اجرای کفپوش اپوکسی در بیمارستان ها چه مزایایی دارد ؟

 

قبل از بیان اینکه چرا محیط های بیمارستانی، اتاق های عمل ، بخش های مراقبت های ویژه ، آزمایشگاه ها و دیگر بخش های بیمارستان باید از کفپوش اپوکسی استفاده کنند؟ نیاز است با مفهوم کفپوش اپوکسی آشنا شویم .

کفپوش اپوکسی چیست ؟

کفپوش اپوکسی نوعی پوشش بسیار زیبا و بادوام است که از ترکیب رزین اپوکسی و چندین سخت کننده که به آن هاردرنر گفته می شود ، ساخته شده است. این ترکیبات بر روی سطوح بتنی ساخته شده و به خوبی به سطح کف چسبیده و در نهایت پوششی بادوام و مقاوم را تشکیل می دهند. اگر بخواهیم از ویژگی ها و مزایای کفپوش اپوکسی به چند مورد اشاره کنیم ، می توانیم به خصوصیاتی چون دوام بالا ، مقاومت بالا در برابر سایش ، خط و خش و پارگی ، زیبایی و جذابیت ، مقاومت در برابر رفت و آمد و بارهای سنگین ، آنتی باکتریال بودن و ... اشاره کنیم . موارد ذکر شده تنها تعدادی از ویژگی های خاص و منحصر به فرد کفپوش اپوکسی می باشند.

 

انواع کفپوش اپوکسی :

کفپوش اپوکسی به بخش ها و انواع مختلف برای کاربردهای خاص جهت اجرا تقسیم شده است، که تعدادی از آنها به شرح زیر می باشند :

  • کفپوش اپوکسی پارکینگ

  • کفپوش اپوکسی صنعتی

  • کفپوش اپوکسی آنتی استاتیک

  • کفپوش اپوکسی بیمارستانی

  • کفپوش اپوکسی ضد اسید

اپوکسی

ما در این مطلب به  کفپوش اپوکسی بیمارستانی و مزایای استفاده از آن در محیط های مختلف بیمارستان ها می پردازیم.

بیمارستان ها محیط‌های پر رفت و آمدی بوده و احتمال انتقال بیماری و آلودگی در آن ها بسیار بالاست ، به همین دلیل نوع پوشش بکار رفته در آن ها باید قابلیت استریل شدن و سهولت نظافت را فراهم کند و بتواند در برابر رفت و آمد زیاد ، آلودگی و مواد شیمیایی بسیار مقاوم باشد، نگهداری و نظافت آن آسان بوده و پوششی بهداشتی و محیطی زیبا را فراهم نماید. کفپوش اپوکسی بیمارستانی در تمامی محیط های بیمارستان ، اتاق های عمل ، آزمایشگاه ها ، بخش مراقبت های ویژه و … قابل اجرا می باشد.

کفپوش اپوکسی بیمارستانی از جمله پوشش هایی است که به دلیل ویژگی‌های خاص خود، برای محیط‌های بیمارستانی ، اتاق های عمل، بخش مراقبت های ویژه ، درمانگاه ها ، اورژانس و دیگر بخش‌های بیمارستان بسیار مناسب است.

در ادامه به بررسی دلایل و مزایای اجرای کفپوش اپوکسی در این مکان‌ها می‌پردازیم.

دلایل استفاده از کفپوش اپوکسی در محیط های بیمارستانی:

1. مقاومت در برابر مواد شیمیایی: کفپوش اپوکسی به دلیل مقاومت بالا در برابر اسیدها، بازها و سایر مواد شیمیایی، برای استفاده در محیط‌هایی که در آنها مواد شیمیایی مختلف وجود دارد ، مانند اتاق های عمل و بخش مراقبت های ویژه مانند CCU و ICU بسیار مناسب است.

2. آنتی باکتریال بودن: کفپوش اپوکسی بیمارستانی از ویژگی آنتی باکتریال بودن برخوردار می باشد که این ویژگی موجب کاهش شیوع عفونت‌ و رشد باکتری ها و بیماری‌های ناشی از آلودگی و باکتری‌ در محیط‌های بیمارستانی می‌شود.

3. سهولت در نظافت: سطح صاف و بدون درز کفپوش اپوکسی، تمیزکاری و نظافت آن را بسیار آسان می‌کند و این امر می‌تواند در حفظ بهداشت و سلامت بخش‌های بیمارستان بسیار مؤثر باشد.

4. مقاومت در برابر ترافیک بالا: کفپوش اپوکسی دارای مقاومت بالا در برابر رفت و آمد و بارهای سنگین می باشد. که همین ویژگی آن را برای استفاده در محیط های با تردد بالا مانند بیمارستان ها و تحمل وزن تجهیزات پزشکی مانند اتاق عمل و بخش مراقبت های ویژه مناسب کرده است.

کفپوش اپوکسی

مزایای استفاده از کفپوش اپوکسی بیمارستانی به طور خلاصه عبارتند از:

  • - حفظ بهداشت و سلامت

  • - کاهش خطر رشد و انتقال باکتری و عفونت‌ها

  • - سهولت درنظافت

  • - مقاومت در برابر مواد شیمیایی

  • -مقاومت در برابر رفت و آمد و بارهای سنگین

  • -زیبایی و تنوع رنگ و طرح جهت حفظ آرامش بیماران و کارکنان

  • -مقاومت دربرابر خط و خش و ساییدگی

  • -مقاومت در برابر لغزش

با توجه به مزایا و دلایل فوق،  اجرای کفپوش اپوکسی در محیط های پر تنشی مانند بیمارستان ها امری بسیار ضروری و حیاتی است که به حفظ بهداشت و سلامت بیماران و کارکنان بیمارستان کمک شایانی خواهد کرد.

در نظر داشته باشید که در صورت عدم استفاده از کفپوش اپوکسی بیمارستانی، و استفاده از پوششی نامناسب ممکن است با موارد جبران ناپذیری چون افزایش خطر عفونت‌ و انتقال باکتری‌ها ، دشواری در نظافت و حفظ بهداشت در اتاق عمل و سایر محیط های بیمارستانی به دلیل سطح ناصاف و دارای درز، مواجه شوید.

 

کدخبر: 1006129 ویرایش خبر
لینک کپی شد
آیا این خبر مفید بود؟