حضور نمایندگان ویژه رییس‌جمهور در میان مردم مناطق سیل‌زده + تصاویر

به گزارش رکنا، روزهای اخیر ورود یک سامانه بارشی به کشور و بارش شدید باران در برخی مناطق، موجب وقوع سیل در تعدادی از استان‌های جنوبی از جمله هرمزگان، سیستان و بلوچستان، فارس و کرمان شد و این موضوع مشکلاتی را برای مردم ایجاد کرد.

متاسفانه بارش سیلابی باران در استان های جنوبی کشور در چند روز اخیر خسارات فراوانی به جای گذاشت. «آبگرفتگی ۲۰۰۰ خانه و ۵ شهرستان درگیر سیلاب در سیستان و بلوچستان» ، «آب‌گرفتگی 500 منزل مسکونی در جنوب استان فارس» ، «خسارت به 800 خانوار روستایی در جنوب کرمان» ، «اسکان اضطراری بیش از ۲۰۰ خانوار و آبگرفتگی 1000 منزل مسکونی در میناب هرمزگان» تنها بخشی از اخبار این چند روز اخیر بود.

پیگیری رئیس‌جمهور از وضع سیل‌زدگان استان‌های جنوبی

وقوع سیل در استانهای جنوبی کشور و مشکلاتی که برای مردم ایجاد شده بود باعث شد تا آیت الله رئیسی رئیس جمهور از همان ابتدا پیگیر وضعیت باشد.

رئیس‌جمهور در همان روز اول حادثه علی اکبر محرابیان وزیر نیرو را به عنوان نماینده ویژه خود مامور کرد تا ضمن بازدید از مناطق سیل‌زده استان‌های سیستان و بلوچستان و هرمزگان، گزارشی از آخرین اقدامات برای کمک و امدادرسانی به مردم در این استان‌ها ارائه کند.

همچنین غلامحسین اسماعیلی رئیس دفتر رئیس جمهور به نمایندگی از آیت الله رئیسی در تماس‌های تلفنی جداگانه با استانداران استان‌های فارس، سیستان و بلوچستان، هرمزگان و کرمان، آخرین اقدامات و تدابیر صورت گرفته برای رسیدگی به وضع سیل‌زدگان را جویا شد و بر امدادرسانی سریع به سیل‌زدگان و انجام اقدامات جهادی با همکاری گروه‌های مختلف برای رفع آبگرفتگی و لایروبی معابر و منازل مسکونی و تامین اقلام مورد نیاز سیل‌زدگان تاکید کرد.

در این تماس‌ها مقرر شد استانداران خسارات وارده به مناطق مسکونی و باغات را برآورد کنند تا در جلسه آینده هیات دولت در خصوص نحوه جبران خسارت  تصمیم گیری شود.

رئیس جمهور همچنین تعدادی از وزرا و مسئولان ارشد دولت را مامور کرد تا به نمایندگی از دولت به مناطق سیل زده اعزام شده و از نزدیک مسائل و مشکلات را بررسی کنند.

 دستور وزیر کشور به استانداران استان‌های سیل زده برای رسیدگی فوری به وضعیت مردم

در ادامه، احمد وحیدی وزیر کشور هم به استانداران سیستان و بلوچستان، کرمان، فارس و هرمزگان دستور داد تا هر چه سریعتر به وضعیت هموطنانی که در حادثه سیل اخیر دچار گرفتاری شده اند، رسیدگی کنند.

وزیر کشور در پیام خود به استانداران استان های سیل زده، با بیان اینکه سیل اخیر برای هموطنان عزیز در استان های جنوبی کشور مشکلاتی را ایجاد کرده است، از آنها خواست همه امکانات و ظرفیت های استانی شان را برای کمک به هم وطنان سیل دیده بسیج کنند.

بر همین اساس تیم های فنی و بازرسی هم برای ارزیابی میزان خسارتهای وارده به استانهای سیل زده اعزام شدند.

 دستور آماده باش کامل به نیروهای امدادی/ تاکید مخبر بر بسیج همه امکانات برای کمک فوری به سیل زدگان

محمد مخبر معاون اول رییس جمهور از مسئولانی بود که بعد از وقوع حادثه پیگیر وضعیت مردم استان های سیل زده بود. مخبر در همان ابتدا بر لزوم بسیج امکانات برای کمک و رسیدگی فوری به سیل زدگان در استان های هرمزگان، سیستان و بلوچستان، فارس و کرمان تأکید کرد.

وی در تماس های تلفنی با استانداران چهار استان درگیر سیل، ‌ضمن دریافت گزارشی از آخرین وضعیت این مناطق و میزان خسارات جانی و مالی، خواستار آمادگی همه جانبه نیروهای امدادی و به کارگیری تمام ظرفیت ها برای کمک به سیل زدگان و مهار سیل شد.

معاون اول رییس جمهور همچنین با تأکید بر اینکه دستگاه های امدادی و نیروهای کمک رسان باید به صورت تمام وقت و تا پایان مشکلات در آماده باش کامل باشند، از استانداران این چهار استان خواست تمهیدات لازم را برای پیشگیری از بروز خسارات بیشتر و جبران آسیب ها و کاستن آلام مردم سیل زده در این مناطق بیاندیشند.

استانداران استان های هرمزگان، سیستان و بلوچستان، فارس و کرمان نیز در این تماس های تلفنی گزارشی از آخرین وضعیت موجود، برآورد خسارات و اقدامات انجام شده برای امدادرسانی به سیل زدگان و رفع آبگرفتگی معابر ارائه کردند و از آماده باش کامل نیروهای امدادی برای مدیریت بحران خبر دادند.

سفر معاون اول رییس جمهور به مناطق سیل زده

معاون اول رییس جمهور که به صورت تلفنی دستورات لازم برای رسیدگی یه سیل زدگان را صادر کرده بود، مدیریت حادثه از راه دور را کافی نداست و برای بازدید از مناطق سیل زده و اتخاذ تصمیمات لازم برای جبران خسارات مردم استان های سیل زده به این مناطق سفر کرد.

معاون اول رییس جمهور در بدو ورود به فرودگاه جیرفت در جنوب استان کرمان در جمع خبرنگاران گفت: به دستور رییس جمهور، گروه های مختلفی به مناطق سیل زده اعزام شده اند و بعضی گروه های دیگر نیز اعزام خواهند شد.

وی با بیان اینکه ما هم مکلف شدیم در استان کرمان حضور یابیم و مسائل را از نزدیک بررسی کنیم، ادامه داد: خیلی از خسارت ها و مسائل در استان های سیل زده مشابه است؛ تخریب زمین های کشاورزی، برخی منازل و تلفات دام ها در این مناطق رخ داده است که مسائل جمع بندی و برای تصمیم گیری به دولت ارائه می شود.

وی با اشاره به حضور در صحنه و مدیریت میدانی مسئولان محلی و استاندارن مناطق سیل زده از همان ابتدای وقوع حادثه، گفت: راه ۱۵۰ روستا در کرمان قطع شده بود که ۱۱۰ مورد آنها برقرار شده و قطع برق نیز تنها در چند روستا وجود دارد که بزودی حل می شود.

معاون اول رییس جمهور تاکید کرد: دولت دنبال جبران خسارت های ناشی از سیل در زمان کوتاه است و در این زمینه تصمیم های مناسبی گرفته خواهد شد.

 مخبر در ادامه، بدون معطلی و با همراهی وزیر جهاد کشاورزی و برخی مسئولان استانی عازم مناطق سیل زده شد.

وی پس از حضور در مناطق سیل زده، از نزدیک در جریان مشکلات و میزان خسارات قرار گرفت و دستوراتی برای کمک به سیل زدگان صادر کرد.

* بازدید هوایی و حضور میدانی مخبر در مناطق سیل زده/ گفت وگوی معاون اول با مردم حادثه دیده

معاون اول رئیس جمهور در ادامه سفر خود ضمن بازدید هوایی از مناطق سیل زده منوجان، قلعه گنج و رودبار جنوب، با توضیحات استاندار کرمان در جریان میزان آسیب ها و برآورد خسارات قرار گرفت.

وی همچنین در برخی مناطق سیل زده در جمع مردم حضور یافت و به گفت وگو با مردم پرداخت و پای درد و دل آنان نشست.

معاون اول رییس جمهور دستورات لازم برای جبران خسارات وارد شده به مردم و تأسیسات شهری و روستایی را صادر کرد و از استاندار کرمان خواست تمام ظرفیت های استان را برای کمک به مردم سیل زده و جبران خسارات وارده به آنان به کار گیرد.

* تصمیمات بسیار خوبی برای جبران خسارت ها در مناطق سیل زده اتخاذ شد/ دولت تا جبران تمام خسارات های وارده در کنار مردم آسیب دیده است

محمد مخبر معاون اول رییس جمهور پس از بازدید از مناطق سیل زده در جلسه ستاد مدیریت بحران استان کرمان هم شرکت کرد تا تصمیمات لازم برای حل سریع تر مردم سیل زده اتخاذ شود.

وی در این جلسه با اشاره به بازدیدهای میدانی و حضوری برخی از وزرای دولت که به نمایندگی از رئیس جمهور به استان ها و مناطق درگیر سیل سفر کرده اند، افزود: دولت موظف است با توجه به فصل سرما و برودت هوا در مناطق درگیر سیل هر چه زودتر و با سرعت و فوریت به وضعیت مردم آسیب دیده رسیدگی کند.

وی با بیان اینکه در حادثه سیل اخیر منازل، مزارع و دام و طیور مردم آسیب شدیدی دیده و یا کاملا از بین رفته است، برم عزم جدی دولت برای جبران خسارات ها و بازگشت مردم به روند زندگی عادی تاکید کرد و افزود: البته برخی از منازل آسیب کمتری دیده اند که باتعمیرات و اعطای کمک ها به زودی قابل سکونت می شوند و کار بازسازی این منازل باید هرچه سریعتر انجام شود.

مخبر با اشاره به برآورد اولیه خسارت حدود هزار میلیارد تومانی به بخش کشاورزی و از بین رفتن تعداد زیادی دام سبک در حادثه سیل چند روز گذشته، ادامه داد: مقرر شد با بازسازی قنوات و لایروبی رودخانه، تامین دام مردم و همچنین اعطای کمک های بلا عوض و استمهال در بازپرداخت وام های مردم به بانک ها در جهت بازگشت مردم به زندگی عادی کمک شود.

معاون اول رییس جمهور تصریح کرد: دولت سیزدهم تا جبران تمام خسارت های وارده سیل چند روز گذشته در کنار مردم آسیب دیده است.

مخبر همچنین با قدردانی از هلال احمر، بسیج و سپاه و نهادهای انقلابی برای تامین غذای گرم، پتو و چادر برای مردم آسیب دیده، از تمامی دستگاه ها خواست تا هر چه سریعتر در جهت بازسازی منازل و تامین اثاثیه مردم آسیب دیده و همچنین رفع کمبود ها اقدامات خود را تسریع ببخشند و در صورت نیاز کمک های بیشتری به این مناطق ارسال شود.

معاون اول رییس جمهور همچنین از مردم مناطق آسیب دیده که با وجود خسارات و آسیب های فراوان مشکلات خود را با صبوری مطرح کردند، قدردانی کرد.

* بازدید وزیر کشور از مناطق سیل‌زده جنوب

احمد وحیدی وزیر کشور هم که برای بررسی وضعیت به مناطق سیل زده سفر کرده بود، به‌صورت هوایی و میدانی از وضعیت منطقه سیل‌زده جنوب استان کرمان بازدید کرد.

وزیر کشور و هیأت همراه از منازل آسیب‌دیده از سیل در زهکلوت در شهرستان رودبار جنوب کرمان بازدید کردند.

وحیدی سپس از منطقه معروف به سه‌راه استانداری در ابتدای جاده برجک و منطقه محمدآبادکتِکی رودبار بازدید به‌عمل آورد.

وزیر کشور به اتفاق زینی‌وند استاندار کرمان، جمالی معاون وزیر کشور، سردار ناظری فرمانده انتظامی استان و فرماندار جیرفت پس از بازدید هوایی از  تالاب جازموریان در روستای پنگ با مردم گفت‌وگو و مشکلات آنها را بررسی کرد.

وحیدی به نیروهای انتظامی مستقر در پاسگاه پِنگ در مرز استان کرمان با سیستان و بلوچستان خداقوت گفت.

وزیر کشور همچنین در ادامه بازدید از مناطق سیل زده به استان فارس و شهرستان های جنوبی این استان سفر کرد.

* خدمات رسانی به سیل زدگان با سرعت ادامه دارد

با توجه به فصل سرماو چند برابر شدن مشکلات مردم  سیل زده در این فصل، مسئولان دولتی و نیروهای امدادی در تلاش هستند تا هرچه سریع تر مشکلات سیل زدگان برطرف شود. شهرستان بیرم در استان فارس، یکی از مناطقی است که در سیل اخیر آسیب های بسیاری به آن وارد شد و برخی از منازل مردم این منطق تخریب شده و دام های زیادی تلف شدند، در برخی مناطق هرمزگان، سیستان و بلوچستان و کرمان هم سیل اخیر مشکلات زیادی را برای مردم ایجاد کرده است که انشالله با تلاش مسئولان و نگاه ویژه رئیس جمهور و معاون اول وی برای حل سریع مشکلات، هرچه زودتر شاهد بازگشت مردم این مناطق به وضعیت عادی باشیم.

فارس

کدخبر: 759559 ویرایش خبر
لینک کپی شد
آیا این خبر مفید بود؟