آشنایی با انواع پکیج تصفیه فاضلاب بهداشتی و صنعتی

پکیج تصفیه فاضلاب امروزه در بخش خانگی و صنعتی نقش پر رنگی ایفا کرده است. کاهش هزینه های مرتبط با انتقال فاضلاب، کاهش آلودگی محیط، دفع بوی بد و استفاده مجدد از پساب تصفیه شده مزیت هایی است که باعث شده امروزه استفاده از پکیج تصفیه فاضلاب بسیار رایج شود.

در پکیج های تصفیه فاضلاب از انواع فرایند های مختلف مانند هوادهی گسترده، MBBR، IFAS، UASB و USBR برای تصفیه انواع فاضلاب بهداشتی و صنعتی استفاده می شود. که هر کدام از این فرایند ها با توجه به حجم فاضلاب ورودی، کیفیت فاضلاب، هزینه اولیه در نظر گرفته شده برای ساخت پکیج تصفیه فاضلاب انتخاب می شود.

به طور کلی تقسیم بندی پکیج ها شامل پکیج تصفیه فاضلاب بهداشتی – انسانی و پکیج تصفیه فاضلاب صنعتی می شود. اما با توجه به جنس بدنه و نوع فرایند بکار رفته نیز می توان پکیج ها را دسته بندی کرد.

پکیج تصفیه فاضلاب چیست؟

پکیج تصفیه فاضلاب یک سیستم کوچک شده از تصفیه خانه فاضلاب است. همه ی واحد های تصفیه خانه فاضلاب مانند آشغالگیر، مخزن متعادل ساز، مخزن هوادهی، مخزن زلال ساز و ضدعفونی کننده همه در پکیج تصفیه فاضلاب قرار دارند با این تفاوت که حجم این مخازن بسیار کوچک تر از تصفیه خانه فاضلاب می باشد.

انواع پکیج تصفیه فاضلاب از لحاظ جنس بدنه

با توجه به جنس بدنه، پکیج تصفیه فاضلاب به نوع پلی اتیلن، فلزی و فایبر گلاس طبقه بندی می شود. پکیج های پلی اتیلنی رایج ترین نوع پکیج تصفیه فاضلاب در ایران هستند. قیمت ساخت پایین، طول عمر بالا، مقاومت بالا در برابر مواد خورنده و از همه مهم تر قابلیت نصب به شکل دفنی عواملی است که باعث شده این پکیج به محبوب ترین پکیج تصفیه فاضلاب در ایران تبدیل شود. اما در صورتی که احتیاج باشد تا اجرای سیستم تصفیه فاضلاب به شکل غیر دفنی باشد از پکیج تصفیه فاضلاب فلزی استفاده می شود. قیمت این پکیج ها از نوع پلی اتیلنی بیشتر بوده اما بازده عملکردی آن ها به دلیل شکل مکعبی بهتر است. پکیج تصفیه فاضلاب فایبرگلاس نیز جدیدترین نوع پکیج تصفیه می باشد. بهترین نوع پکیج تصفیه فاضلاب نوع فایبرگلاس آن می باشد اما هزینه های ساخت آن بالا است.

انواع پکیج تصفیه فاضلاب 

برای تصفیه انواع فاضلاب بهداشتی و صنعتی فرایند های مختلفی وجود دارد. بنابراین طبق کیفیت فاضلاب ورودی می توان پکیج های تصفیه را به دو نوع پکیج تصفیه فاضلاب بهداشتی و صنعتی تقسیم بندی کرد. معمولا از پکیج تصفیه فاضلاب بهداشتی برای تصفیه فاضلاب هایی که منشا انسانی دارند استفاده می شود. و از پکیج تصفیه فاضلاب صنعتی برای پساب های صنعتی حاصل از شست وشو، فرایند های مختلف بهرهبرداری از محصول و غیره استفاده می شود.

پکیج تصفیه فاضلاب بهداشتی

برای تصفیه هر نوع فاضلابی که منشا انسانی داشته باشد از پکیج تصفیه فاضلاب بهداشتی - انسانی استفاده می شود. فاضلاب ورودی به این پکیج ها BOD بالا و COD پایینی دارد. از لحاظ pH این فاضلاب ها خنثی و مواد مغذی مانند نیتروژن و فسفر کمی در آن ها یافت می شود. روش رایج به کار رفته در پکیج تصفیه فاضلاب بهداشتی هوادهی گسترده است. با این حال روش های دیگری نیز برای تصفیه فاضلاب بهداشتی وجود دارد که همه آن ها بر پایه تجزیه زیستی فاضلاب طراحی می شوند.

برای تصفیه ویلا، مجتمع های مسکونی، هتل، کمپ های کارگری و اداری، مناطق روستایی و شهرک های مسکونی از پکیج تصفیه فاضلاب بهداشتی انسانی استفاده می شود.

 پکیج تصفیه فاضلاب صنعتی

بر خلاف فاضلاب بهداشتی که معمولا کیفیت آن در محل های مختلف مشابه است، فاضلاب صنعتی در هر کارخانه و کارگاه و در هر ساعت از شبانه روز ممکن است متفاوت باشد. فاضلاب ورودی معمولا دارای COD بالا و میکروارگانیسم کمی است. این فاضلاب ها به شکل اسیدی و یا قلیایی می باشند و ممکن است نیتروژن و فسفر بالایی داشته باشند.

 تنوع پکیج تصفیه فاضلاب صنعتی بیشتر از سیستم تصفیه فاضلاب بهداشتی است و با توجه به هر صنعت طراحی و ساخته می شود.

پکیج تصفیه فاضلاب کارواش و قالیشویی: یکی از رایج ترین پکیج های تصفیه فاضلاب صنعتی می باشند. وجود کف و مواد مغذی و مواد شوینده در غلظت های بالا تصفیه فاضلاب این صنایع را بسیار پیچیده و دشوار می کند.

پکیج تصفیه فاضلاب دارویی: در کارخانه های داروسازی به دلیل استفاده زیاد از مواد شیمایی و هم چنین مواد انتی باکتریال BOD و COD این فاضلاب ها در غلظت بالایی قرار دارد. بنابراین در دسته پکیج های تصفیه فاضلاب صنعتی قرار می گیرند که روش تصفیه متفاوت و خاص خود را دارند.

پکیج تصفیه فاضلاب پتروشیمی: وجود نفت و روغن بالا، هیدروکربن، مواد آلی سنگین، COD بالای 20000 همگی از عواملی است که تصفیه این نوع فاضلاب را با چالش جدی همراه کرده است. تجهیزات مختلفی از جمله چربی گیر صنعتی، پکیج تزریق مواد شیمیایی و غیره در پکیج تصفیه فاضلاب پتروشیمی مورد استفاده قرار می گیرد.

پکیج تصفیه فاضلاب لبنیات: کارخانه های لبنیات دارای فاضلاب سنگین شامل چربی و روغن و همچنین COD بالا می باشند. به همین دلیل جز پکیج تصفیه فاضلاب صنعتی به شمار می روند.

پکیج تصفیه فاضلاب کشتارگاه ها و دامداری ها: وجود خونابه زیاد در این صنعت باعث شده که نتوان آن را با روش های رایج تصفیه کرد. و برای تصفیه فاضلاب از روش های رایج در تصفیه فاضلاب صنعتی استفاده کرد.

پکیج تصفیه فاضلاب بهداشتی

مزایای استفاده از پکیج های تصفیه فاضلاب

تا اینجا با انواع پکیج تصفیه فاضلاب آشنا شده ایم.  استفاده از پکیج تصفیه فاضلاب مزایای زیادی دارد. یکی از مهم ترین مزایای این پکیج ها انعطاف آن در برابر فاضلاب های مختلف است. یک سیستم تصفیه خانه فاضلاب برای انواع فاضلاب بهداشتی و صنعتی با دبی مختلف طراحی می شود اما پکیج تصفیه فاضلاب برای یک کارخانه و یک بخش از یک شهر ساخته می شود که خصوصیات فاضلاب آن مشابه است. بنابراین می توان برای هر نوع فاضلاب اعم از بهداشتی و صنعتی پکیج تصفیه فاضلاب مخصوص به آن را طراحی و اجرا نمود. 

مزیت بعدی پکیج تصفیه فاضلاب پیش ساخته بودن آن است. به این ترتیب که تمام مراحل و مخازن از قبل ساخته شده و فقط در محل نصب می شود. به این ترتیب سرعت حمل و نقل و نصب آن بسیار بالا است.  هم چنین از لحاظ جنس بدنه محدود نمی باشد و می توان آن را از پلی اتیلن، فلز و یا فایبرگلاس ساخت.

پکیج های تصفیه فاضلاب قابلیت اجرا به صورت دفنی و غیر دفنی را دارند. بدین معنا که هم می توان پکیج را در زیر زمین قرار داد و هم در صورتی که مشکب آب های زیرزمینی وجود دارد می توان آن را به صورت غیر دفنی اجرا کرد.

شما چه نوع پکیج تصفیه فاضلابی نیاز دارید؟

گروه صنعتی آب سازه سازنده انواع پکیج های تصفیه فاضلاب بهداشتی و صنعتی با بیش از ده سال تجربه در ساخت انواع تجهیزات آب و فاضلاب از جمله پکیج های تصفیه فاضلاب بهداشتی و صنعتی بهترین سیستم های تصفیه فاضلاب را با توجه به انواع کیفیت و کمیت فاضلاب ارائه می کند. در صورتی که اطلاعات کافی در مورد نوع پکیج تصفیه فاضلاب مورد نظر خود ندارید کارشناسان آب سازه آماده ارائه مشاوره رایگان به شما می باشند. کافی است آب سازه را در گوگل سرچ کنید.

 

کدخبر: 857592 ویرایش خبر
لینک کپی شد
آیا این خبر مفید بود؟