نیز نردبانی متصل به زمین وجود دارد. این نردبان برای این است که کارگر زحمتکش خیالی پشت ساعت بتواند بعد از تمام شدن ساعت کاری از نردبان پایین بیاید و به خانه خیالی اش برود! این مرد یک سطل رنگ قرمز و یک پارچه زرد برای تمیز کردن فرچه اش دارد که هرچند دقیقه یک بار استراحتی کوتاه می کند و فرچه اش را تمیز می کند.

این طراحی هلندی که جدیدا از مبل راحتی ای رونمایی کرده که با توجه به تغییر فصل رنگ عوض می کند در مورد این ساعت می گوید: «مفهوم زمان واقعی اصطلاحی است که در صنعت فیلمسازی و تدوین استفاده می شود. این مفهوم به این معنی است که مدت زمان یک صحنه دقیقا برابر با مدت زمان فیلمبردای آن صحنه است و هیچ گونه کات و وقفه ای وجود نداشته است. من این مفهوم را با نمایش فیلمی واقعی از گذر زمان به مسافران منتقل می کنم.» فیلمبرداری ساعت فرودگاه اسخیپول واقعا ۱۲ ساعت طول کشیده و اگر آنقدر فرصت داشته باشید تا از ابتدا تا انتهای فیلم ساعتی را تماشا کنید ۱۲ ساعت طول می کشد!

در توضیحات ساعت فرودگاه اسخیپول این طور نوشته شده که مارتین باس از کارگران بی نام و نشانی الهام گرفته که در ازدحام و شلوغی فرودگاه ها، این مکان را جارو می کنند، تی می کشند و تمیز می کنند.  این ساعت یک قاب بزرگ است که از سقف سالن شماره ۲ آویزان شده و طراح هلندی عمدا از معمولی ترین فرم ساعت استفاده کرده است. اما یک در و یک نردبان هم در کنار ساعت قرار داده است تا کارگر خیالی ما بعد از اتمام ساعت کاری اش از دنیای سورئالیستی پشت ساعت بیرون بیاید و به خانه برود. اما ظاهرا خبر ندارد که کار ش هرگز تمام نمی شود و به صورت ۲۴ ساعته و هرروز باید عقربه ها را پاک کند و بکشد! اگر یاد افسانه سیزیف و کار مداوم و بی انتهای او افتادید باید بگوییم که این طراح نیم نگاهی هم به این مفهوم استعاری داشته است. گفتیم که زندانی پشت ساعت فرودگاه اسخیپول لباس کار آبی به تن دارد، سطل رنگش قرمز و دستمالش زرد است. مارتین باس با استفاده از این سه رنگ قصد ادای احترام به دو هنرمند هلندی قرن گذشته،  پیت موندریان نقاش و گریت ریتولد طراح را داشته است؛ چرا که تم اصلی کارهای این دو هنرمند این سه رنگ بوده است.

فرودگاه اسخیپول آمستردام فرودگاه اصلی کشور هلند به شمار می رود و از جنبه های زیادی قابل توجه است. این فرودگاه سومین فرودگاه پررفت و آمد اروپا محسوب می شود. همچنین برای کاهش آلودگی صوتی فرودگاه راه حل خلاقانه ای به کار گرفته است (راه حل جالب فرودگاه آمستردام برای آلودگی صوتی) و با تغییر طراحی فضای سبز اطراف فرودگاه توانست این مشکل را حل کند. طراحی و معماری مدرن و شیشه ای ترمینال جدید فرودگاه اسخیپول نیز در نوع خود بسیار جالب و قابل توجه است و باعث ورود نور طبیعی به فضای داخلی ترمینال می شود.

کدخبر: 1000983 ویرایش خبر
لینک کپی شد
آیا این خبر مفید بود؟