جدایی مسی از بارسلونا و جام خوان گمپری که از حساسیت آن کم شد

مسی اسطوره فوتبال جهان از تیم بارسلونا جدا شد. این خبری بود که طرفداران مسی را شوکه کرد. مسی فوتبالیست آرژانتینی پس از سال ها بازی در تیم بارسلونا و افتخارات فردی و جمعی قصد دارد به تیم دیگری برود. مسی در بارسلونا به توپ طلا رسید و مسی در بارسلونا موفق به کسب قهرمانی لیگ قهرمانان اروپا شد.

جام خوان‌گمپر مسابقه‌ای است که بارسلونایی‌ها در ماه آگوست هرسال (قبل از شروع فصل جدید لالیگا) و به یاد خوان‌گمپر، از موسسان اصلی باشگاه بارسلونا به‌مصاف تیمی از پیش تعیین‌شده می‌روند و امسال، رقیب کاتالانی‌ها، یوونتوس ایتالیا است. یکی از عواملی که جذابیت و حساسیت تقابل بارسلونا و یوونتوس در جام خوان‌گمپر را زیاد کرده‌بود، مربوط به تقابل دوباره لیونل مسی و کریستیانو رونالدو بود و همه منتظر بودند این‌دو ستاره برای سی‌و‌ششمین‌بار مقابل هم قرار بگیرند؛ اتفاقی که با جدایی ناگهانی مسی از بارسلونا، در جام خوان‌گمپر رخ نمی‌دهد و با توجه به حضور پاریسن‌ژرمن و یوونتوس در سید ۲ لیگ‌قهرمانان ۲۲ - ۲۰۲۱ برای رویارویی این دو ستاره باید حداقل تا فرا رسیدن مراحل‌حذفی چمپیونزلیگ فصل جدید صبر کنیم.

با توجه به سن و سال بالای مسی و رونالدو و عدم حضور آن‌ها در یک لیگ، شاید دیدار برگشت بارسلونا و یوونتوس در فصل ۲۱ - ۲۰۲۰ لیگ‌قهرمانان و در مرحله‌گروهی آخرین نبرد این دو فوق‌ستاره برابر هم بوده‌باشد و دیگر هیچ‌گاه این‌دو را مقابل هم در مستطیل سبز نبینیم؛ اتفاقی که بدون‌شک تلخ و ناراحت‌کننده خواهدبود.

لیونل مسی و کریستیانو رونالدو تاکنون ۳۳ بار در رقابت‌های باشگاهی مختلف و همچنین ۲ بار در عرصه ملی مقابل هم قرار گرفته‌اند که در مجموع آمار و عملکرد ستاره آرژانتینی بهتر بوده‌است و در ادامه عملکرد هر یک از این دو فوق‌ستاره برابر یکدیگر را بررسی می‌کنیم.

لئو مسی و عملکردی همیشه درخشان برابر فوق‌ستاره پرتغالی

تا قبل از جدایی لئو مسی از بارسلونا و پیوستن احتمالی اش به پاریسن‌ژرمن، او به سبب تک‌باشگاهی بودن همواره در عرصه باشگاهی درحالی که عضوی از بارسلونا بوده‌است برابر رونالدو قرار گرفته‌بود و در عرصه ملی نیز فقط ۲ بار و آن‌هم در مسابقات تدارکاتی برابر پرتغال و رونالدو قرار گرفته‌است. در نخستین رویارویی این دو فوق‌ستاره مسی فقط ۶۱ دقیقه در زمین حاضر بود و پس از آن مسابقه، فقط یک‌بار در رقابت‌های باشگاهی به‌طور کامل در ترکیب بارسلونا نبود. اولین گل فوق‌ستاره آرژانتینی برابر تیم کریستیانو رونالدو به فینال فصل ۰۹ - ۲۰۰۸ لیگ‌قهرمانان باز می‌گردد که لئو زننده گل دوم کاتالانی‌ها به منچستریونایتد در دقیقه ۷۰ بود.

لیونل مسی در طول دوران فوتبالی خود گل‌های بسیارمهم و سرنوشت‌ساز متعددی به‌ثمر رسانده‌است و بخش زیادی از این گل‌ها در برابر ستاره پرتغالی بوده‌است. دبل برابر رئال‌مادرید در مسابقه رفت مرحله نیمه‌نهایی لیگ‌قهرمانان ۱۱ - ۲۰۱۰ که زمینه‌ساز صعود آبی و اناری‌ها به فینال شد، به‌ثمر رساندن دو گل در هفتمین هفته لالیگا ۱۳ - ۲۰۱۲ و تساوی ۲-۲ رئال‌مادرید و بارسلونا در یکی از جذاب‌ترین ال‌کلاسیکوهای تاریخ، هتریک برابر کهکشانی‌ها در هفته ۲۹ لالیگا فصل ۱۴ - ۲۰۱۳ و دبل تاریخی در فصل ۱۷ - ۲۰۱۶ لالیگا که منجر به برد ۳-۲ بارسلونا برابر رقیب‌سنتی خود شد، درخشان‌ترین و بهترین عملکردهای لئو مسی برابر کریستیانو رونالدو بوده‌است.

یکی از نکاتی که درمورد عملکرد مسی در ال‌کلاسیکوها وجود دارد، آمار او در ال‌کلاسیکوهای پس از جدایی رونالدو از رئال‌مادرید است. بعد از پیوستن رونالدو به یوونتوس، ستاره آرژانتینی در ۷ ال‌کلاسیکو حاضر بوده‌است و در این نبردها هیچ‌گاه موفق به گلزنی نشد تا ثابت شود رقابت مسی و رونالدو بیشتر از همه به نفع خودشان بوده‌است. آخرین گل لیونل مسی در تاریخ ال‌کلاسیکوها، به ششمین روز از ماه می ۲۰۱۸ بر می‌گردد؛ یعنی بیش‌ از ۳ سال و ۳ ماه از آخرین گلزنی لئو مسی برابر رئال‌مادرید گذشته‌است. در ۳۵ مسابقه‌ای که لیونل مسی برابر کریستیانو رونالدو قرار گرفته‌است، ستاره آرژانتینی به ۱۶ برد رسیده‌است و آمار خیره‌کننده ۲۲ گل و ۱۲ پاس‌گل هم داشته‌است.

ستاره پرتغالی و خلق شاهکارهای فراوان در مقابل مسی و بارسلونا

تقابل‌های کریستیانو رونالدو با مسی در منچستریونایتد آغاز شد، با رئال‌مادرید ادامه پیدا کرد و در حال‌حاضر هم رونالدو به‌عنوان ستاره یوونتوس برابر مسی قرار خواهدگرفت تا ستاره پرتغالی در عرصه باشگاهی با سه تیم مختلف از سه کشور گوناگون برابر لئو مسی قرار گرفته‌باشد؛ هرچند CR7 هیچ‌وقت در قامت مهاجم منچستر موفق به گلزنی برابر بارسلونا نشد. نخستین تقابل رونالدو و مسی به دیدار رفت نیمه‌نهایی لیگ‌قهرمانان ۰۸ - ۲۰۰۷ بر می‌گردد که آبی و اناری‌ها و شیاطین‌سرخ به تساوی بدون گل رسیدند و هیچ‌کدام از این دو اسطوره در اولین رویارویی با هم موفق به‌ثبت گل یا پاس‌گل نشدند. کریس رونالدو نخستین گل خود برابر مسی را در دیداری تدارکاتی بین پرتغال و آرژانتین در سال ۲۰۱۱ به‌ثمر رساند؛ دیداری که پرتغالی‌ها ۲-۱ شکست خوردند و رونالدو تک‌گل کشورش را وارد دروازه آلبی‌سلسته کرد. در رقابت‌های روبه‌رو هم و در لالیگا، رونالدو در دیدار برگشت فصل ۱۱ - ۲۰۱۰ توانست نخستین گل خودش در ال‌کلاسیکو را به‌ثبت برساند؛ مسابقه‌ای که درنهایت دو غول فوتبال اسپانیا به تساوی ۱-۱ رسیدند و تنها گل بارسلونا را نیز لئو مسی به‌ثمر رساند. یکی از نکات مثبتی که از فوق‌ستاره پرتغالی در تاریخ ال‌کلاسیکو به‌جا مانده‌است، آمار گلزنی او در ۶ مسابقه متوالی از فصل ۱۲ - ۲۰۱۱ تا ۱۳ - ۲۰۱۲ می‌باشد و در این مسابقات ۷ گل به‌ثمر رساند. از گل‌های مهم و تاثیرگذار کریستیانو رونالدو در تقابل با مسی می‌توان به تک‌گل او در فینال جام‌حذفی ۱۱ - ۲۰۱۰ که منجر به قهرمانی کهکشانی‌ها شد، دبل او در ال‌کلاسیکو رفت لالیگا ۱۳ - ۲۰۱۲ در روز تساوی ۲-۲ بارسلونا و رئال‌مادرید، دو بار گلزنی او در دیدار برگشت نیمه‌نهایی جام‌حذفی ۱۳ - ۲۰۱۲ که باعث صعود رئالی‌ها به فینال شد و همچنین تک‌گل رونالدو در ال‌کلاسیکو برگشت فصل ۱۶ - ۲۰۱۵ لالیگا و برتری ۲-۱ مادریدی‌ها اشاره کرد. آخرین رویارویی کریستیانو رونالدو و لیونل مسی به مرحله گروهی لیگ‌قهرمانان ۲۱ - ۲۰۲۰ بین بارسلونا و یوونتوس بر می‌گردد که با دو گلی که ستاره تیم مهمان یعنی CR7 از روی نقطه‌پنالتی به‌ثمر رساند، یوونتوسی‌ها در نیوکمپ به برد ۳-۰ رسیدند. رونالدو در نبرد مقابل لئو مسی به ۱۰ برد رسیده‌است و در این ۳۵ مسابقه موفق به زدن ۲۰ گل و تنها ۱ پاس‌گل نیز شده‌است.

هشدار؛ فوتبال بدون مسی و رونالدو از آنچه فکر می‌کنید به شما نزدیک‌تر است:

با بالا رفتن سن مسی و رونالدو کم‌کم به سال‌های پایانی فوتبال این دو فوق‌ستاره نزدیک می‌شویم و تا کمتر از چندسال دیگر بدون‌شک فوتبال اروپا و جهان از سلطه این‌دو نفر خارج خواهد‌شد و شاهد رقابت ستارگان دیگری خواهیم‌بود. خداحافظی مسی و رونالدو از فوتبال، می‌تواند یک نقطه‌تاریک برای عاشقان فوتبال باشد و برای لذت‌بردن از جادوی این‌دو ستاره، راهی جز تعریف خاطرات آن باقی نخواهد‌ماند! چراکه بسیاری با هنرنمایی‌های این‌دو ستاره، عاشق فوتبال شده‌اند و به‌نوعی لئو مسی و کریس رونالدو معنادهنده فوتبال هستند. مسی و رونالدو در حال‌حاضر به‌ترتیب ۳۴ و ۳۶ سال سن دارند و با خداحافظی ستارگان دیگری مثل جیان‌لوئیجی بوفون، سرخیو راموس، جورجو کیلینی، دنی آلوز، لوکا مودریچ، آنخل دیماریا و بسیاری از ستارگان پابه‌سن گذاشته دیگر، باید با یکی از طلایی‌ترین، درخشان‌ترین و خاطره‌سازترین نسل‌های تاریخ فوتبال وداع کنیم؛ نسلی که خیلی‌ها را به فوتبال علاقه‌مند کرده‌اند و حالا خودشان به سال‌های آخر فوتبالشان نزدیک می‌شوند و باید جای خود را به ستارگان جوان‌تر بدهند. از سال‌های پایانی این نسل فوتبال لذت ببریم.

منبع  : طرفدرای

این مطلب از گروه وب گردی است و فقط جنبه سرگرمی دارد.

 

کدخبر: 711083 ویرایش خبر
لینک کپی شد
آیا این خبر مفید بود؟