لمینت و کامپوزیت دندان چه تفاوت هایی با هم دارند؟

 

خدمات زیبایی دندان در دندانپزشکی شبانه روزی این روزها جایگاه ویژه‌ ای یافته و بسیاری از افراد به دنبال گزینه ‌های مختلفی برای بهبود ظاهر لبخند خود می‌ باشند.

استفاده از روکش‌ های دندانی یکی از روش‌ های متداول برای زیبایی لبخند است. اگر به بهبود ظاهر لبخند خود فکر می ‌کنید، دندانپزشک شما ممکن است دو گزینه را به شما پیشنهاد دهد: ونیرهای کامپوزیت یا ونیرهای چینی که به آنها لمینت دندان هم می‌گویند. یکی از سوالات متداول بیش از ۹۰ درصد افرادی که به دنبال بهبود لبخند و طراحی زیبایی هستند، این است که چه تفاوتی بین لمینت و کامپوزیت دندان وجود دارد و کدام گزینه بهتر است؟ در این مطلب قصد داریم تفاوت ‌ها را به طور جامع بررسی کنیم و تشریح کنیم که کدام روش مناسب ‌تر است.

لمینت دندان چیست؟

لمینت دندان یا لمینت پرسلن، یک پوشش نازک از مواد بسیار مقاوم و با عمر طولانی است که با استفاده از مواد رنگی، به رنگ طبیعی دندان ساخته می ‌شود. این پوشش‌ های نازک سرامیکی یا کامپوزیتی سطح خارجی دندان را می ‌پوشانند و با کمترین عوارض، ظاهر دندان‌ ها را زیبا می‌ کنند. یک نکته مهم در استفاده از لمینت به عنوان روکش دندان، عمر طولانی، ضخامت کم و عدم حساسیت به تغییرات رنگی است. همچنین، برگشت ‌پذیری لمینت، به ویژه لمینت همراه با لیزر که نازک‌ ترین نوع لمینت دندان است، بیشتر از کامپوزیت بوده و به مینای دندان آسیب کمتری می زند.

کامپوزیت دندان چیست؟

یکی از ساده ‌ترین و کم هزینه ترین روش ها برای زیبایی دندان ها، ونیر کامپوزیت است. کامپوزیت دندان یک روش کارآمد برای پوشش دندان‌ های شکسته یا ترک‌ خورده است. همچنین برای اصلاح طراحی لبخند و بهبود ظاهر دندان‌ ها نیز مورد استفاده قرار می‌ گیرد. نصب کامپوزیت دندان فرآیندی ساده و سریع است و تنها یک جلسه را به خود اختصاص می ‌دهد. کامپوزیت به عنوان یک روش سریع، با هزینه کمتر، برای بهبود طراحی لبخند شما محسوب می ‌شود.

تفاوت لمینت و کامپوزیت دندان

تفاوت لمینت و کامپوزیت دندان

به‌ طور کلی، تفاوت بین لمینت و کامپوزیت در مواد ساخته‌ شده‌ آنهاست. این تفاوت باعث می‌ شود مراحل درمانی و ویژگی ‌های هر یک از آنها متفاوت باشد و هرکدام از این روش ‌ها مزایا و معایب خود را داشته باشد.

تفاوت

لمینت

کامپوزیت

محل و نحوه ساخت روکش

ساخت در لابراتوار

ساخت توسط دندانپزشک

ماندگاری و دوام روکش ‌ها

دوام طولانی ‌مدت بین ۱۰ تا ۱۵ سال

دوام کمتر نهایتا تا ۵ سال

هزینه ‌های اجرای روکش دندانی

هزینه‌ های بیشتر برای انجام روکش دندانی

هزینه ‌های کمتر نسبت به لمینت

میزان تاثیر روکش در زیباسازی لبخند

تاثیر بالا در زیبایی لبخند و داشتن یک ظاهر طبیعی ‌تر

تاثیر نسبی در زیبایی

امکان خرابی روکش ‌های دندان

لمینت دندان امکان برگشت‌ پذیری ندارد و ماندگار است

احتمال خرابی و برگشت‌ پذیری وجود دارد

نیاز به تراش دندان ‌ها

نیاز به تراش دندان ‌ها بسیار کم است، اما باز هم به تغییر آنها نیاز است

بسته به شرایط دندان ‌ها ممکن است نیاز به تراش باشد

امکان ترمیم روکش ‌ها و درمان آنها

در صورت شکستگی دندان باید برای ترمیم روکش ‌ها تعویض شوند

می شود روکش‌ های شکسته را ترمیم کرد

 

 

لمینت بهتر است یا کامپوزیت؟

کامپوزیت و لمینت هر دو روش موثری برای بهبود ظاهر دندان ‌ها و ایجاد یک لبخند زیبا هستند. این درمان‌ ها علاوه بر اینکه نتایج سریعی را به ارمغان می‌ آورند، مدت زمان انجام آنها نیز بسیار کمتر از روش ‌هایی مانند ارتودنسی می‌ باشد.

با این حال، در انتخاب بین کامپوزیت و لمینت دندان، موارد زیادی برای در نظر گرفتن وجود دارد. تصمیم‌ گیری شما به سلیقه شخصی، انتظارات شما و نظر دندانپزشک شما بستگی دارد. انتخاب بین لمینت سرامیکی و کامپوزیت وابسته به عوامل گوناگونی است.

در پاسخ به این سوال که کامپوزیت دندان بهتر است یا لمینت دندان باید گفت که اگر به دنبال اصلاحات کوچک و سریع در طراحی لبخند یا تعداد کمی از دندان‌ ها هستید، کامپوزیت گزینه مناسبی است. زیرا مواد مصرفی در این روش بسیار سبک هستند و نیازی به برداشتن مینای دندان ندارند. اما اگر نیاز به تغییرات اساسی در شکل، اندازه و فاصله بین دندان ‌ها دارید، لمینت گزینه بهتری خواهد بود.

بسیاری از افراد به دلیل نقص ‌های موجود در دندان‌ ها از لبخند زیبا محروم‌ اند. اما امروزه با کمک خدمات زیبایی دندان و روش ‌های کامپوزیت و لمینت، این مشکل به حد زیادی حل شده است. با دانستن تفاوت لمینت و کامپوزیت، می ‌توانید بهترین و مناسب‌ ترین درمان را انتخاب کرده و سپس به دندانپزشکی شبانه روزی مراجعه نمایید.

لمینت

تفاوت در نگهداری از کامپوزیت و لمینت دندان

یک نکته مهم دیگر در تفاوت بین لمینت و کامپوزیت ‌های رزینی، مربوط به موضوع مراقبت و نگهداری این روکش‌ ها است. در مورد لمینت سرامیکی، نیاز به مراقبت ویژه ‌ای وجود ندارد، به ویژه که ساختار آنها مقاوم در برابر لکه است. اما زمانی که روکش دندان‌ ها از نوع کامپوزیت رزینی است، نیاز به مراقبت و نگهداری بیشتری دارد، به ‌ویژه در مواجهه با مصرف غذاهای رنگی یا غذاهای سفت که ممکن است منجر به شکستگی روکش ‌ها شوند.

نوشیدنی‌ های رنگی می‌ توانند باعث لکه ‌گرفتن کامپوزیت دندان شوند. روکش ‌های کامپوزیت دندانی به ‌شدت در معرض تغییرات حرارتی قرار دارند. به همین دلیل، در مقایسه با لمینت‌ های دندانی، رنگ بیشتری را جذب می‌ کنند و مستعد لکه‌ گرفتن هستند. علت تغییر رنگ لمینت دندان نیز ممکن است به مصرف غذاهای رنگی و رعایت نکردن بهداشت دندانی بازگردد. اگر از نظر مراقبت و نگهداری بخواهیم تصمیم بگیریم که لمینت بهتر است یا کامپوزیت، قطعا پاسخ روکش ‌های لمینت دندانی است.

جمع بندی

همانطور که ذکر شد، روکش‌ های دندانی پوشش ‌هایی با ضخامت کم و به رنگ دندان هستند که برای بهبود ظاهر دندان ‌ها روی سطح دندان قرار می ‌گیرند. روکش ‌های دندانی مانند لمینت و کامپوزیت تفاوت‌ های بسیاری با یکدیگر دارند. در این مطلب سعی شد تا تفاوت‌ های بین روکش‌ های دندانی کامپوزیت و لمینت بررسی گردد تا شما بتوانید مناسب ‌ترین روش را برای روکش دندان خود انتخاب کنید.

 

 

کدخبر: 954313 ویرایش خبر
لینک کپی شد
آیا این خبر مفید بود؟