به گزارش رکنا، این صحبت ها در مناطق کوهستانی خراسان شمالی و جاهایی که غارهای زیادی دارد، بیشتر شنیده می شود و البته در مرکز استان، بجنورد هم به گوش می رسد.

یکی از اهالی روستای کلاغ آشیان که به گفته خودش این روزها به دنبال شکار و زنده گیری خفاش است، می افزاید: برای هر خفاش زنده بین 2 میلیون و 500 تا 3 میلیون تومان پول می دهند که چون پول خوبی است، به دنبال شکار خفاش هستم تا بتوانم از این راه درآمد کسب کنم.

وی می افزاید: این روزها برخی به دنبال شکار خفاش هستند و هرجا این پرنده را ببینند، شکار می کنند.

یکی از ساکنان روستای خوش منظر هم بیان می کند: فردی خواسته برایش لانه خفاش پیدا کنم و ادعا کرده برای هر لانه خفاش، صد میلیون تومان پول می دهد.

وی می افزاید: قرار است هر وقت لانه خفاش پیدا کردم عکس بگیرم و برای آن فرد بفرستم و او عکس را به تهران می فرستد و سپس پول را از آن ها دریافت می کند و پس از کسر سهم خودش، صد میلیون تومان به من پرداخت می کند.

وی تصریح می کند: می گویند خفاش پرنده بسیار گرانی است و پول خوبی بابتش می دهند البته برای لانه خفاش پول بیشتری می دهند.

قاچاق خفاش برای سوپ و سرم

در این باره، رئیس اداره محیط زیست طبیعی اداره کل حفاظت محیط زیست خراسان شمالی می گوید: موضوع قاچاق Contraband لانه خفاش شایعه عجیبی است که پیچیده و بعضی ها به دنبال این قضیه هستند ولی خفاش هایی که ما در این منطقه داریم اصلا لانه نمی سازند، بچه های شان را همان طور که آویزان هستند به دنیا می آورند، شیر می دهند و همیشه در بغل شان هستند تا خودشان بتوانند پرواز کنند.

«گردمردی» می افزاید: از لانه یک گروه خفاش یا در واقع گونه بادخورک در برخی کشورهای جنوب شرقی آسیا سوپ می پزند و می گویند قیمت این سوپ بالا و یکی از گران ترین غذاهای جنوب شرقی آسیاست.

وی بیان می کند: در مورد خود خفاش نمی شود گفت خاصیت دارویی دارد یا نه چون حیوانی است که کمتر شناخته شده و اطلاعات علمی در مورد آن به ندرت است ولی تا جایی که ما اطلاع داریم خفاش هایی که در خراسان شمالی وجود دارند لانه درست نمی کنند و ممکن است از بزاق یا خون آن ها ترکیبات سرمی یا دارویی گرفته شود و این حیوانات برای این موضوع قاچاق می‌شوند.

وی تصریح می کند: در حال حاضر دو موضوع مطرح است، برخی می گویند لانه خفاش خیلی قیمتی است که در این باره باید گفت گونه های خفاش استان اصلا لانه نمی سازند و موضوع دیگر خود خفاش است که آیا بزاق یا خون آن ارزش دارد که باید در موردش اطلاعاتی وجود داشته باشد که نیست و ممکن است نوعی داروی سرمی از این حیوان در خارج از کشور بسازند و برای همین خفاش را زنده گیری و به خارج از کشور قاچاق می کنند.

وی با بیان این که آمار دقیقی از تعداد خفاشان استان در دسترس نیست، اظهارمی کند: از سویی مشخص نیست که آیا این همان گونه خفاشی است که قاچاقچیان دنبالش هستند یا خیر؟

«گردمردی» می گوید: با توجه به این که زیستگاه های این گونه در خراسان شمالی در معرض آسیب است چون اکثر جاهایی که خفاش زندگی می کرده است، دست خورده و کمتر به آن توجه شده است، به دنبال این موضوع هستیم و به شدت با کسانی که به سمت زیستگاه خفاش بروند و بخواهند این حیوان را زنده گیری کنند برخورد می کنیم.

مطالعه ای نشده است

رئیس اداره حیات وحش اداره کل حفاظت محیط زیست خراسان شمالی هم می گوید: فکر نمی کنم چنین گونه ای که بشود از بزاق، خون یا لانه اش چیزی استخراج کرد در استان داشته باشیم ضمن این که متاسفانه در این باره مطالعه ای نشده است و خیلی نمی توانم کمک کنم.

«جعفری» می افزاید: شنیدم عده ای دنبال زنده گیری خفاش برای قاچاق هستند و پرس و جو می کنند که کجا پیدا می شود اما منابع رسمی در این باره چیزی اعلام نکرده اند و پیگیری این موارد به یگان حفاظت اداره کل مربوط می شود.

مردم گزارش کنند

فرمانده یگان حفاظت اداره کل حفاظت محیط زیست خراسان شمالی هم می گوید: بین عوام جا افتاده است که بزاق خفاش ارزش پزشکی دارد و در کل کشور به خصوص در غرب کشور و مناطق کوهستانی بر اساس این شایعه، برخی دنبال لانه خفاش هستند در حالی که مستندی مبنی بر این که خفاش لانه داشته باشد، وجود ندارد.

«علیپور» می افزاید: در استان ما گزارشی درباره قاچاق خفاش ارائه نشده است که بخواهیم به این موضوع ورود کنیم و این شایعه از 6 ماه قبل در کشور ایجاد شده است و سازمان حفاظت محیط زیست کشور در این باره با ما مکاتبه کرده است.

وی ادامه می دهد: اگر در این باره سرنخی وجود داشته باشد و به ما گزارش شود، موضوع را پیگیری می کنیم زیرا در حالت عادی من با دو نیرو نمی توانم کل استان را پوشش دهم و باید گزارش های مردمی برسد که بتوانیم به موضوع ورود و آن را پیگیری کنیم.

اخبار اختصاصی سایت رکنا را از دست ندهید:

سمیه و شاهرخ پس از 22 سال چه سرنوشتی دارند؟ / چه بر سر خانه وحشت خیابان گاندی آمده است؟ + عکس

فاطمه چاقو را تا دسته داخل سینه رضا فرو کرد! / شوهرش با سارا قرار داشت ؟! + عکس قاتل

اگزوز خودرو سر دختر جوان را بلعید + تصاویر

خانم مُرده شور در میهمانی دید که فنجان چایی اش را شکستند! / دخترانم بی خواستگارند! +عکس

مینا بعد از طلاق کاری با مرد متاهل کرد که نباید می کرد

این قبرستان ها هیچ جسدی ندارند! + تصاویر کم نظیر

هواپیمای اختصاصی برای بازیکن تیم ملی که می خواست نوزاد تازه متولد شده اش را ببیند + عکس

نجات نوزادی که زنده به گور شده بود + فیلم

وحشت مریم کوچولو از برق چشم های مرد وقیح +عکس

دختر خاله ام مرا در دام کامران شیطان صفت انداخت!

مرگ تلخ هوادار فوتبال ایران بعد از گل به مراکش

تازه‌ترین اعتراف دختر 17 ساله که پسر بچه ماهشهری را کشت + عکس

قتل دلخراش ارسلان 2.5 ساله / اعتراف تلخ زن جوان نزد بازپرس مشهد +عکس

این زن شوهرش را در پشت بام به آتش کشید +عکس قاتل در صحنه جرم

خودکشی زن هفتم یک پیرمرد در مشهد

کدخبر: 390344 ویرایش خبر
لینک کپی شد
آیا این خبر مفید بود؟