موج جدید کرونا در انتظار یزدی ها واکسینه نشده

به گزارش رکنا از یزد؛ سویه جدید ویروس کرونا (اُمیکرون) به دلیل قدرت انتشار بالا، نگرانی‌‎های در جامعه ایجاد کرده است که متخصصان توصیه میکنند شهروندان نسبت به رعایت شیوه‌نامه‌های بهداشتی و تزریق دز سوم واکسن اقدام کنند.

متخصصان توصیه می کنند شهروندان بیش از گذشته پروتکل های بهداشتی را رعایت کنند و دز سوم و یادآور حتما در افراد بالای ۱۸ سال تزریق شود زیرا تزریق دز سوم واکسن کرونا مهمترین راه مقابله با سویه اُمیکرون است و در واقع محکمترین سد برای محافظت افراد جامعه از ابتلا است.

معاون بهداشتی وزیر بهداشت هم چندی پیش گفت: دوز سوم واکسن کرونا تا ۸۰درصد از ابتلا به اُمیکرون پیشگیری می‌کند.

کمال حیدری افزود: با توجه به اینکه سرایت و سرعت امیکرون نسبت به کرونا بیشتر است؛ بنابراین باید دقت بیشتری در این زمینه داشته باشیم و همانند گذشته شیوه نامه‌های بهداشتی را رعایت کنیم.

معاون بهداشت وزارت بهداشت گفت: بهترین و ساده‌ترین کار برای پیشگیری از ابتلا به اُمیکرون حفظ تهویه مناسب و استفاده از ماسک است؛ مهم‌ترین مسئله در این زمینه که مسئولان وزارت بهداشت هم تاکید دارند این است که دز سوم واکسن کرونا را دریافت کنیم تا بتوانیم ایمنی بیشتری داشته باشیم.

حیدری بیان کرد: چند روز بعد از تزریق دز دوم واکسن کرونا سطح ایمنی جمعی کاهش می‌یابد؛ بنابراین باید حتما دز سوم واکسن کرونا را تزریق کنیم تجربه در کشورهای دیگر نشان داده است؛ با وجود روند خوب واکسیناسیون در کشورهای اروپایی و آمریکا، اما همچنان آن‌ها درگیر موج ششم کرونا شده اند و از همین رو افراد بالای ۱۸ سال و کسانی که ۳ ماه از تزریق دز دوم واکسن کرونای آن‌ها گذشته باید برای دریافت دز سوم واکسن کرونا به مراکز درمانی وزارت بهداشت مراجعه کنند.

در شرایطی که شهرستانهای استان یزد ظرف ۲ هفته گذشته در وضعیت آبی قرار داشت ، ورود مهمان ناخوانده اومیکرون، این خطه را به شدت تهدید کرد و باعث شد کارشناسان بهداشتی به مردم تاکید کنند تا با رعایت توصیه های بهداشتی و تزریق واکسن، سویه جدید کرونا را جدی بگیرند تا شاهد موج دیگری از بیماری کووید ۱۹ نباشیم.

مواردی از سویه اومیکرون در استان یزد از سوی وزارت بهداشت و درمان تایید شده که موجب نگرانی مسوولان استان شده است و تاکید مسوولان دانشگاه علوم پزشکی استان بر این است که افرادی که یک دز واکسن کرونا را دریافت کرده‌اند برای تزریق دز دوم و کسانی که هر ٢ دز واکسن را زده‌اند برای دریافت دز سوم به پایگاه های واکسیناسیون مراجعه نمایند

مهار امیکرون با ترزیق واکسن

 مدیر درمان دانشگاه علوم پزشکی شهید صدوقی یزد در این زمینه گفت: باید تزریق واکسن در اولویت کار شهروندان باشد در غیر این صورت احتمال شیوع اومیکرون وجود دارد.

دکتر محمدحسین زارع افزود: اومیکرون، دلتا و آنفلوآنزا در استان یزد فعال است و باید مراقب باشیم.

دوری از امیکرون با تکمیل زنجیره واکسیناسیون

وی با بیان اینکه هنوز ۹ درصد مردم استان یزد هیچ واکسنی دریافت نکردند تصریح کرد: افرادی که یک دز واکسن کرونا را دریافت کرده‌اند برای تزریق دز دوم و کسانی که هر ٢ دز واکسن را زده‌اند برای دریافت دز سوم به پایگاه های واکسیناسیون مراجعه نمایند

زارع با بیان اینکه در مورد واکسینه شدن مادران باردار هنوز مشکل داریم اظهار داشت: اینکه برخی از متخصصان، بانوان باردار را از تزریق واکسن منع می کنند یک تصمیم شخصی و اشتباه است.

ضرورت تسریع در روند واکسیناسیون

یک فوق تخصص ریه در یزد هم از افزایش مبتلایان سرپایی کرونا در این استان طی ۲ هفته اخیر خبر داد و هشدار داد: شهروندان، اومیکرون را جدی بگیرند چون قدرت سرایت آن بالاست.

دکتر فاطمه سادات آقایی گفت: علائم مراجعه کنندگان ما سر درد، گلو درد، ضعف و بی حالی و در برخی هم تب است.

وی سرایت اومیکرون را خیلی بالا در حد ۲۴ تا ۴۸ ساعت پس از تماس با فرد آلوده ذکر کرد و اظهار داشـت: علائم در واکسن زده ها خفیف است و از این رو توصیه می شود افراد نسبت به دریافت واکسن اقدام و آنهایی هم که دز سوم را نزدند حتما برای تزریق آن مراجعه کنند.

این فوق تخصص با بیان اینکه نباید هر علامتی را به حساب سرماخوردگی گذاشت و لازم است پس از بروز هر علامتی، نسبت به آن حساس باشیم تصریح کرد: آمار بستری ها زیاد نشده اما احتمال افزایش مراجعات سرپایی و بستری در چند هفته آینده وجود دارد.

افزایش مقاومت بدن مقابل امیکرون با تزریق دز سوم واکسن

معاون فنی مرکز بهداشت استان یزد هم گفت: تمام افراد بالای ۱۸ سال مشمول دریافت دز سوم واکسن کرونا نسبت به تزریق دز سوم  برای جلوگیری از سویه جدید کرونا اقدام کنند.

دکتر مسعود شریفی با بیان اینکه  دز سوم واکسن در افراد دریافت کننده موجب ایجاد حفاظت و ایمنی طولانی مدت در بدن می‌شود افزود: واکسیناسیون نوبت سوم مکمل واکسیناسیون ۲ نوبت قبلی است و برای همه الزامی است.

وی خاطرنشان کرد: تاکنون ۴۱ درصد افراد بالای 18 سال استان دز سوم واکسن کرونا را دریافت کرده اند تا امروز افزون بر ۱۱۲ هزار و ۵۲۱  نفر برای تزریق نوبت سوم واکسن مراجعه کرده اند.

وی ادامه داد: بیش از ۹۱  درصد از افراد بالای ۱۲ سال یعنی افزون بر ۸۸۱ هزار و ۶۲۵ نفر برای ترزیق واکسن نوبت اول مراجعه کردند.

همچنین ۷۸.۲ درصد هم دو نوبت را دریافت کردند که حدود ۷۶۲ هزار و ۳۴۴ نفر می باشند که نسبت به میانگین کشوری وضعیت خوبی داریم.

معاون فنی مرکز بهداشت استان یزد افزود: رعایت شیوه نامه‌های بهداشتی هم دومین عامل پیشگیری از بیماری کرونا است که متاسفانه میزان استفاده از ماسک در استان  هم اکنون ۴۰ درصد است که مورد انتظار ما ۸۵ درصد است.

وی ادامه داد: اکنون تمام افراد بالای ۱۸ سال در استان که سه ماه از دریافت دز دوم واکسن کرونای آن‌ها گذشته، برای دریافت دز سوم اقدام کنند.

شریفی گفت:  با تزریق دز سوم ۸۰ تا ۹۰ درصد ایمنی در برابر سویه اُمیکرون ایجاد می‌شود؛ ضمن اینکه نوبت اول و دوم نیز سطح ایمنی افراد را بالا برده و از ابتلا به حالت شدید بیماری جلوگیری می‌کند.

وی خاطرنشان کرد: علاوه بر تزریق دز سوم واکسن کرونا، رعایت شیوه نامه‌های بهداشتی به ویژه استفاده از ماسک، رعایت فاصله گذاری اجتماعی و عدم حضور در تجمعات در پیشگیری از ابتلا به اُمیکرون تاثیر جدی دارد.

معاون فنی مرکز بهداشت استان یزد تصریح کرد: اکنون افزون بر یک میلیون و ۷۶۰ هزار و ۶۰۶ دز واکسن در استان تزریق شده که شامل ۸۸۲ هزار و ۵۲ دز نوبت اول و ۷۶۳ هزار و ۲۳۸ دز در نوبت دوم است.

امیکرون در کمین واکسن نزده‌ها

سخنگوی دانشگاه علوم پزشکی شهید صدوقی یزد هم گفت: دغدغه و نگرانی ما این است که شهروندان برای دریافت دز سوم یا یاد آور به پایگاهها مراجعه نمی کنند و استقبال بسیار کم است.

سید ابراهیم سلمانی افزود: اگر خدای نکرده استان درگیر موج دیگر  شود مبتلایان افرادی هستند که برای دریافت دز سوم به پایگاهها مراجعه نکردند بدین ترتیب همه افراد که دز دوم را دریافت کردند برای تزریق دز سوم به پایگاهها مراجعه کنند.

سلمانی ادامه داد: اگر شهروندان دز سوم به موقع دریافت نکنند تا ۲ ماه آینده شاهد جدید موج کرونا در استان  خواهیم بود زیرا  مطالعات نشان داده بعد از دریافت دز دوم پنج الی ۶ ماهه  ایمنی بدن کاهش پیدا می کند و فرد مستعد گرفتن کرونا می شود. 

اکنون ۱۹۹ بیمار مشکوک به کرونا در بیمارستان‌های استان یزد بستری هستند که از این تعداد، ۵۵ نفر در بخش مراقبت‌های ویژه  خدمات درمانی دریافت می‌کنند.

ایرنا

یزد/ سمیه گلابگیریان

کدخبر: 759046 ویرایش خبر
لینک کپی شد
آیا این خبر مفید بود؟