همه چیز در مورد صنعت تولید محصولات upvc

 

خیلی خلاصه میخواهیم با محصولات upvc، فرآیند تولید و ویژگیهای آن آشنا شویم و به بازار تولید آن در ایران نگاهی داشته باشیم. این بازار بخش‌های گسترده‌ای دارد و به جز بخش تولید می‌توان بازار خرید و فروش محصولات، بازار مونتاژ و نصب این حوزه را نیز به طور جداگانه مورد بررسی قرار داد. 

پلی وینیل کلرید یونیون یا به اختصار (UPVC) ماده‌‌ای پلاستیکی و پرکاربرد است که به طور گسترده در ساخت محصولات ساختمانی همچون درب و پنجره، دیوار پوش‌ها، سقف‌های کاذب، لوله‌‌ها و روکش‌ها استفاده می‌شود. UPVC به دلیل مزایای متعددی از جمله دوام، مقاومت در برابر آب و هوا، و مقرون به صرفه بودن، به یک انتخاب محبوب تبدیل شده و با تقاضای خوبی از سمت بازار مواجه است. هم اکنون در کشور کارخانه‌های بزرگی موجود است که در حال تولید این محصولات هستند. از جمله آنها میتوان به مجتمع صنایع فناور پلاستیک سپاهان اشاره کرد که بزرگترین هلدینگ تولید محصولات UPVC در مرکز کشور و یکی از تولیدکنندگان متخصص و پیشتاز در زمینه محصولات پلیمری ساختمانی کشور شناخته می شود.

فرآیند تولید محصولات UPVC

تولید محصولات UPVC شامل چندین مرحله است:

  • مرحله اول: مخلوط کردن 

مواد اولیه، از جمله پودر PVC، افزودنی‌ها و رنگهای صنعتی، بسته به محصول در دست تولید در یک مخلوط کن با هم ترکیب می‌شوند.

  • مرحله دوم: اکستروژن

مخلوط مذاب از طریق یک قالب اکستروژن به شکل مورد نظر، مانند پنل، پروفیل یا لوله، فشرده و تبدیل می‌شود.

  • مرحله سوم: خنک کردن

بلافاصله پنل، پروفیل یا لوله اکسترود شده خنک می‌شود تا شکل خود را حفظ کند.

  • مرحله چهارم: برش

پروفیل یا لوله به طول‌‌های مشخص شده در خط تولید و یا دلخواه برش داده می‌شود.

  • مرحله پنجم : تکمیل محصول

محصول تولید شده در صورت نیاز می تواند با عملیات تکمیلی مانند چاپ، لمینت یا جوشکاری تکمیل شود.

انواع محصولات UPVC

محصولات UPVC در طیف گسترده‌‌ای از اشکال و اندازه‌‌ها برای کاربردهای مختلف موجود هستند. برخی از رایج‌ ترین این محصولات عبارتند از:

  • پروفیل‌های درب و پنجره:  

پروفیل‌های UPVC از جمله مهمترین محصولات این گروه می باشند که برای ساخت درب و پنجره‌ های دوجداره و سه‌ جداره استفاده می‌شوند. عایق بندی قوی در برابر حرارت و صدا از مهمترین ویژگی این محصول نسبت به دیگر پروفیل های مصرفی برای درب و پنجره است. از جمله برندهای باکیفیت در پروفیلهای درب و پنجره میتوان به برند سی‌‌فور اشاره داشت.

  • پنل و سقف کاذب: 

پنل های دیواری و سقف UPVC گزینه‌ای بادوام و مقرون به صرفه برای استفاده در خانه است. در برابر آتش، باد و باران مقاوم است ضمن اینکه میتواند در طرح‌ها و رنگهای متنوع ساخته شوند.

  • درب‌‌های وود پلیمری:

درب‌های وود پلیمر (یا درب های پلی وود) نوعی درب هستند که از ترکیب مواد پلیمری  که ترکیبی از همان مواد UPVC است و الیاف چوب ساخته می شوند. این درب‌ها به دلیل مزایای متعددی از جمله زیبایی، دوام، مقاومت در برابر آب و پوسیدگی، و تنوع رنگ و طرح، به یک انتخاب محبوب برای درب‌های داخلی و خارجی تبدیل شده‌اند.

  • سایدینگ: 

سایدینگ UPVC برای پوشاندن دیوارها، سقف‌ها و سایر سطوح استفاده می‌شود. این محصولات در برابر محو شدن، ترک خوردن و پوسیدگی مقاوم است و به راحتی تمیز می‌شود.

سایدینگ

  • لوله‌‌ها:

لوله‌‌های UPVC برای مصارف آبرسانی، فاضلاب، زهکشی و برق استفاده می‌شوند. آنها بادوام، مقاوم در برابر خوردگی و نشتی هستند و طول عمر طولانی دارند.

لوله‌‌ها

 

  • روکش‌ها:

روکش‌های UPVC برای پوشش روی دیوارها، سقف‌ها و سایر سطوح بکاربرده می‌شوند.

 

  • سایر محصولات:

محصولات UPVC دیگر شامل قرنیز، زهوار، دستگیره و یراق‌ آلات درب و پنجره می‌شوند.

مزایای محصولات UPVC

امروزه محصولات UPVC به دلیل مزایا و ویژگی‌هایی که دارا هستند سهم قابل توجهی در ساختمان سازی پیدا کرده اند. از جمله مزایای متعددی که ارائه میدهند میتوان به موارد زیر اشاره کرد:

  • دوام: محصولات UPVC در برابر آب و هوا، پوسیدگی، حشرات و قارچ‌ها مقاوم هستند.
  • مقاومت در برابر آب: محصولات UPVC ضد آب هستند و می‌توان از آنها در مکان‌های مرطوب استفاده کرد.
  • نگهداری کم: محصولات UPVC به نگهداری کمی نیاز دارند و به راحتی تمیز می‌شوند.
  • مقرون به صرفه بودن: محصولات UPVC در مقایسه با سایر مواد مانند چوب یا آلومینیوم، مقرون به صرفه هستند.
  • تنوع: محصولات UPVC در طیف گسترده‌‌ای از رنگ‌‌ها، طرح‌‌ها و اندازه‌‌ها موجود است.
  • قابلیت بازیافت: محصولات UPVC قابل بازیافت هستند و به حفظ محیط زیست کمک می‌کنند.

کاربردهای محصولات UPVC

محصولات UPVC در طیف گسترده‌ ای از کاربردها در بخش‌های مختلف از جمله موارد زیر استفاده می‌شوند:

  • ساخت و ساز: محصولات UPVC به طور گسترده در ساخت و سازهای مسکونی، تجاری و صنعتی کاربرد دارد.
  • کشاورزی: لوله‌‌های UPVC برای سیستم‌ های آبیاری و زهکشی استفاده می‌شوند.
  • صنعت: محصولات UPVC در طیف گسترده‌ای از کاربردهای صنعتی مانند لوله‌‌ های برق، شیرآلات و اتصالات بکار برده می‌شوند.
  • مشارکت عمومی: محصولات UPVC در طیف گسترده‌ای از کاربردهای عمومی مانند گاردریل، علائم راهنمایی و رانندگی و مبلمان خیابانی استفاده می‌شوند.

آینده صنعت تولید محصولات UPVC

انتظار می‌رود تقاضا برای محصولات UPVC در سال‌های آینده به دلیل مزایای متعددی که ارائه می‌دهند، همچنان رشد داشته باشد. و بازار خوبی را برای آن در ایران و کشورهای خاورمیانه می‌توان متصور بود. ضمن اینکه نوآوری‌‌های نوین در تولید UPVC منجر به توسعه محصولات جدید و بهبود یافته با عملکرد و کارایی بیشتر خواهد شد.

نتیجه‌ گیری

UPVC ماده‌‌ای متنوع و با کارایی بالا است که در طیف گسترده‌‌ای از کاربردها استفاده می‌شود. مزایای متعدد UPVC، از جمله دوام، مقاومت در برابر آب و هوا، و مقرون به صرفه بودن، آن را به یک انتخاب محبوب برای تعداد بسیار زیادی از محصولات تبدیل کرده است. با نوآوری‌‌های مداوم در تولید محصولات با UPVC، انتظار می‌رود تقاضا برای این ماده و محصولات ساخته شده با آن در سال‌های آینده به رشد خود ادامه دهد. همچنان که در اروپا در سالهای اخیر شاهد این امر بودیم، در ایران و کشورهای آسیایی نیز در سالهای آینده این موضوع را بیش از پیش خواهیم دید. هم اکنون در هلدینگ صنایع فناور پلاستیک سپاهان که بزرگترین کارخانه تولید محصولات upvc در مرکز کشور است. گروه محصولات مختلفی در خطوط تولید جداگانه چون محصولات گروه پروفیل با برند سی‌فور و ویونا و سی‌وین، محصولات گروه سایدینگ، سقف کاذب و پنل با برند سی‌پان، و درب‌های ورود پلیمری با برند سی‌در تولید میشود.

 

کدخبر: 1005850 ویرایش خبر
لینک کپی شد
آیا این خبر مفید بود؟