گردشی بی نظیر در بناهای تاریخی مذهبی ترکیه

بیشتر گردشگران تورهای ترکیه برای دیدن سواحل ترکیه، به این کشور سفر می کنند، اما جاذبه های گردشگری ترکیه و همچنین جاذبه هایی مثل، مساجد و بنا های قدیمی، هنرهای سلطنتی سلجوقی که از بهترین جاذبه های گردشگری ترکیه هم می باشند را به نمایش می گذارند و بسیار دیدنی هستند. در این مطلب برخی از بهترین مکان های تاریخی مذهبی و شگفت انگیز ترکیه را به شما عزیزان معرفی می کنیم.

کوش آداسی، جایگاه مریم مقدس

کوش آداسی را به کسانی که به دنبال مقصدی برای ماجراجویی و کشف تاریخ هستند، توصیه می کنیم. کوش آداسی با تابستان های گرم و  هوای معتدل در فصل های پاییز و زمستان، به مکانی مناسب برای گشت و گذار تاریخی تبدیل شده است. برای آشنایی با بهترین جاذبه های گردشگری مذهبی کوش آداسی در تور کوش آداسی نوروز 99 با ما همراه باشید.

خانه ویرجین ماری Virgin Mary

خانه ویرجین ماری (Virgin Mary) بالای کوه بول بول در 9 کیلومتری شهر اِفِسوس واقع شده است. این مکاهن مقدس دارای فضای پنهان شگفت انگیزی است و محلی می باشد که مریم مقدس روزهای آخر عمرش را در آن گذرانده بوده است. او و سنت جان  دراین منطقه به ترویج مسیحیت می پرداختند. مریم مقدس این مکان دور را به زندگی در جاهای شلوغ ترجیح داده بود. خانه ویرجین ماری  از سنگ ساخته شده و نونه یک معماری رومی است.

در قرن چهارم پس از میلاد مسیح  نیزیک کلیسا ی از ترکیب خانه و مقبره او ساخته شد. هر دو بنا دارای اتاق انتظاری است که امروز محل روشن کردن شمع هاست، اتاق خواب و اتاق مناجات (فضای کلیسای مسیحیان) و یک اتاق با شومینه (نمازخانه ای برای مسلمانان) است. این مکان بیشتر شبیه به یک کلیسا است تا خانه. منبع آب شوری که در بیرون محوطه کلیسا قرار دارد و خواص درمانی دارد از دیگر عجایب این مکان مقدس است.

گردشی بی نظیر در بناهای تاریخی مذهبی ترکیه

مسجد عیسی بیگ İsa Bey Mosque

مسجد عیسی بیگ کوش آداسی (İsa Bey Mosque)، یکی از نمونه های ظریف معماری سلجوقی است که در نزدیکی شهر افسوس و کلیسای سنت جان قرار دارد. این مسجد توسط معمار برجسته علی مسعیمیش دیمیسشلیگوگل  بین سالهای 1374 و تا 1375 ساخته شده است و تا حدودی معماری دوره عثمانی در آن دیده می شود. این مسجد بر خلاف سبک معماری سنتی، به صورت نامتقارن طراحی شده و محل پنجره ها، درها و گنبدها با یکدیگر تطابق ندارند.

در ورودی مسجد یک کتیبه سنگ نوشته قدیمی به چشم گردشگران می خورد و نکته جالبی که باید در مورد مسجد عیسی بیگ گفت این است که بخشی از آن از ویرانه های شهر افسون ساخته شده و ستونهای که در داخل نماز خانه وجود دارد، از جمله این ویرانه ها است. گنبدها با کاشی کاری فیروزه ای طراحی شده که بسیار هنرمندانه و زیبا بوده و نشان از معماری دوره عثمانی دارد.

در مورد منارهای مسجد عیسی بیگ باید گفت که در پی زلزله های سال ۱۶۵۳ و ۱۶۶۸ آسیب جدی دید و مورد بازسازی قرار گرفت. وجود لوسترهای پر زرق و برق جلال و شکوه این مسجد را دو چندان کرده است، همچنین سنگ های قبری کنار دیوارهای خارجی مسجد وجود دارد که بر روی آن نمادها و نوشته هایی به زبان عربی و ترکی حکاکی شده است. مسجد عیسی بیگ از جاذبه های گردشگری کوش آداسی به شمار رفته و بازدید از این بنای تاریخی را به شما توصیه می کنیم.

گردشی بی نظیر در بناهای تاریخی مذهبی ترکیه

استانبول، یک شهر در دوقاره

استانبول یکی از کلانشهرهای بزرگ جهان و پرطرفدارترین شهر توریستی می باشد و بسیاری از بهترین جاذبه های گردشگری را در خود جای داده است. اگرچه اکثر جاذبه های گردشگری استانبول در مناطق قدیمی شهر و یا در نزدیکی آن قرار دارند، اما مکان های دیگری در سایر نقاط استانبول وجود دارد که می توان برای گردش و تفریح به آنجا رفت. برای آشنایی با بهترین جاذبه های گردشگری مذهبی استانبول با ما همراه باشید.

مسجد ایاصوفیه استانبول Hagia Sophia

کلیسای ایاصوفیه در سال 532 میلادی به دستور ژوستنین اول ساخته شده است و پس از فتح استانبول محمد دوم دستور داد این کلیسا را به مسجد تبدیل کنند. در زمان مراد سوم بود که مناره، منبر ومحراب به ایاصوفیه اضافه شد. در دوره مراد چهارم، آیاتی از قرآن برروی دیوارها و سقف ایاصوفیه نگاشته شد؛ علاوه بر این لوحه‌هایی به دور سقف ایاصوفیه نصب کردند که در آن نام الله، محمد، ابوبکر، عمر، عثمان، علی، حسن و حسین نوشته شده بود. معماری ایا صوفیه یکی از برجسته ترین معماری های اسلامی است. با به قدرت رسیدن آتاترک مسجد ایاصوفیه به موزه تبدیل شد.

گردشی بی نظیر در بناهای تاریخی مذهبی ترکیه

کلیسا چورا استانبول Chora Church

کلیسای چورا در قرن شانزدهم و در دوره ی عثمانی ساخته شده است. در داخل کلیسا نقاشی های دوره ی بیزانس و دکوراسیون داخلی نظر گردشگران تور استانبول نوروز 99 را به خود جلب می کند. کلیسای چورا دارای سه قسمت اصلی درگاه ورودی، بدنه اصلی کلیسا و عبادتگاه است.

گردشی بی نظیر در بناهای تاریخی مذهبی ترکیه

آنتالیا، سواحل مدیترانه

آنتالیا فعالیت های تفریحی زیادی را به گردشگران تور آنتالیا نوروز 99 ارائه می دهد. اگر می خواهید به گشت و گذار در آنتالیا بپردازید، باید یک سری از جاذبه های گردشگری آنتالیا را بشناسید. این شهر یک مکان عالی برای آرامش شما در سواحل ماسه ای سفید و آب های فیروزه ای است. دوستداران سواحل زیبا و مکان های تاریخی، هردو می توانند در آنتالیا به دنبال سلایق خود باشند. در اینجا برخی از بهترین جاذبه های تاریخی و مذهبی آنتالیا را به شما عزیزان معرفی می کنیم. با ما همراه باشید.

مسجد یولی یا ییولی آنتالیا - Yivliminare Mosque

مسجد یولی یا ییولی منار در سال 1320 به دست علاالدین کیقباد سلجوقی ساخته شده است.این مناره 38 متر ارتفاع و 90 پله به سمت بالا دارد.این مسجد به دلیل داشتن شش گنبد از قدیمی ترین نمونه های مسجدهای چند گنبدی می باشد. در حال حاضر از این مسجد به عنوان مکان آموزشی فرهنگی استفاده می شود.

گردشی بی نظیر در بناهای تاریخی مذهبی ترکیه

مسجد مراد پاشا آنتالیا

در سال 1507 به دستور صدراعظم مراد پاشا عثمانی یا مراد پادشاه عثمانی این مسجد به صورت یک گنبد بر روی یک ده ضلعی بزرگ بیرون از محوطه کاخ در خیابان کاظم اوز آلپ ساخته شده است. به دستور سلطان مراد بر روی دیوارهای داخلی آن کتیبه های زیبایی از خوشنویسی وجود دارد که زیبایی خاصی به این مسجد بخشیده است. محراب مسجد در کنار ممبر مرمری آن قرار دارد. ستونهای قسمت انتهایی مسجد که باریک و سه گنبدی هستند با سنگهای رنگین تزئین شده اند.

6

 

کدخبر: 524952 ویرایش خبر
لینک کپی شد
آیا این خبر مفید بود؟