طلاق در ایران وارد وضعیت قرمز شد!

 

به عنوان کوچکترین نهاد اجتماعی، خانواده تأثیر بزرگی بر شخصیت و رفتار افراد دارد و نقش بسیار مهمی در شکل‌گیری هویت فردی ایفا می‌کند. همچنین، خانواده به عنوان یک نهاد حمایتی، افراد را از نگرانی‌ها و مشکلات روزمره در برابر جامعه بیرونی محافظت می‌کند.

از این رو، حفظ ارتباطات سالم و صمیمی در خانواده بسیار مهم است و بهترین راه برای تقویت این نهاد اجتماعی، احترام، محبت، توجه و همبستگی بین اعضاست.

چنانچه این نهاد بنا به دلایلی دچار اختلافاتی شود و نتواند کارکردهای خود را به درستی انجام دهد یکی از پیامد هایش وقوع طلاق خواهد بود.

آمار طلاق در ایران هر روز بیشتر می‌شود و این موضوع باعث نگرانی خانواده‌های زیادی شده است. مخصوصاً دخترها و پسرهای جوانی که در آستانه ازدواج هستند با مشاهده این آمار ترجیح می‌دهند همچنان مجرد باقی بمانند و خودشان را درگیر مسیر پرپیچ و هم طلاق و دادگاه‌های خانواده نکنند.

اما در واقعیت طلاق برای همه افراد اتفاق نمی‌افتد و هیچ‌کدام از زوج‌های جوان با هدف اینکه از هم جدا شوند وارد زندگی مشترک نمی‌شوند. بلکه شرایطی که در طول زندگی به دلایل مختلف به زن و مرد تحمیل می‌شود این جدایی را شکل می‌دهد.

 

دلایل طلاق

دلایل طلاق

عدم شناخت

اگر زوجین نتوانند یکدیگر را به خوبی شناخته و درک کنند، ممکن است در زندگی مشترک با مشکلات و اختلافات مواجه شوند که ممکن است به طلاق منجر شوند.

شناخت همدیگر به معنای فهمیدن نیازها، ارزش‌ها، نگرش‌ها، ترجیحات و هدف‌های زندگی اشخاص است. اگر زوجین نتوانند احساسات و دیدگاه‌های همدیگر را درک کنند و به طور موثر با هم ارتباط برقرار کنند، مشکلات زیادی در رابطه زناشویی پیش خواهد آمد.

به همین دلیل، ایجاد فرصت‌های صحبت کردن و گفتگو در مورد مسائل مختلف و بازتاب دادن احساسات و انتظارات به یکدیگر مهم است. برقراری ارتباطات عمیق‌تر و با دقت‌تر می‌تواند به شناخت بهتری از همدیگر منجر شود و برای پیشگیری از مشکلات بیشتر و نیز حفظ رابطه زناشویی موثر باشد.

از مهارت‌های مثبت ارتباطی می‌توان برای بهبود روابط زناشویی استفاده کرد. برنامه‌ریزی مشترک، تحمل نقد سازنده، احترام به نظرات همدیگر و توجه به نیازهای روحی و عاطفی افراد می‌تواند به افزایش شناخت و درک درست از همسران منجر شود و در نهایت به ارتقاء کیفیت رابطه زناشویی کمک کند.

تست قصه عشق LSS می تواند به شما کمک کند تا درک بهتری از عشق، روابط و صمیمیت میان خود شریک عاطفیتان بدست بیاورید.

تست قصه عشق می تواند به شناسایی الگوهای رفتاری و فکری کمک کند که ممکن است بر توانایی فرد برای ایجاد و حفظ روابط سالم تأثیر بگذارد. از از این تست معمولاً در مشاوره و روان درمانی استفاده می شود تا به افراد کمک کند دیدگاه خود را در مورد عشق و روابط درک کنند و مهارت های بین فردی خود را بهبود بخشند.

تست داستان عشق (LSS) در غالب یک داستان، رابطه عاشقانه بین دو نفر را توصیف می کند. سپس از آزمون دهنده یک سری سوالات در مورد شخصیت ها، اعمال، افکار و احساسات آنها پرسیده می شود. سؤالات می توانند باز یا چند گزینه ای باشند و برای استخراج اطلاعات در مورد نگرش ها و باورهای فرد در مورد عشق، روابط و صمیمیت طراحی شده اند.

اگر تمایل دارید روایت عشق خود را با همسرتان (پارتنرتان) مقایسه کنید و ببینید تا چه اندازه روایت هایتان تطابق دارد، می توانید کد نتیجه همسرتان را در تفسیر تست وارد کرده و تفسیر زوجی تست را دریافت نمایید.

خیانت

خیانت

یکی از رایج ترین و اصلی ترین دلایل طلاق در ایران، خیانت است. در صورتی که یک طرف ازدواج به دیگری خیانت کند، در ذهن آن فرد این تصور پدید می‌آید که همسرش برای او ارزش و احترام قائل نبوده و به اندازه کافی او را دوست ندارد. به همین سبب است که یکی از اساسی‌ترین انگیزه‌های ازدواج از بین رفته و آن فرد می‌خواهد از شخص خیانتکار جدا شود.

در این شرایط اعتماد بین زوجین کاملا از بین خواهد رفت و حتی شخصی که خیانت دیده است ممکن است در زندگی آینده خود نیز دچار مشکل بی اعتمادی باشد. در همین رابطه باید بدانید که خشم و تنفر یکی از دلایل خیانت می‌باشد.

رضایت زناشویی به عنوان یک عامل محوری در چارچوب روانشناسی خانواده  مطرح می شود. به جرات می توان گفت که رضایت زناشویی عملکرد موثر یک خانواده را تحت تاثیر قرار می دهد.

تست رضایت زناشویی انریچ آگاهی شما از نقاط ضعف روابط زناشویی تان را بسیار افزایش خواهد داد.

تست رضایت زناشویی که توسط مجموعه رابینیا تنظیم شده است به شما کمک خواهد کرد تا میزان توافق تان را در این مولفه ها با همسرتان دریابید. درک این مسئله به شما کمک می کند تا بهتر بتوانید نسبت به روابط زوجی خود آگاهی یابید و در نتیجه نقاط ضعف روابط خودتان را اصلاح نمایید.

اصلی ترین راهکار کاهش طلاق

اصلی ترین راهکار کاهش طلاق

مشاوره قبل از ازدواج

ازدواج یک مسئله تک بعدی نیست، زمانی که دو فرد تصمیم به ازدواج می گیرند، می دانند که به زودی قرار است تمام جنبه های زندگی آن ها تحت تاثیر تصمیم شان قرار بگیرد. از طرفی یک ازدواج موفق وابسته به بسیاری از مهارت های فردی است.

برای مثال اگر زوج ها توانایی برقراری ارتباط درست با یکدیگر را نداشته باشند همیشه در بحث و جدل به سر می برند. شناخت ویژگی های شخصیتی خود و طرف مقابل نیز از دیگر مباحث مهم ازدواج است که در اغلب موارد به آن بی توجهی می شود.

باید بدانید مهم ترین راه حل موجود زوج ها برای داشتن یک زندگی زناشویی موفق انجام مشاوره قبل از ازدواج است. مشاوران با توجه به شرایط روحی و روانی زوج ها، مهارت های مختلفی را به آن ها می آموزند تا در شرایط سخت زندگی به واسطه این مهارت ها مشکلات خود را مدیریت کنند.

زمان هایی وجود دارد که یک زوج به دلیل عشق زیاد، دچار اشتباه می شوند. انجام تست های روانشناسی نیز در مشاوره قبل از ازدواج بسیار اهمیت بالایی دارد.

تست های مشاوره قبل از ازدواج یکی از راه حلهای موثقی است که می تواند درست یا غلط بودن یک ازدواج را مشخص کند.

تست شخصیت 16 عاملی کتل رابینیا یکی از پرکاربردترین تست های شخصیت در مشاوره قبل از ازدواج است و در حال حاضر در کنار تست های شناخته شده ای مثل تست MBTI و تست NEO در جلسات مشاوره ازدواج مورد استفاده قرار می گیرد.

بر اساس پرسشنامه کتل ، ویژگی های شخصیتی انسان در موقعیت های گوناگون از ثبات نسبی برخوردارند و کسانی که قصد دارند سال ها در کنار هم زندگی کنند با توجه به نتایج تست کتل ، این فرصت در اختیارشان قرار می‌گیرد که بتوانند آینده رابطه را با توجه به تیپ های شخصیتی ای که دارند پیش بینی کنند.

چگونگی استفاده از تست‌های آنلاین روانشناسی

استفاده از تست‌های آنلاین روانشناسی بسیار ساده و آسان است. کافی است به سایت روانشناسی رابینیا مراجعه کرده و تست مورد نظر را انتخاب کنند. بعد از تکمیل تست، تفسیر به صورت آنی در اختیار شما قرار می‌گیرد و می‌توانند نتایج را بررسی کنند و از راهکارهای ارائه شده استفاده کنید.

 

 

کدخبر: 915548 ویرایش خبر
لینک کپی شد
آیا این خبر مفید بود؟