وحشت از موش‌های پرنده در تهران + فیلم موش‌های پرنده خیابان طالقانی !
حجم ویدیو: 1.78M | مدت زمان ویدیو: 00:00:14

فیلمی مبنی بر جولان موش ها بر روی شاخه های درخت در خیابان طالقانی در فضای مجازی منتشر شد. برخی رسانه ها نوشتند که  گاهی در گوشه و کنار خیابان در جوی های آب موش هایی را می بینیم که برای دیدن آنها نیاز به چشم مسلح و یا ابزار خاصی نیست. وجود این موش ها در حاشیه پیاده‌روها، نهرهای آب و پریدن آن‌ها به داخل مخازن زباله و رفت و آمدشان در لوله‌ های فاضلاب به یک امر عادی تبدیل شده اما حالا موش ها به بالای درخت رفته اند.

فیلم برای چند سال پیش است

برای صحت و سقم این موضوع به سراغ قدرت محمدی مدیر عامل شرکت ساماندهی مشاغل شهر تهران رفتیم. وی در این باره به فارس گفت: فیلمی که در حال حاضر در فضای مجازی در حال نشر است  مربوط به چند سال گذشته است. درختان در این خیابان هرس شده و تصاویر تمام آنها موجود است و حتی  می توانید  به خیابان طالقانی بروید و ببیند که فیلم منتشره با درختان در حال حاضر تطابق ندارد.

وی با بیان اینکه در سال ۱۴۰۰ سم خاصی برای کاهش موش ها مورد استفاده قرار گرفت و  همین امر باعث شد که تعداد موش ها به میزان قابل توجهی کاهش یابد. در سامانه ۱۳۷ و ۱۸۸۸ ما شاهد کاهش ۳۵ درصدی تماس ها در خصوص موش هستیم.

محمدی با تاکید بر این موضوع که در سال ۹۸ یک مدل سم مورد استفاده قرار گرفت که خیلی بر روی موشها تاثیرگذار نبود اما در سال جاری با هماهنگی با سازمان حفظ و نباتات جهاد کشاورزی  یک سم مورد تایید قرار گرفت و  برای موش ها استفاده کردیم، گفت: سم مناسب بود و تعداد موش ها را در تهران کاهش داد.

مدیر عامل شرکت ساماندهی مشاغل شهر تهران اضافه کرد: همکاران مبارزه با جانوارن موذی در مناطق  هم از این سم رضایتمندی داشتند. بر روی موش های موجود در سطح شهر تهران هرسمی تاثیر گذار نیست.

وی در پاسخ به این پرسش که قبلا اعلام شده بود برخی از موشها خارجی هستند، گفت: نمی ‌دانم خارجی است یا ایرانی اما موش ها تولید مثل می‌کنند و زاد و ولدشان به شکلی است که به سرعت میزان آنها زیاد می شود اما همین جا تاکید می کنم فیلمی که در فضای مجازی در حال نشر است برای چند سال گذشته است.

بر اساس این گزارش، برخی کارشناسان می گویند که یک موش ماده در عرض یک سال تا ۱۰ بار زایمان کرده و هر بار  بین ۵ تا ۶ نوزاد به دنیا می آورد. این ۶۰ موش هم پس از شش هفته زاد و ولد می کنند. بنابراین پس از چند ماه شاهد جمعیت زیادی از موش ها خواهید بود.هیچ وقت نمی توان جمعیت موش را به صفر رساند اما می توان میزان آن را کنترل کرد.

در گذشته مأموریت مبارزه با جانوران موذی توسط سازمان مدیریت پسماند شهر تهران انجام می شد اما در چند سال گذشته این وظیفه به شرکت ساماندهی مشاغل شهر تهران واگذار شده است اما شنیده ها حاکی از این است که قرار است این مسئولیت دوباره به سازمان پسماند بازگردد.

مسوولیت مبارزه با جانوران موذی در یک ماه آینده به سازمان پسماند واگذار می شود

علی اصغر عطایی مدیر کل خدمات شهری شهرداری تهران گفت: ماموریت مبارزه با جانوران موذی در حال حاضر توسط شرکت ساماندهی مشاغل انجام می‌شود اما قرار است دوباره این مسئولیت به سازمان مدیریت پسماند واگذار شود.

وی ادامه داد: قرار است که مدیریت یکپارچه شود. مقدمات کار صورت گرفته است و در حوزه ستادی و معاونت کارهای اولیه انجام شده و تا یک ماه آینده این ماموریت به صورت ۱۰۰ درصد به سازمان پسماند شهر تهران منتقل می شود.

وی در پاسخ به این پرسش که فیلمی در فضای مجازی در خصوص حضور موش ها بر روی درختی در خیابان طالقانی منتشر شده است، گفت: در این باره مدیرعامل شرکت ساماندهی مشاغل توضیحاتی ارائه کردند من از یک بعد دیگر به موضوع می پردازم در حال حاضر میزان موش نسبت به گذشته کاهش پیدا کرده است و با توجه به حساسیت ها و لایروبی انهار و آموزش هایی که به شهروندان داده شده میزان موش کاهش یافته است.

عطایی به آموزش هایی که به کسبه و اصناف در این زمینه داده شده اشاره کرد و گفت: در گذشته برخی از اصناف پسماندها  را رها می کردند موش‌ها هم در این پسماندها جولان می‌دادند و کلونی های مختلفی داشتند اما با توجه به آموزش های صورت گرفته و عدم تجمع پسماندها و جمع آوری منظم زباله میزان موش کاهش یافته است.

مدیر کل خدمات شهری شهرداری تهران گفت: همه مناطق و دستگاه‌های نظارتی در این زمینه نسبت به موضوع حساس هستند. در حال حاضر مرتب مخازن زباله تخلیه می‌شود و لایروبی انهار هم صورت می‌گیرد حتی در زمین‌های بایر و محله های که قبلا  پسماند رها  می شد در حال حاضر کنترل های لازم صورت گرفته و دیگر موشی در آنجا جولان نمی دهد. البته شرکت ساماندهی مشاغل شهر تهران هم اقداماتی انجام داده است و در تمام مناطق پیمانکاران مبارزه با حیوانات موذی وجود دارند.

بر اساس این گزارش مدتی است که تعداد موش ها در تهران به دلیل نوع سم خاصی که استفاده می شود کاهش پیدا کرده است .میزان تماس های مردم هم با شهرداری در این زمینه حدود ۳۵ % کم شده است. قرار است که مسئولیت مبارزه با جانوران موذی هم در شهرداری به سازمان پسماند واگذار شود تا یک مدیریت یکپارچه ایجاد شود چرا که موش ها بیشتر در بین زباله ها هستند و پیمانکاران جمع آوری پسماند می‌توانند در این زمینه اقدامات بهتری برای کنترل جمعیت موش انجام دهند.

زاد و ولد موش  زیاد است و هیچگاه به طور کامل از بین نمی روند  اما می‌توان با تدابیر اندیشیده شده جمعیت آنها را کاهش داد. در گذشته روش های مختلفی برای مبارزه با موش در نظر گرفته شده بود که خیلی جوابگو نبود حال می گویند سم جدیدی آمده که موش ها را از پای در می آورد؟

همشهری آنلاین

کدخبر: 759369 ویرایش خبر
لینک کپی شد
آیا این خبر مفید بود؟