برخی دوستداران میراث فرهنگی شنیده بودند که نخستین بهانه مالک ۶ دهانه مغازه قرار گرفته در عرصه‌ این محوطه‌ جهانی، بارش بارانی بوده که هر ۶ مغازه را با یکدیگر از بیخ و بن از بین می‌برد، بارانی که سه‌شنبه ۱۱ دی ماه گذشته هر ۶ مغازه را با یکدیگر تخریب کرده، اما «علی‌محمد چهارمحالی»، رئیس اداره میراث فرهنگی شوشتر، حتی این بهانه را رد می‌کند و از مجوزی خبر می‌دهد که شورای فنی پایگاه میراث جهانی شوشتر برای این ساخت ‌و ساز صادر کرده است.

رئیس اداره میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری شهرستان شوشتردر این باره گفت: از در ورودی تا اول کوچه «اوراز» که این مغازه‌ها قرار گرفته‌اند، فاصله‌ای حدود ۶۰ متر وجود دارد، بنابراین محوطه‌ تخریب‌ شده، در حریم سازه‌های آبی شوشتر است که بنا بر نظریه شورای فنی پایگاه میراث جهانی به آن مجوز یک طبقه داده شده است.

وی با بیان اینکه ابتدای کوچه آن شیب دار است، ادامه داد: می‌خواهند آن قسمت همتراز و همسو با کوچه باشد، اگر مجوز ساخت برای انتهای کوچه 4 متر بدهند، به دلیل شیب موجود، چون انتهای کوچه یک متر اختلاف ارتفاع دارد، ارتفاع آن 3 متر می‌شود، با این اقدام، بخشی که برداشته‌اند، با پایین رفتن مغازه‌ها به مرور جبران مافات می‌کند.

وی با بیان اینکه اقدام انجام‌شده، تخلف محسوب نمی‌شود، تصریح کرد: مجوز تخریب برای این محوطه که تقریباً قدیمی هم نبوده، با نظریه شورای فنیِ پایگاه سازه‌های آبی صادر شده، بنابراین از نظر قانونی، هیچ تخلفی انجام نشده است. بنای جدید بر اساس ضوابط اعلام‌شده، به همان روش قدیم و دقیقاً با نمای سنگ با ارتفاع 4 متر و به اندازه ارتفاعِ رواق میدان ساخته می‌شود.اخبار 24 ساعت گذشته رکنا را از دست ندهید

57807602

کدخبر: 449698 ویرایش خبر
لینک کپی شد
آیا این خبر مفید بود؟