تبدیل شدن ایران به مزرعه کرونا/ دپوی واکسن کرونا در وزارت بهداشت/ پیک های جدید کرونا در کشور ، مخصوص ایران است + صوت
حجم ویدیو: 69.69M | مدت زمان ویدیو: 00:09:34

به گفته متخصصان بهداشتی در کشورمان همچنان نیاز جدی به واکسن های ایرانی و خارجی کرونا وجود دارد، اما باید در مدیریت ارائه آن ها رویکرد جدیدی به کار گرفته شود.

متاسفانه به علت تاخیری که در روند واکسیناسیون ایجاد شد، در تهران افراد واکسینه شده نیز به کرونا مبتلا و بستری می شوند.

به گزارش خبرنگار رکنا، وضعیت شیوع کرونا در کشور به گونه ای است که متخصصان اعلام کرده اند احتمالاً در اواخر تیرماه امسال با پیک پنجم کرونا مواجه خواهیم شد. این درحالی است که هر روز با شرکت های جدیدی در جهت ساخت واکسن کرونا در کشور از محصولات خود رونمایی می کنند. سوال اینجاست که علی رغم این دستاوردها چرا سرعت واکسیناسیون علیه کرونا همچنان کُند است. ضمناً شیوه واکسیناسیون در کشور نیز از دغدغه های متخصصان و مردم است که چرا به صورت شبانه روزی انجام نشده و بعضاً شاهد صف های طولانی مردم برای دریافت واکسن هستیم.

پزشکان متخصص و کادر درمان بخش کرونا از وقوع پیک پنجم کرونا تا هفته های آینده خبر می دهند. آن های می گویند ویروس موجود در ایران وارداتی نیست و مختص کشور خودمان است، از سوی دیگر وزارت بهداشت ایران هر روز از تولید یک واکسن کرونای دیگر توسط شرکت های ایرانی خبر می دهد. این وضعیت این سوال را پیش می آورد که با وجود تعداد متعدد واکسن های تولیدی علیه کرونا در کشور سرعت واکسیناسیون آهسته است و فقط در ساعات اداری این اقدام انجام می شود؟ این شرایط را چگونه ارزیابی می کنید و ممکن است چه خطراتی به بار آورد؟

دکتر محمدرضا هاشمیان، فوق تخصص ICU در مورد وضعیت تولید واکسن های کرونا در دنیا و ایران به خبرنگار اجتماعی رکنا اظهار داشت: تنوع واکسن های کرونا در دنیا هرروز زیاد می شود. در ایران نیز که در زمینه واکسن سازی با تجربه و قدیمی است، واکسن های متعددی در حال ساخت و تزریق عمومی هستند. با این حال در همه جای دنیا واکسیناسیون با سرعت انجام می شود و حتی کشورهای اطراف ما نیز با نظم و تعدادی بیشتر واکسینه شده اند.

ایران در مزرعه تولید کرونا قرار گرفته است

دکتر هاشمیان با گفتن از اینکه  اکنون تقویت صنعت واکسیناسیون مهم است اما باید در نظر داشت که ایران به یک مزرعه کرونا تبدیل شده است گفت:  وزارت بهداشت نیز مدام اعلام می کند که انواع و اقسام ویروس های جدید در دنیا، ایران را هدف قرار داده اند و به همین دلیل باید واکسیناسیون کرونا را به حد استاندارد این مزرعه برسانیم.

واکسیناسیون شبانه روزی شود

فوق تخصص ICU بیمارستان مسیح دانشوری در خصوص سرعت واکسیناسیون علیه کرونا در ایران گفت: تا وقتی که تعداد واکسن ها در کشورما بالا نرفته، باید سرعت واکسیناسیون را به صورت شبانه روزی افزایش و کامل کنیم. متاسفانه چندین ماه است که به اشتباه در ساعات اداری واکسن کرونا را تزریق می کنیم در صورتی که می توانیم به راحتی و به صورت شبانه روزی اقدام به تزریق واکسن کرونا کنیم. بنابراین طرز غلط واکسیناسیون باعث شده است که سرعت واکسیناسیون کُند و مشکلاتی برای سالمندان و مردم کشورمان در جریان دریافت واکسن ایجاد شود.

انتقاد از تفکر ایمنی گله ای وزارت بهداشت در واکسیناسیون

دکترمحمدرضا هاشمیان در مورد روند ورود واکسیناسیون کرونا در کشور گفت: ورود واکسن کرونا به کشور بسیار دیر شکل گرفت. این موضوع به دلیل آن است که وزارت بهداشت در خصوص واکسیناسیون، تفکر ایمنی گله ای دارد و از ابتدای کرونا از دانشمندان ایرانی برای ساخت واکسن دعوت نشد و بطور کلی ایده ای برای واکسیناسیون کرونا از ابتدای شیوع کرونا وجود نداشت. با این حال دانشمندان بزرگ ما در قسمت های مختلف واکسن سازی کشور بر اساس وظیفه علمی شان واکسیناسیون کشور را جلو برده اند و این موضوع در حال تقویت شدن است.

بستری افراد واکسینه شده به علت ابتلا به کرونا در ایران

این متخصص بیماری های عفونی  با تاکید بر اینکه ما می توانیم واکسن را وارد و به سرعت تزریق کنیم، اما نباید این گونه باشد که وزارت بهداشت واکسن ها را دپو کند افزود :  اکنون وظیفه وزارت بهداشت است که طی دو ماه آینده که دولت تغییر می کند، سرعت واکسیناسیون را افزایش داده تا وارد پیک های بعدی کرونا که در کشورمان ایجاد می شود نشویم.

پیک های جدید کرونا در کشور ، مخصوص ایران است

وی ادامه داد: پیک های مختلفی که در کشور ایجاد می شود، مخصوص ایران است و ارتباطی با مناطق دیگر دنیا ندارد، ضمناً پیک های موجود در نتیجه ی عدم رعایت قرنطینه ها مخصوصاً در نقاط جنوبی کشور است و اکنون ورود و خروج افراد به شهرهای مختلف آزاد است. متاسفانه وضعیت به گونه ای است که در تهران افراد زیادی در حال مبتلا شدن به کرونا هستند و حتی افراد واکسینه هم به دلیل سرعت کُند واکسیناسیون با مشکل مواجه شدند. ناکفته نماند تعداد قابل توجهی از افراد علی رغم اینکه دو دُز واکسن کرونا را دریافت کرده اند، باز هم به کرونا مبتلا و بستری شده اند.

تلاش وزارت بهداشت در جهت ورود واکسن اندک، ضعیف و غیراصولی بوده است

هاشمیان در تشریح علت دپوی واکسن کرونا در کشور گفت: به دلیل آن که سرعت واکسیناسیون کرونا در ایران کُند است، وزارت بهداشت مجبور به دپوی واکسن ها شده است. باید توجه داشت که سیستم واکسیناسیون کرونا در کشورهای پیشرفته در 120 روز انجام می شود و ما هم البته این موضوع را از ابتدای شیوع کرونا پیشنهاد دادیم. ماد واکسیناسیون 24 ساعته نداریم و چنین سیستم واکسیناسیونی باعث بروز مشکلات شده است. ناگفته نماند بر خلاف صحبت های وزیر محترم، ما با قحطی واکسن در دنیا روبرو نشدیم و اینکه ما صبر کنیم تا کوواکس به ما واکسن دهد یا خبر نیز درست نیست. تلاش وزارت بهداشت در جهت تامین واکسن کرونا بسیار اندک، ضعیف و غیراصولی بوده است.

آقای وزیر بهتر است از همان ماست فروش و سیمان فروش کمک بگیرید!

این فوق تخصص ICU بیمارستان مسیح دانشوری گفت: وزیر بهداشت گفته بودند که نباید از ماست فروش و سیمان فروش برای تامین واکسن کمک گرفت اما خودشان هم نتوانستند واکسن تهیه کنند. بهتر است از همان ماست فروش و سیمان فروش کمک گرفت!

همچنان به واکسن ایرانی و خارجی کرونا نیازمندیم

وی در مورد  اینکه با ورود واکسن های ایرانی کرونا به چرخه واکسیناسیون، وضعیت کرونا و مهار آن چگونه خواهد شد، گفت: وزارت بهداشت هیچ تعداد دقیقی از واکسن های ایرانی کرونا اعلام نکرده است. بنابراین قطعاً در زمان بندی واکسیناسیون شان نیز پیش بینی درستی انجام نشده است. اکنون وعده واکسیناسیون علیه کرونا از بهار به تابستان منتقل شد و خبری از پوشش همگانی واکسن کرونا نشده است. متاسفانه وزارت بهداشت در قول و وعده و وعید یدی طولانی دارد و در عمل جزو کشورهای بسیار ضعیف در واکسیناسیون کرونا قرار دارد. با این حال در خصوص تولید واکسن ایرانی کرونا قدم های خوبی برداشته ایم و امیدواریم تا تولیدات بیشتری داشته باشیم زیرا همچنان به واکسن کرونا از نظر ایرانی و خارجی نیازمندیم.

لینک کپی شد
آیا این خبر مفید بود؟