به گزارش رکنا، شاهین هاشمی با اشاره به احتمال افزایش دبی رودخانه کرخه اظهار کرد: دستور تخلیه 10 روستا در حاشیه رودخانه کرخه صادر شده است.

وی افزود: تاکنون آب وارد روستاها نشده است و تنها برای پیشگیری از خطرات احتمالی دستور تخلیه این روستاها صادر شده است.

سرپرست فرمانداری حمیدیه گفت: برخی از روستاییان نسبت به جابه‌جایی مقاومت می‌کنند که این موضوع در حال مدیریت است البته برخی از روستاها تخلیه شده‌اند.

آخرین وضعیت سد دز و کرخه در کنترل سیلاب

مدیرعامل سد و نیروگاه کرخه گفت: سد دز و کرخه رسالت خود را در کنترل سیلاب انجام دادند.

محمدرضا یزدانی پور در گفت‌وگویی تلویزیونی اظهار کرد: سد دز و کرخه رسالت خود را در کنترل سیلاب انجام دادند. ما به پایین دست کمک کردیم و اکنون پایین دست کمک و همکاری کند تا ما وضعیت سیلاب را کنترل کنیم و با کمترین خسارت، این سال را پشت سر بگذاریم و برای سال های آینده تمهیدات لازم اندیشیده شود.

وی ادامه داد: فقط باید مردم با مسوولان در پایین دست برای تخیله خانه ها همکاری داشته باشند تا بتوانیم وضعیت ایمن هر دو سد کرخه و دز را حفظ کنیم.

ورود هواپیمای ارتش حامل محموله اقلام کمکی به اهواز

مدیرعامل جمعیت هلال احمر خوزستان از ورود یک فروند بوئینگ 747 ارتش جمهوری اسلامی ایران حامل محموله 50 تنی کمک به سیل‌زدگان به فرودگاه بین‌المللی اهواز خبر داد.

دکتر علی خدادادی در این باره اظهار کرد: یک فروند بوئینگ 747 ارتش جمهوری اسلامی ایران که حامل یک محموله 50 تنی برای کمک به سیل‌زدگان خوزستان بود، وارد اهواز شد.

وی افزود: این هواپیما شامگاه 13 فروردین ماه از تهران وارد فرودگاه بین‌المللی اهواز شد تا محموله خود را تخلیه کند.

تخلیه ۶۷ روستا در حوضه‌های آبریز خوزستان

مدیرکل مدیریت بحران خوزستان گفت: تاکنون 67 روستای در معرض خطر در خوزستان در حاشیه سه حوضه آبریز دز، کرخه و کارون تخلیه شده‌اند.

کیامرث حاجی‌زاده با اشاره به روستاهای در معرض خطر اظهار کرد: تا این لحظه در شوش 11 روستا، دزفول 9 روستا، شوشتر 27 روستا، شادگان یک روستا، دشت آزادگان یک روستا، اهواز 13 روستا و بخشی از منطقه سید خلف اهواز و در شهرستان کارون نیز چهار روستا تخلیه شده‌اند.

وی افزود: این آمار همچنان در حال افزایش است و هر لحظه در حال هشدار به روستاها و شهرهای در معرض خطر هستیم تا آنها نیز تخلیه کنند.

مدیرکل مدیریت بحران خوزستان با اشاره به وضعیت تفکیکی حوضه‌های آبریز بیان کرد: در حوضه کرخه چهار شهر شامل شهرهای کوت سید نعیم، سوسنگرد، بستان، رفیع و 74 روستا در شهرهای اهواز، شوش، حمیدیه، دشت آزادگان، هویزه در معرض خطر قرار دارند و هشداهای لازم به آنها داده شده است.

وی ادامه داد: در حوضه آبریز دز نیز روستای زاویه‌های دزفول، آهودشت شوش، شعیبیه شوشتر و بخش مرکزی اهواز (بامدژ) در معرض خطر قرار دارند.

سدهای خوزستان پایدارند

استاندار خوزستان از بازگشایی سدهای این استان و افزایش خروجی آنها به منظور ایجاد ظرفیت خالی جهت آمادگی برای بارش‌های هفته آتی و ذوب شدن برف‌ها خبر داد.

شریعتی با اشاره به آخرین وضعیت سدهای استان خوزستان گفت: این سدها در حال حاضر مشکل خاصی ندارند و از پایداری برخوردارند.

وی با اشاره به حجم ذخیره آب پشت سد کرخه افزود: در حال حاضر حجم آب پشت این سد حدود پنج میلیارد و ۹۰۰ میلیون مترمکعب، حجم آب پشت سد دز ۵میلیارد و ۲۰۰ میلیون مترمکعب، سد کارون ۱۰میلیارد و ۵۰۰ میلیون مترمکعب و سد مارون یک میلیارد و ۵۰ میلیون مترمکعب و سد زهره ۶۰۰ میلیون مترمکعب است.

استاندار خوزستان با بیان اینکه توجه ویژه ما معطوف به کم شدن حجم خالی سدها طی بارش‌های اخیر بوده است، اظهار کرد: با توجه به افزایش بارش‌ها در سال آبی ۹۷ و ۹۸ و همچنین ذوب شدن برف‌ها، تلاش می‌کنیم تا تعادلی بین حجم خالی پشت سدها برقرار کنیم.

شریعتی با اشاره به حجم خروجی آب از سدهای مذکور نیز توضیح داد: در حال حاضر ۲هزار مترمکعب بر ثانیه میزان آب خروجی از سد کرخه است که این میزان در سد دز به ۳هزار و ۳۰۰ متر مکعب بر ثانیه و سد کارون تا ۱۵۰۰ مترمکعب بر ثانیه می‌رسد.

وی با اشاره به تخلیه برخی از روستاهای استان خوزستان تصریح کرد: برخی از این روستاها دچار آبگرفتگی نشده بودند، اما به دلیل تهدید سیل و پیشگیری از حوادث احتمالی جمعیت ساکن آنها را تخلیه کرده‌ایم.برای ورود به کانال تلگرام ما کلیک کنید.

کدخبر: 467163 ویرایش خبر
لینک کپی شد
آیا این خبر مفید بود؟