کاخ تاریخی اردشیر ساسانی یک نفر راهنما هم ندارد! / زمین کاخ باید اندود کاه گل شود وگرنه بنا نشست می کند + فیلم

به گزارش خبرنگار اجتماعی رکنا، کاخ اردشیر ساسانی ، واقع در فیروزآباد فارس، بر روی زمینی هموار ساخته شده و تمام محوطه کاخ، با آبگیر رو به روی آن، حدودا 8 هزار و 500 متر مربع قرار گرفته است. ساختن این بناها در کنار و رو به روی آبگیرها و چشمه ها از رسوم معماری ساسانی بوده است. بدون شک آبگیر، قرار گرفته در رو به روی کاخ اردشیر نیز یکی از دلایل اصلی اردشیر و معماران او در انتخاب محل این بنا در بخش شمالی دشت فیروزآباد بوده است.

طرح و  نقشه ساختمان این کاخ به طور کلی شبیه کاخ قلعه دختر است. در واقع کاخ بر اساس یک طرح منظم متقارن و با محوریت ایوان ورودی آن ساخته شده است.

اعظم الله کاظمی، مرمت‌گر پیشکسوت در استان فارس است که سالیان سال تلاش کرده تا بناهای تاریخی این استان را مرمت و حفظ کند. او حتی بعد از بازنشستگی، به صورت کاملا داوطلبانه در مسیری که عاشق خدمت در آن بوده، باقی مانده و همچنان تلاش می کند تا این آثار را برای آیندگان حفظ کند.

او در گفت و گو با رکنا در خصوص کاخ تاریخی و ارزشمند  اردشیر ساسانی گفت: کاخ تاریخی اردشیر ساسانی یک نفر راهنما هم ندارد و مردمی که برای بازدید می آیند فقط به سنگ ها نگاه می کنند و می روند. همچنین برخی بخش های این کاخ هنوز مرمت نشده اند.

کاظمی تاکید کرد: بیش از 15 سال است که زمین کاخ اندود کاه گل نشده است که آب را به بیرون از کاخ هدایت کند. اگر چنین اتفاقی نیفتد، آب به زیر کاخ نفوذ می کند و برای این بنای تاریخی به شدت خطرناک است. بیشترین علت تخریب این بنا نیز آب است. در حال حاضر، کاه گل ها شسته شده اند و اگر حفاظت نشود، هرچقدر در گذشته مرمت کرده بودیم، دیگر فایده ای نخواهد داشت.

کدخبر: 999440 ویرایش خبر
لینک کپی شد
زهرا علی هاشمی دبیر گروه: آزاده مختاری
آیا این خبر مفید بود؟