ماجرایی تازه از 4 فرشته سوخته زاهدانی+ عکس

ادثه‌ای که تاکنون جان ۳نفر از دانش‌آموزان را گرفته و چهارمین دانش‌آموز را دچار سوختگی ۹۰درصدی کرده است. اما دیروز در مراسم تشییع پیکرهای «فرشتگان سوخته» چه گذشت؟

از صبح روز سه‌شنبه که مدرسه اسوه حسنه در زاهدان دچار آتش‌سوزی شد، همه از این حادثه Incident هولناک صحبت می‌کنند. حادثه‌ای که تاکنون جان ۳نفر از دانش‌آموزان به نام‌های صبا عربی، مونا خسروپرست و یکتا میرشکار را گرفته است و چهارمین دختر حادثه‌دیده به‌نام مریم نوکندی نیز در بخش مراقبت‌های ویژه بیمارستان با مرگ دست و پنجه نرم می‌کند. تا شامگاه سه‌شنبه شمار قربانیان این حادثه ۲نفر اعلام شده بود اما صبح دیروز با جان باختن یکتا میرشکار، پیکر هر ۳قربانی تشییع شد.

بدرقه فرشتگان

بنا به این گزارش در مراسم تشییع پیکرهای «فرشتگان سوخته» شمار زیادی از شهروندان با چشمانی اشکبار حضور داشتند تا با خانواده‌های داغدار هم دردی کنند. این مراسم از مقابل مسجد جامع زاهدان آغاز شد و با خاکسپاری ۳دختر جان باخته در بهشت محمد به پایان رسید. اما در این مراسم چه گذشت؟ بعد از آنکه بر پیکر دختربچه‌ها نماز خوانده شد، تابوت‌های سبزرنگ‌شان را از مسجد جامع بیرون آوردند.

همین که چشم مردم به تابوت‌ها افتاد صدای شیون و ناله خیابان را پر کرد. بغضی که از سه‌شنبه همزمان با وقوع این حادثه گلوی شهر را فشار می‌داد با تشییع پیکرها ترکید. عکس‌های دختران معصوم جلوی تابوت‌ها نصب شده بود. آنهایی که دختر کوچک دارند بهتر می‌توانستند حال و روز پدر و مادر دختربچه‌های جان باخته را درک کنند. چند دختربچه که تقریبا همسن و سال صبا و مونا و یکتا بودند با شاخه‌های گل برای بدرقه آنها آمده بودند. همه اشک می‌ریختند و تلاش می‌کردند با خانواده‌های داغدار همدردی کنند. در این شرایط پیکرها به بهشت محمد رسید و به خاک سپرده شد.

روایت تازه از حادثه

این حادثه آنچنان تلخ و تکان‌دهنده بود که خانواده‌های قربانیان هنوز در شوک آن قرار دارند . اما نزدیکان آنها روایت‌هایی را بازگو می‌کنند که دل هر شنونده‌ای را می‌سوزاند. یکی از نزدیکان یکتا درباره حادثه آتش‌سوزی مدرسه روایت تازه‌ای را بازگو کرد. او گفت: «از یک بخاری نفتی برای گرم کردن کلاس استفاده می‌شد. آنطور که متوجه شدیم هنگام زنگ تفریح خیلی از بچه‌ها به حیاط رفته و چند نفر هم داخل مانده بودند.

هنگامی که صبا از کنار بخاری نفتی رد می‌شود ناخواسته پایش به آن برخورد می‌کند و باعث واژگونی‌اش می‌شود. نفت بخاری روی فرش کف اتاق ریخته و بخشی از آنجا آتش می‌گیرد. صبا که از دیدن شعله‌های آتش ترسیده بود کنار یکتا می‌رود. آنها دوستان صمیمی یکدیگر بودند.

هر دو جیغ می‌کشیدند و کمک می‌خواستند. تنها کاری که به فکرشان می‌رسد این بوده که زیر یکی از میزها بروند و از ترس یکدیگر را در آغوش بگیرند. آنها درحالی‌که تا لحظه آخر در آغوش یکدیگر بودند دچار سوختگی می‌شوند.» یکی از نزدیکان صبا هم می‌گوید این روایت را شنیده است. او می‌گوید: «صبا و یکتا همیشه با یکدیگر بودند و در این حادثه هم تا آخرین لحظات کنار یکدیگر بودند و از هم جدا نشدند.»

قربانیانِ سهل‌انگاری

صبا، دختر مرتضی عربی، از قهرمانان سابق کشتی سیستان و بلوچستان است. او هم هنوز حادثه تلخی را که برای جگرگوشه‌اش اتفاق افتاده باور ندارد. یکی از نزدیکان خانوادگی‌اش به همشهری می‌گوید: «دختربچه‌ها قربانی سهل‌انگاری شدند. چرا باید هنوز در مدرسه آن هم مدرسه ابتدایی از بخاری نفتی استفاده شود؟ ۳خانواده به‌خاطر این سهل‌انگاری داغدار شده‌اند و خانواده مریم هم گرفتار بیمارستان هستند و وضعیت خوبی ندارند. این حادثه فقط یک علت دارد؛ سهل انگاری.»

والدین هر سه قربانی این حادثه داغدار هستند اما پدر و مادر مونا حال و هوای دیگری دارند. آنها سال‌ها نمی‌توانستند بچه‌دار شوند تا اینکه چند سال قبل خدا مونا را به آنها داد و زندگی‌شان رنگ و بوی تازه‌ای گرفت. آنها همیشه با وسواس زیادی از تنها فرزندشان مراقبت می‌کردند اما فکرش را هم نمی‌کردند او در مدرسه دچار چنین حادثه دلخراشی شود. یکی از همسایه‌های آنها می‌گوید: «پدر و مادر مونا هنوز این حادثه را باور ندارند. مادرش از روز حادثه مدام اشک می‌ریزد و حالش بد می‌شود. پدرش هم وضعیت چندان بهتری ندارد. همه عشق آنها مونا بود.»

پلمب مدارس ناایمن سیستان و بلوچستان

حادثه آتش‌سوزی در مدرسه اسوه حسنه زاهدان موجب شد دادستان این شهر از بهزیستی و آموزش و پرورش بخواهد تا از ادامه فعالیت مدارسی که استاندارد نیستند جلوگیری شود. حجت‌الاسلام موحدی راد، دادستان زاهدان به ایسنا گفت: برای جلوگیری از اینگونه حوادث Accidents ناگوار، به دو ارگان بهزیستی و آموزش و پرورش استان ابلاغ شد تا مدارسی که استاندارد نیستند، ازجمله مدرسه‌ای که این حادثه در آنجا رخ داده پلمب شوند. همچنین در این رابطه دستور بازداشت مدیر و مربی آموزشی مدرسه نیز صادر شد.

مدرسه بدون اطلاع جابه‌جا شده بود

تازه‌ترین اطلاعات منتشر شده درباره مدرسه اسوه حسنه زاهدان نشان می‌دهد که این مدرسه بدون اطلاع مسئولان آموزش و پرورش جابه‌جا شده بود. فاطمه سعیدی، عضو کمیسیون آموزش مجلس در این‌باره به ایرنا گفت: «اتفاقی که در زاهدان افتاده در یک مدرسه غیرانتفاعی رخ داده است که مسئولان آن بدون اطلاع آموزش و پرورش مربوطه مدرسه را جابه‌جا کرده‌اند و از این نظر مسئولان مدرسه مرتکب تخلف شده‌اند که بدون هماهنگی و نظارت از فضایی استفاده کرده‌اند که اصلا آموزشی نبوده و کاملا غیراستاندارد بوده است.»اخبار 24 ساعت گذشته رکنا را از دست ندهید

فیلم آرشیوی از اعترافات عامل آتش سوزی قهوه خانه در کوی علوی اهواز

کدخبر: 446442 ویرایش خبر
لینک کپی شد
آیا این خبر مفید بود؟