رهبران طالبان در تهران با رهبران و چهره‌های سیاسی افغانستان دیدار می‌کنند

به گزارش رکنا، تهران با دعوت از شماری از رهبران و چهره‌های سیاسی افغانستان و همچنین میزبانی از رهبران ارشد سیاسی گروه طالبان ، زمینه را برای آغاز همگرایی میان گروه‌های مختلف افغانستان فراهم کرده و تمام تلاش خود را برای جلوگیری از بروز تنش‌های سیاسی و نظامی در افغانستان به کار بسته است.

«یونس قانونی»، «کریم خرم»، «ارشاد احمدی»، «محمدالله بتاش»، «ظاهر وحدت» و «سلام رحیمی» اعضای هیئتی سیاسی هستند که از کابل به تهران آمده که نگاهی به این ترکیب نشان می‌دهد که تقریباً این گروه از تمام اقوام و جهت‌ها نمایندگی کرده و می‌تواند تسهیل‌گر خوبی برای ادامه این گفت‌وگوها در آینده باشد.

از سوی دیگر، رهبران ارشد سیاسی طالبان نیز به تهران آمده‌اند که این خود نشان از عزم جدی این گروه برای حاضر شدن در میز مذاکرات بین‌الافغانی دارد.

به نظر می‌رسد ابتکار و تلاش جمهوری اسلامی ایران برای سر و‌سامان دادن به روند گفت‌وگوهای بین‌الافغانی و فقط نقش تسهیل‌گر بازی کردن در این مذاکرات، می‌تواند الگوی مناسبی در اختیار سایر قدرت‌های منطقه‌ای از جمله چین، روسیه و پاکستان قرار دهد تا آنها نیز از این طریق شرایط را برای آینده روشن افغانستان فراهم سازند.

مدیر کل غرب آسیای وزارت خارجه خبر داد؛

تهران میزبان همزمان چهار هیات افغان است

مدیرکل غرب آسیای وزارت امور خارجه از حضور همزمان چهار هیات افغان در ایران به منظور دیدار و تبادل نظر و بررسی روابط دو جانبه با مقامات وزارت امور خارجه خبر داد.

«رسول موسوی» در حساب کاربری خود در توییتر از حضور هیات هایی از افغانستان در ایران خبر داد و نوشت: «تهران میزبان همزمان چهار هیات افغان ۱- هیات کمیسیون فرهنگی پارلمان افعانستان ۲- هیات عالی رتبه سیاسی طالبان ۳- هیات عالی‌رتبه سیاسی جمهوریت ۴- هیات عالی ناظر بر روند تثبیت هویت اتباع. »

سخنگوی دفتر طالبان در قطر هم با انتشار توییتی اظهار کرد: سفر هیات طالبان به تهران به دعوت رسمی مقامات ایران صورت می گیرد و ریاست آن برعهده «شیرمحمد عباس استانیکزای» است.

آغاز دوباره ناامنی و جنگ داخلی در افغانستان نگرانی هایی برای کشورهای منطقه به ویژه ایران به وجود آورده و تهران در تلاش است بسترهای مورد نیاز برای گفت و گوهای صلح میان طرفین درگیر را به وجود بیاورد.

کدخبر: 702941 ویرایش خبر
لینک کپی شد
آیا این خبر مفید بود؟