چرا هوای تهران در بسیاری از روزهای تابستان امسال آلوده بود؟

هوای تهران در تابستان امسال تا کنون 17 روز آلوده بوده است. در بیشتر روزها البته هوای تهران براساس افزایش میزان ذرات معلق آلوده شده است. البته آلودگی هوای تهران در نیمه اول تابستان امسال کمتر از مدت مشابه سال گذشته بود. در این میان اما در تابستان امسال شاهد کاهش میزان آلاینده ازن به عنوان آلاینده اصلی هوای تهران در این فصل از سال بودیم، اما افزایش ذرات معلق در هوای تهران طی تابستان امسال منجر به آلوده شدن هوا در برخی روزها شد.

به گزارش رکنا و به نقل از ایسنا، بر اساس گزارش شرکت کنترل کیفیت هوای تهران در نیمه اول تابستان سال جاری (اول تیر تا ۱۵ مرداد)، هوای پایتخت ۱۷ روز آلوده شامل ۱۶ روز در وضعیت ناسالم برای گروه‌های حساس و یک روز در وضعیت ناسالم برای عموم جامعه قرار داشت. شرایط قابل قبول نیز در ۲۹ روز ثبت شد.

کیفیت هوا در نیمه اول تابستان سال گذشته پایین‌تر بود و ۲۷ روز آلوده شامل ۲۵ روز ناسالم برای گروه‌های حساس و دو روز ناسالم برای عموم جامعه در این دوره ثبت شده است همچنین طولانی‌ترین دوره تداوم آلودگی در بازه مورد مطالعه سال جاری، ۹ روز بوده که در مدت مشابه سال گذشته این دوره ۱۰ روزه بوده است.

تعداد روزهای فراتر از حد مجاز آلاینده ازن در نیمه نخست تابستان سال جاری نسبت به مدت مشابه سال گذشته، کاهش محسوسی داشته و از ۲۶ روز به ۱۳ روز رسیده است؛ در صورتی که میانگین دمای هوا در بازه زمانی مورد مطالعه امسال، فراتر از پارسال بوده است.

با این وجود، افزایش محسوس میانگین دما در این دوره بیش از یک درجه سانتیگراد منجر به خشکی زمین و افزایش گسیل طوفان‌های حامل گرد و خاک شده است و بر خلاف آلاینده ازن، شاهد افزایش تعداد روزهای آلوده از منظر آلاینده ذرات معلق بوده‌ایم؛ به گونه‌ای که تعداد روزهای آلوده آلاینده PM۲.۵ از پنج روز در سال ۹۹ به هشت روز در سال ۱۴۰۰ افزایش یافته که در سه روز آن، همزمان شاخص آلاینده PM۱۰ نیز از حد سلامت فراتر بوده است.

به‌طور مشخص در روز ۱۹ تیر، شاخص سه آلاینده ازن و ذرات معلق کوچک‌تر از ۲.۵ و ۱۰ میکرون، همزمان فراتر از حد مجاز بود و روز ۱۸ تیر نیز کیفیت آلاینده ازن با شاخص ۱۶۲ با شرایط ناسالم برای همه افراد به عنوان آلوده‌ترین روز نیمه اول تابستان ۱۴۰۰ به ثبت رسید.

کدخبر: 710655 ویرایش خبر
لینک کپی شد
آیا این خبر مفید بود؟