کمک گرفتن از گل ها برای کاهش آلودگی هوا در هلند

آلودگی‌ هوا تنها جان انسان‌ها را تهدید نمی‌کند و روی اقتصاد و کیفیت زندگی انسان‌‌ها نیز تأثیر مستقیم دارد.این امر باعث شده است تا کشورهای بزرگ به فکر چاره‌ای برای کاهش میزان آلودگی هوا باشند. در این زمینه می‌توان به تلاش‌های کلان‌شهرهایی مانند بیجینگ و پاریس برای کاهش ترافیک و در‌نتیجه پایین‌آوردن میزان آلودگی‌ هوا اشاره کرد.

خوشبختانه شهرهای دیگری نیز مانند آمستردام قدم‌های مثبت بزرگی بردا‌شته‌اند و در‌حال‌حاضر تردد خودروهای بنزینی در این شهر ممنوع اعلام شده است. جالب است بدانید اتوبوس‌های آمستردام نیز به سمت استفاده از نیروی الکتریسیته پیش می‌روند و قرار است تا سال ۲۰۲۵ این نیروی الکتریسیته از طریق انرژی خورشیدی و باد تولید شود.

از‌آنجایی‌که کشور هلند اهمیت بسیار زیادی به کاهش آلودگی‌ هوا می‌دهد، دانشمندان دانشگاه واخنینگن (Wageningen) در هلند به نتایج جالبی برای کمک‌گرفتن از گل‌ها برای کاهش آلودگی هوا دست پیدا کرده‌اند. این تحقیقات در ادامۀ بحث‌هایی دامنه‌دار دربارۀ موضوعی قدیمی‌ست: آیا گل‌ها آلودگی‌‌ هوا را کاهش می‌دهند.

دانشمندان این دانشگاه در حال آزمایش روی نوعی از گل پیج‌ امین‌الدوله هستند (جالب است بدانید نام این گیاه منتسب به علی‌خان امین‌الدوله، صدر اعظم مظفرالدین شاه قاجار است که گفته شده اولین بار این گیاه را در ایران و در باغ امین‌الدوله کاشته است). این نوع گل، گاز سمی کربن دی‌اکسید را که در هوای‌ آلوده وجود دارد، جذب خود می‌کند.

کربن‌ دی‌اکسید از طریق کُرک‌های موجود در این گل جذب آن می‌شود و در این نوع گل شاهد حضور کرک‌های زیادی هستیم. برگ‌های این نوع خاص از گل پیچ‌ امین‌الدوله نیز نسبت به سایر انواع این گل کرک‌های بیشتری دارند. از‌طرف‌دیگر این گل رشد سریعی دارد و با کمک نوعی خاص از کود می‌توان سرعت جذب آلودگی‌های هوا را در این گل بیشتر کرد.

همان‌گونه که در ابتدا هم اشاره کردیم در‌حال‌حاضر این دانشمندان هلندی در حال آزمایش برای میزان جذب کربن دی‌اکسید در هوای آلوده هستند، حتی پیش‌بینی می‌شود با پیوندزدن این گل بتوان نژاد‌های بهتری نیز که آلودگی بیشتری را به خود جذب می‌کنند تولید کرد.

ناگفته نماند که گیاهان زیادی می‌توانند آلودگی‌های موجود در هوا را به خود جذب کنند. به همین دلیل اگر در خیابان‌هایی که درخت زیادی در آن‌هاست قدم بزنید، متوجه خواهید شد که هوای بهتری در این خیابان‌ها در جریان است. اگر در همین خیابان‌ها مملو از گل‌های رنگارنگ باشد، این تأثیر ملموس‌تر هم هست. به همین دلیل، اگر در خیابانی که مملو از گل باشد قدم زده باشید، می‌توانید بهتربودن کیفیت هوا را حس کنید. در این زمینه می‌توان به پیچک اشاره کرد، تحقیقات ثابت کرده است این گیاه می‌تواند تا میزان ۶۰ درصد از ذرات آلوده در هوا را جذب خود کند.برای ورود به کانال تلگرام ما کلیک کنید.

 

کدخبر: 344887 ویرایش خبر
لینک کپی شد
آیا این خبر مفید بود؟