ثبت خاطرات و تجربیات پیشکسوتان صنعت اسب ایران در تاریخ

به گزارش رکنا، طی انعقاد تفاهم نامه ای بین فدراسیون سوارکاری و بخش خصوصی، بخش عظیمی از تاریخ معاصر سوارکاری ایران در قالب گفت‌وگوهای شفاهی، مصاحبه و برنامه‌های تصویری، در تاریخ سوارکاری ایران ثبت خواهد شد.

لازم به ذکر است، ثبت و تدوین خاطرات و تجربیات پیشکسوتان عرصه سوارکاری، اسبدوانی و سایر بخش های مرتبط با اسب یکی از حفره های تاریخ معاصر سوارکاری ایران بود که با حمایت معنوی فدراسیون سوارکاری ، توسط  مهدیار پیرزاده، فعال رسانه ای صنعت اسب آغاز شد.

پیرزاده، کارگردان این مجموعه با ابراز تاسف از اینکه،  در یکی دوسال اخیر چند اسطوره و قهرمان و پیشکسوت ارزنده را از دست داده ایم، گفت: علیرغم اینکه صفحات و گفتگوهایی از این پیشکسوتان به یادگار مانده، ولی از آنجا که تاریخ شفاهی و مصاحبه‌ها نیازمند تطبیق زمانی و تاریخی است و فرآیندی زمان محور دارد، آنگونه که، شایسته و بایسته است نتوانستیم از حضور آنان بهره کافی را ببریم.

وی افزود: با تسریع در روند مصاحبه ها و ساخت مستندی کوتاه از زندگی این پیشکسوتان امیدواریم با تکمیل پروژه ی پیش رو بتوانیم نسل حاضر و آتی را از قصه ها و رمز و رازهای تاریخ معاصر سوارکاری ایران آگاه سازیم.

مدیرعامل مجموعه فرهنگی و ورزشی و پرورش اسب پارت نیز در راستای حمایت از این حرکت در تاریخ سوارکاری ایران با تاکید بر مثمر ثمر بودن این فعالیت با استفاده از ظرفیت های رسانه ای و تکنولوژی افزود: از مهمترین اهداف پیش رو توسعه فرهنگ اسبداری و سوارکاری است تا با پشت سر گذشتن فراز و نشیب های موجود، بتوانیم در حد توان نسبت به روشنگری و هموارکردن راه آیندگان گام برداریم و گفت‌وگوهای شفاهی با پیشکسوتان این حوزه به‌ دلیل استفاده و بهره از تجربیات آنها می تواند تبدیل به یک مرجع قابل اتکا برای همه ی علاقمندان به  اسب ایران زمین باشد.

روایت و کارگردانی این مجموعه بر عهده مهدیار پیرزاده، طراح، کارگردان و مدیر رسانه "ایران هورسی" خواهد بود  که با حمایت و پشتوانه "مجموعه فرهنگی ورزشی و پرورش اسب پارت و "خانواده علاقبندیان" که عرق و تعصب فرهنگی خاصی به حفظ ذخایر ژنتیکی اسب ایران و حمایت از جامعه سوارکاری کشور دارند، انجام می شود .

 مجموعه فرهنگی ورزشی و پرورش اسب "پارت" بزرگترین مجموعه پرورش اسب و سوارکاری در ایران است که با هدف حفاظت از منابع ژنتیک اسب ایرانی علاوه بر تولید اسبهای مورد نیاز پایه سوارکاری به فعالیتهای فرهنگی و توسعه صنعت اسب نیز فعالیت دارند. پبش بینی می شود تکمیل این پروژه با صرف حداقل ۶۰۰۰ نفرساعت ، طی ۶ الی ۹ ماه به سرانجام برسد که خروجی آن شامل مستندهای کوتاه از پیشکسوتان، یک مستند کوتاه از زندگینامه آنان، ثبت دیداری و شنیداری مفصل گفتگوها در فرمت دیجیتال و همچنین درقالب های نوشتاری از جمله کتاب و مجله خواهد بود.

1

2

3

4

کدخبر: 738382 ویرایش خبر
لینک کپی شد
آیا این خبر مفید بود؟