کشف راز «متران پاژ» در خانه نمایش مهرگان / حسینی: «متران پاژ» جهالت آدم ها را به تصویر می کشد

به گزارش رکنا، حسین حسینی، کارگردان جوان تئاتر در نخستین تجربه کارگردانی حرفه ای خود به کشف راز «متران پاژ» در خانه نمایش مهرگان پرداخته است.

حسین حسینی، کارگردان جوان تئاتر است که به مدت 6 سال، در دوره های مختلف تئاتری را زیر نظر علی اکبر علیزاد، استاد و کارگردان برجسته تئاتر آموزش دیده است.

بازیگری در نمایش «ستوان اینیشمور» در سال 97 در تماشاخانه آژمان و کارگردانی نمایشنامه خوانی «مهمانسرای دو دنیا» در همین تماشاخانه در سال 98 از جمله فعالیت های هنری این کارگردان جوان محسوب می شود.

علی خلیلی، پرنیان کاظمی، محمد غلامی مایانی، محسن مظاهری، زهرا یوسفی و حسین حسینی گروه بازیگران نمایش «متران پاژ» را تشکیل می دهند که همگی بازیگری تئاتر را زیر نظر علی اکبر علیزاد فرا گرفته اند.

WhatsApp Image 2021-08-29 at 12.46.11

سایر عوامل این نمایش نیز عبارتند از: دستیاران کارگردان: امیرمحمد مهران گهر و محبوبه نادعلی پور؛ مدیر صحنه: مهسا رمضانی؛ طراح لباس: عاطفه ربیعی؛ طراح صحنه: زهرا یوسفی؛ طراح گریم: مبینا محمدی؛ مجری گریم: مبینا محمدی و فاطمه حسینی پاک؛ مدیرتولید: محمدحسین خودکار.

«متران پاژ» اثر الکساندر وامپیلوف، نویسنده روسی است که در سال 1967 به رشته تحریر درآمده است. وامپیلوف، متولد سال 1937 است که در دوره حکومت شوروی سابق از او به عنوان چخوف جدید یاد می شد، اما به دلیل آن که در 37 سالگی فوت کرد، صرفا توانست تعداد محدودی نمایشنامه بنویسد و از رسیدن به درجه هنری چخوف باز ماند.

وی گفت: درباره فضای اثر «متران پاژ» توضیح داد: «متران پاژ» یک اثر رئال و کمدی – تراژیک است که جهالت آدم ها را به تصویر می کشد. اصولا فضای کمدی آثار وامپیلوف به سمت فانتزی بودن پیش می رود، البته ما در اجرای این نمایشنامه سعی کردیم بیش از حد به سمت فانتزی بودن پیش نرویم تا فضای رئال کار خراب نشود، اما تلاش داشتیم فضای کمدی و ایده هایی را که در نمایشنامه وجود دارد، طبق همان اصول موجود در متن پیش ببریم.

وی افزود: موضوع اصلی نمایش «متران پاژ»، نادانی کاراکتر اصلی است که ابتدا با غرور و تبختر زیادی وارد صحنه می شود، اما به دلیل ناآگاهی خیلی زود از عرش به فرش می رسد. این اتفاقی است که در طول زندگی برای بسیاری از ما نیز رخ می دهد و در موارد بسیاری عدم آگاهی منجر به شکست ما می شود. وجود همین پیام در متن نمایش مهمترین عامل جذب من به «متران پاژ» بود.

این کارگردان جوان با اشاره به دشواری های تمرین و اجرای تئاتر در دوره شیوع کرونا گفت: متاسفانه شیوع کرونا در یک سال و نیم گذشته باعث شد که هم جلسات تمرینی ما چند بار به تعویق بیفتد و هم جلسات بازبینی و در نهایت زمان شروع اجرای ما چند مرتبه با تاخیر مواجه شود و اگر با شیوع کرونا مواجه نبودیم، قطعا کار ما بسیار ساده تر پیش می رفت؛ بخصوص که تمرین تئاتر با رعایت پروتکل های بهداشتی تقریبا غیرممکن است.  

حسینی با انتقاد از عدم حمایت وزارت ارشاد و نهادهای صنفی از گروه های جدید تئاتری تاکید کرد: متاسفانه هیچ حمایتی از گروه های تئاتری جدید نمی شود و جوانانی که به این هنر علاقه دارند، ناچارند که چه در شرایط کرونا و چه غیر از آن، با هزینه شخصی روی صحنه بروند؛ هزینه ای که در 95 درصد موارد هیچ بازگشت مناسبی برای این گروه ها ندارد و تقریبا همه گروه های تئاتری بخصوص گروه های جوان آن هم در شرایط شیوع کرونا، حتما ضرر می دهند.

گفتنی است؛ اجرای نمایش «متران پاژ» با رعایت کامل پروتکل‌ های بهداشتی مصوب ستاد ملی مقابله با کرونا و ابلاغ شده از سوی مرکز هنرهای نمایشی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی، از 20 مرداد در خانه نمایش مهرگان آغاز شده است و تا 12 شهریور ادامه دارد.

 

لینک کپی شد
آیا این خبر مفید بود؟