فیلم آسیب دیدگی شدید پله های معبد آناهیتا

به گزارش خبرنگار اجتماعی رکنا، بیشاپور از شهرهای باستانی ایران در استان فارس و در نزدیکی شهرستان کازرون است و در زمان ساسانیان ساخته شده‌، اما در حال حاضر تنها ویرانه‌‎هایی از آن باقی مانده است. این شهر از قدیمی ترین شهرهایی است که تاریخچه ساخت آن به صورت مکتوب در سنگ نوشته ای موجود است. بیشاپور در شمال شهر کازرون قرار گرفته است. 

در سال 266 میلادی پادشاه ساسانی پس از پیروزی بر امپراتور روم، دستور داد در ناحیه ای خوش آب و هوا بر سر راه تخت جمشید به تیسفون شهری بنا کنند. این جاده در زمان هخامنشیان، شهرهای تخت جمشید و استخر را به شوش وصل می‌ کرد. شاپور نام خود را بر این شهر نهاد. بیشاپور تا قرن هفتم هجری آباد و مسکونی بوده‌ است و پس از آن ویران شده‌ است. بیشاپور گنجینه ای از آثار ارزشمند ساسانی مانند معبد آناهیتا است.

معبد آناهیتا متعلق به ایزدبانوی آب و محلی برای نیایش بوده است. نزد ایرانیان باستان چهار عنصر مقدس آب، خاک، باد و آتش از اهمیت ویژه ای داشته است و برای هر کدام از آنها الهه ایی در نظر داشتند. آناهیتا الهه آبهای زیرزمینی، مظهر زایش و زیبایی بوده است.

در نزد ایرانیان باستان چهار عنصر مقدس آب، خاک، باد و آتش از اهمیت ویژه ای داشته است و برای هر کدام از آنها الهه ای در نظر داشتند. آناهیتا الهه آب های زیرزمینی، مظهر زایش و زیبایی بوده است. معبد آناهیتا نیز متعلق به ایزدبانوی آب و محلی برای نیایش بوده است.  

معبد آناهیتا به صورت مکعبی ساخته شده و هر یک از اضلاع آن 14 متر است. این معبد برای هدایت آسان تر آب به صحن مرکزی معبد و جریان گردش آب، در عمق 6 متری از زمین ساخته شد تا آب رودخانه شاپور از طریق یک کانال 250 متری به درون آن سرازیر شود. با توجه به سنگ های تنظیم آب و جوی های سنگی و باریک که حرکت آب را به طرزی باشکوه به آبگیر وسط هدایت می کنند؛ برای تقسیم و جریان آب در این نیایشگاه، شیوه هایی به کار رفته تا چشم نوازی و شکوه آب، این عنصر مقدس را به زیباترین شکل ممکن به نمایش بگذارند.

در حال حاضر، پله های معبد تاریخی آناهیتا در بیشاپور، واقع در استان فارس، به علت فرسایش ، آسیب دیدگی شدیدی پیدا کرده اند و به نظر می رسد لازم است مسئولان میراث فرهنگی استان، هرچه سریعتر نسبت به اضافه کردن لایه محافظ روی آن اقدام کنند.این شرایط زمانی سخت تر می شود که بارندگی در این محدوده رخ دهد و احتمال سُر خوردگی روی پله ها و آسیب دیدگی گردشگران را چند برابر می کند.

کدخبر: 1000926 ویرایش خبر
لینک کپی شد
زهرا علی هاشمی دبیر گروه: آزاده مختاری
آیا این خبر مفید بود؟