5 هزار پزشک متخلف فرار مالیاتی شناسایی شدند / 97 درصد مردم شامل طرح مالیات بر سوداگری نمی شوند
حجم ویدیو: 24.61M | مدت زمان ویدیو: 00:02:36

به گزارش رکنا، سیدمحمد هادی سبحانیان ، رئیس سازمان امور مالیاتی کشور ، امروز چهارشنبه 10 خرداد ماه 1402 در نخستین نشست خبری خود در پاسخ به سوال خبرنگار رکنا درخصوص جزئیات طرح مالیات بر سوداگری و سفته بازی و نگرانی مردم از این طرح گفت: قانون مترقی مالیات بر سوداگری در مجلس نهایی شد و در مراجع مختلف مجمع تشخیص مصلحت نظام و شورای نگهبان این قانون مورد بررسی قرار می گیرد و طبق جلساتی که برگزار شده است ایراداتی به این طرح وارد کرده اند.

سبحانیان در ادامه سوال رکنا تاکید کرد: دولت معتقد است که طرح مالیات بر سوداگری در شرایط فعلی کشور بسیار واجب است و این قانون مالیاتی بیش از 100 سال است که در دنیا اجرا می شود و در کشور ما ضرورت این قانون بسیار بیشتر است. یکی از مصادیق رونق حوزه تولید، عدم جذابیت فعالیت های غیرتولیدی و غیرمولد است. ما معتقدیم اگر این قانون که در مجلس مصوب شده است، به تصویب نرسد و براساس تورم تعدیل ایجاد شود، نه تنها قانونی نیست که بازدارنده باشد بلکه کف سودآوری جریان سفته بازان و دلالان را تضمین می کنیم. لذا از مراجع مختلف نظارتی خواستاریم که باتوجه به کار کارشناسی که در دولت و مجلس انجام شده است، این قانون که ابزار تنظیم گری است از ظرفیتی که دارد تهی نشود و به همین شکل به تصویب برسد.

مردم نگران طرح مالیات بر سوداگری و سفته بازی نباشند

رئیس سازمان امور مالیاتی کشور در ادامه سوال رکنا و نگرانی مردم از طرح مالیات بر سوداگری و سفته بازی گفت: نگرانی مردم وجهی ندارد زیرا براساس محتوای قانون کمتر از 3 یا 4 درصد مردم شامل این قانون می شوند. این دغدغه در مجلس بود که چه میزان از مردم مشمول این قانون می شوند؟ آیا معتقدیم مردم ما سفته باز هستند و دارای معاملات مکرر خودرو و مسکن هستند. خیر اینطور نیست.

وی با بیان اینکه این قانون به دنبال این است که فعالیات های غیرمولد و سفته بازی را فاقد جذابیت کند و به حوزه تولید رونق ببخشد، افزود: این قانون در راستای حمایت از مردم وضع می شود که امکان خرید خانه و توان مالی اجاره خانه ندارند. قطعا به دنبال فشار بر مردم نیستیم و برخی که فعالیت های سوداگرانه و خرید و فروش های مکرر دارند هدف این قانون بوده و همین تعداد معدود سفته باز هستند. با معافیت هایی که در این قانون برای عموم مردم در حوزه مسکن و خودرو دیده شده است، تعداد قابل توجه مردم مشمول این قانون نخواهند شد. برای مثال هر فرد بالای 18 سال می تواند صاحب یک خودرو و یک مسکن باشد و یک خانواده 5 نفره می تواند 5 خانه داشته باشد که در بازه معقول زمانی خرید و فروش کنند.

 5000 پزشک متخلف شناسایی شدند

سبحانیان در پاسخ به سوال دیگر رکنا درخصوص تخلف برخی پزشکان مبنی بر عدم استفاده از دستگاه کارتخوان و الزام مردم به آوردن پول نقد یا واریز وجه به حساب اشخاص و نزدیکان پزشکان متخلف گفت: گزارشات مختلف و متعدد مردمی در این خصوص در سامانه سوت زنی سازمان امور مالیاتی کشور است که متاسفانه به تعهدات خود عمل نمی کنند. برخی از مشاغل مانند پزشکان و وکلا و طبق قانون مکلف به استفاده از دستگاه پُز هستند و اینکه مردم گلایه می کنند به این دلیل است که مردم وارد یک مطب پزشک می شوند و دغدغه این را دارند که به دنبال پول نقد باشند و این مساله از انصاف به دور است که بخش کمی از جامعه فرهیخته پزشکان این رفتار را دارند.

رئیس سازمان امور مالیاتی کشور درخصوص سوال رکنا تاکید کرد: تا به امروز گزارش بالغ بر 5 هزار پزشک به دست ما رسیده که ناظر بر عدم استفاده آنها از دستگاه کارتخوان است که فهرست این پزشکان به سازمان نظام پزشکی ارائه شده و اقدامات بعدی و تکمیلی ناظر به تذکر کتبی است و بازدید میدانی و عدم امکان استفاده اقشاری که ملزم به استفاده دستگاه های پز هستند، عدم استفاده آنها از مزایای تبصره 100 جریمه ای است که در بخشنامه اخیری که ناظر به تسهیل تکالیف مودیان صادر شده است. صنوفی که ملزم بودند طبق قانون مجلس شورای اسلامی از دستگاه کارتخوان استفاده کنند و این کار را انجام ندادند این تسهیلات را در اختیار آنها قرار نخواهیم داد.

سبحانیان در ادامه افزود: درخصوص فرار مالیاتی تفاوتی میان اقشار و صنوف و مشاغل مختلف قائل نیستیم اما به دلیل گزارشات مردمی و تجربه تاریخی سازمان امور مالیاتی، برخی از صنوف از فرار مالیاتی بیشتری برخوردار هستند. برای این صنوف واحدهای مجزایی در سازمان ایجاد شده است که به صورت حرفه ای و تخصصی ورود پیدا می کنند و پیگیری جدی تری را ان شاالله در این حوزه خواهیم داشت.

او افزود: از مجموع 11 هزار گزارش تخلف سامانه سوت زنی، عمده تخلفات ناظر به عدم استفاده از دستگاه کارتخوان بوده است. بالغ بر 6 هزار و 400 گزارش درباره عدم استفاده از کارتخوان بوده است و بالغ بر 3 هزار و 800 گزارش درباره استفاده از شماره حساب یا کارت بانکی دیگران بوده است و نزدیک به 1600 گزارش درباره نداشتن پرونده مالیاتی بوده است. قابل ذکر است ضمن حفظ محرمانه بودن ، افرادی که این گزارشات را در سامانه سوت زنی ارائه کردند جوایزی اهدا خواهد شد.

بعضی دلالان و فراری‌های مالیاتی در نقاب موجه و در قالب برخی صنوف و برخی نهادهای مقدس عمل می‌کنند

سبحانیان در ادامه نشست خبری با بیان اینکه نظام مالیاتی کشور با توجه به وضعیتی که در سنوات گذشته داشته نیازمند طی مسیرهای تحولی است، اظهار کرد: بیش از ۵۰ درصد بودجه جاری کشور باید توسط درآمدهای مالیاتی محقق شود، از سوی دیگر سازمان امور مالیاتی باید یک نقش عدالت‌ محور هم ایفا کند. باید به این نکته توجه کرد که مالیات ستانی منحصر به سازمان امور مالیاتی نیست و همه اجزای حاکمیت باید کمک کنند.

وی با تاکید بر اینکه چند راهبرد اصلی در سازمان امور مالیاتی کشور دنبال می‌شود، گفت: سازمان امور مالیاتی بازوی قدرتمند برای بخش تولید خواهد بود؛ از سوی دیگر با استفاده از اطلاعات موجود در حوزه مالی و بانکی کشور با طبقه دلال و غیرمولد مقابله جدی خواهد کرد، متاسفانه بعضا دلالان و فراری‌های مالیاتی در نقاب موجه و در قالب برخی صنوف و برخی نهادهای مقدس عمل می‌کنند.

رئیس سازمان امور مالیاتی ادامه داد: راهبرد بعدی تکریم مودیان است؛ اگر دنبال وصول حداکثری درآمد مالیاتی هستیم باید مالیات پردازان را تکریم کنیم، یکی از مصادیق احترام گذاشتن نیز پاسخ به ابهامات است. راهبرد دیگر این است که به مردم در مورد اینکه مالیاتی که پرداخت می‌کنند صرف چه امری می‌شود، اطلاع‌رسانی شود. همچنین باید وظایف و تکالیفی که بر عهده مودیان گذاشته شده است تسهیل شود. بر این اساس بسیاری از اصناف مشمول تبصره ماده ۱۰۰ شدند. راهبرد بعدی مقابله با بی عدالتی در مشاغل است، باید از برخورد سلیقه‌ای دوری کرد و به سمت مالیات‌ستانی مبتنی بر داده‌ها رفت.

سبحانیان در ادامه با تاکید بر اینکه یکی از راهبردهای اصلی برای وصول مالیات تمرکز جدی بر فرار مالیاتی است، اظهار کرد: سازمان با دانه‌درشت‌ها و فراریان مالیاتی مبارزه می‌کند. اعدادی که در مورد فراریان مطرح می‌شود، مشخص و دقیق نیست اما مسیرهای زیادی برای فرار مالیاتی وجود دارد. سال گذشته 18 هزار میلیارد تومان فرار مالیاتی و در دو ماه سال جاری هشت هزار میلیارد تومان فرار مالیاتی وصول شده است. باید روش‌هایی که برای فرار اتخاذ می‌شود را شناسایی کنیم. این شناسایی هم باید از طریق سوت زنی و گزارش مردمی صورت بگیرد هم از سایر روش‌ها، برای مثال یکی از مهم‌ترین روش فرار مالیاتی استفاده از شرکت صوری و فاکتور صوری است.

وی افزود: برای این منظور تیمی در سازمان امور مالیاتی کشور برای جلوگیری از رشد این شرکت‌ها و رصد آن‌ها تجهیز شده است. برخی شرکت‌ها در ۱۰۰ یا ۲۰۰ رسته فاکتور صادر می‌کنند که غیرعادی است. بر این اساس بیش از ۱۸۰ هزار حساب شخصی شناسایی شد که غیرتجاری بودند اما فعالیت تجاری داشتند و اطلاعاتی در نظام مالیاتی کشور نداشتند. ۶۶ هزار میلیارد تومان از ۴۵ شخص حقیقی که فاقد ثبت‌نام در نظام مالیاتی بودند ورودی حساب داشتند.

برخی از صندوق‌های قرض‌الحسنه هستند که فعالیت شفاف ندارند

معاون وزیر اقتصاد با اشاره به سواستفاده برخی اشخاص از صندوق‌های قرض‌الحسنه گفت: نهاد قرض‌الحسنه یک نهاد مقدس است، اما برخی از صندوق‌های قرض‌الحسنه هستند که فعالیت شفاف ندارند. صندوقی است که بیش از ۱۴۳ هزار میلیارد تومان ورودی داشته است، یا صندوقی که بیش از ۱۲۰۰ پُز به اسم آن‌ها فعالیت می‌کنند. این موضوعات درحال بررسی و رسیدگی است.

آخرین وضعیت اخذ مالیات از خودرو و خانه‌های لوکس

سبحانیان در ادامه در مورد آخرین وضعیت اخذ مالیات از خانه‌ها و خودروهای لوکس توضیح داد: در سال ۱۴۰۰، تعداد ۱۷۷ هزار خودروی لوکس شناسایی شد، تکلیف بودجه ۶ هزار میلیارد تومان و مالیاتی که تشخیص داده شد بالغ بر دو هزار میلیارد تومان بود که ۷۷۰ میلیارد تومان وصول شده و مابقی در دست رسیدگی است. همچنین در سال ۱۴۰۱، بالغ بر ۲۶۲ هزار خودروی لوکس شناسایی شد، برآورد بودجه این سال  ۶ هزار میلیارد تومان بود که ۲۲۰۰ میلیارد تومان مالیات تعیین و اعلام شده و تا امروز حدود ۲۰ میلیارد تومان وصول شده است.

وی ادامه داد: در سال ۱۴۰۰، ۱۲ هزار خانه خالی شناسایی شد، تکلیف بودجه ۷۰۰ میلیارد تومان و میزان مالیات تعیین شده ۳۹۲ میلیارد تومان بود که حدود ۲۵ میلیارد تومان وصول شده است. در سال ۱۴۰۱ نیز حدود ۴۵ هزار خانه لوکس شناسایی و مالیات تعیین شده بیش از دو هزار میلیارد تومان بود که ۶ میلیارد تومان از خانه‌های لوکس اخذ شد. البته انتظار داریم این ارقام افزایش یابد.

به گفته معاون وزیر اقتصاد حدود ۵۲۰ هزار خودروی لوکس در سال جاری شناسایی شده است.

سبحانیان ادامه داد: ۱۱ میلیون و ۶۰۰ هزار حساب تجاری شناسایی شده است که از این تعداد ۹ میلیون و ۳۰۰ هزار حساب تجاری مربوط به اشخاص به حقیقی و حدود ۲ میلیون و ۳۰۰ هزار متعلق به اشخاص حقوقی است.

برخورد با املاکی‌ های فاقد پرونده مالیاتی

رئیس سازمان امور مالیاتی در ادامه در پاسخ به سوال دیگری در مورد شناسایی خانه های خالی گفت: سازمان امور مالیاتی وظیفه‌ و امکان قانونی برای شناسایی خانه‌های خالی ندارد اما ممکن است نظراتی داشته باشیم که ارائه دهیم، سازمان فقط مسئول وصول مالیات است اما اراده‌ای جدی برای کمک به وزارت راه و شهرسازی و مردم را دارد. در شرایطی که کرایه مسکن افزایش یافته است ابزار مالیات می‌تواند کمک کننده باشد.

وی افزود: سازمان آمادگی دارد، در گروه‌هایی که برای بازدید سرزده از املاکی‌ها تشکیل شده است حضور یابد، بر این اساس  املاکی هایی  که فاقد پرونده مالیاتی هستند شناسایی و مجازات می‌شوند. طبق اطلاعات وزارت راه و شهرسازی حدود ۳۰۰ هزار خانه خالی شناسایی شده‌اند  که ۶۶ هزار واحد متعلق به افرادی هستند که بیش از دو خانه خالی دارند که از همه افراد مطالبه کردیم.

۳۳ هزار برگ مطالبه به ارزش ۱۴۰۰ میلیارد تومان صادر شده است. ۶۴۶ پرونده قطعی شده است که ارزش آن حدود ۶.۵ میلیارد تومان بوده است. ۴۹ شخص حقیقی و حقوقی که بالای ۲۰ واحد خانه خالی دارند شناسایی شده‌اند که البته اعتراض کردند و در حال تعیین تکلیف است.

کدخبر: 897176 ویرایش خبر
لینک کپی شد
سمیه باغی دبیر گروه: اصغر آزاددل سمیه باغی
آیا این خبر مفید بود؟