تقدیر برای هیچ؟ اینترنت قطع شد، کسب و کارها آسیب دیدند اما ستار هاشمی تقدیر شد!
تبلیغات

به گزارش خبرنگار اقتصادی رکنا، در حالی روز گذشته  شمس‌ الدین حسینی، رئیس کمیسیون اقتصادی مجلس شورای اسلامی در نشست وزیر ارتباطات با اعضای این کمیسیون، از عملکرد وزارت ارتباطات در دوران جنگ رمضان تقدیر کرد، که یک پرسش مهم مطرح می شود: تقدیر از کدام عملکرد؟

در روزهایی که کشور شرایط جنگی را تجربه می کرد، مهم ترین مسئله حوزه ارتباطات برای میلیون ها ایرانی، قطع و اختلال گسترده اینترنت بود. این موضوع آن قدر فراگیر بود که طی 90 روز زندگی روزمره مردم، فعالیت کسب و کارها، خصوصا مشاغل آنلاین، ارتباطات خانوادگی، دسترسی به اطلاعات و حتی فعالیت رسانه ها  تحت تأثیر قرار گرفت. با این حال، در تمام مدت بحران، وزارت ارتباطات هیچ گاه مسئولیت مستقیم این وضعیت را نپذیرفت و همواره تلاش شد منش تصمیمات محدودسازی اینترنت به نهادها یا مراجع دیگر نسبت داده شود. حتی برخی مسئولان این وزارتخانه صراحتا اعلام کردند که وزارت ارتباطات متولی قطع و وصل اینترنت نیست.

این در حالی است که از منظر افکار عمومی، وزارت ارتباطات اصلی ترین متولی حوزه ارتباطات کشور محسوب می شود و طبیعی است که نخستین مطالبه مردم درباره چرایی قطع و محدودیت ها، زمان رفع آنها و آثار اقتصادی و اجتماعی ناشی از آن، متوجه همین وزارتخانه باشد.

واقعیت آن است که در دوران جنگ، آنچه بیش از هر چیز در حافظه عمومی باقی مانده، تجربه ملموس اختلال و قطع ارتباطات بوده است. حتی خود وزارت ارتباطات و شخص وزیر نیز بعدها از آسیب های گسترده وارد شده به اقتصاد دیجیتال، کاهش اشتغال و خسارت به کسب و کارهای اینترنتی سخن گفتند.

ابعاد اقتصادی این محدودیت‌ ها نیز قابل توجه بوده است. عباس آشتیانی، رئیس کمیسیون بلاک‌ چین سازمان نظام صنفی رایانه ای کشور، پیش‌ تر اعلام کرده بود که وضعیت اینترنت کشور روزانه بین 30 تا 35 میلیون دلار خسارت مستقیم، غیرمستقیم و عدم‌ النفع به اقتصاد وارد می‌ کند. همچنین بر اساس آمارهای رسمی، قطعی و محدودیت‌ های اینترنتی حدود 16.3 هزار میلیارد تومان به اقتصاد دیجیتال کشور آسیب زده است.

علاوه بر خسارت‌ های ناشی از محدودیت دسترسی به اینترنت، مسئولان وزارت ارتباطات نیز پس از پایان جنگ از خسارت‌ های سنگین وارد شده به زیرساخت‌ های ارتباطی خبر دادند. بنا بر اعلام معاون وزیر ارتباطات، بخش ارتباطات و فناوری اطلاعات کشور حدود 335 میلیون دلار خسارت مستقیم متحمل شده و در بخش دولتی به‌ ویژه زیرساخت‌ های فضایی حدود 42.6 همت و در بخش غیردولتی نیز 8.4 همت خسارت ثبت شده است. همچنین کاهش درآمد در حوزه مخابرات و ارتباطات، پست و لجستیک و تجارت الکترونیک در مجموع چندین هزار میلیارد تومان برآورد شده است.

با توجه به این ارقام، پرسش افکار عمومی این است که در شرایطی که هم کاربران با اختلال گسترده ارتباطات مواجه بودند و هم اقتصاد دیجیتال و زیرساخت‌ های ارتباطی متحمل خسارت‌ های سنگین شدند، مبنای تقدیر از عملکرد وزارت ارتباطات دقیقا چه بوده و این ارزیابی بر اساس کدام شاخص‌ ها صورت گرفته است؟

از سوی دیگر، وزارت ارتباطات در ماه های پس از جنگ بارها از «تاب آوری شبکه» و «حفظ پایداری ارتباطات» سخن گفته است اما پرسش اساسی اینجاست که اگر شبکه ارتباطی کشور در آن دوران تاب آور بوده، چرا میلیون ها کاربر تجربه ای متفاوت از دسترسی به اینترنت داشته اند؟ و اگر محدودیت ها ناشی از تصمیمات خارج از وزارت ارتباطات بوده، چرا این وزارتخانه به عنوان نماینده حقوق کاربران، روایت شفاف و روشنی از آنچه رخ داده ارائه نکرد؟

اکنون که رئیس کمیسیون اقتصادی مجلس از عملکرد وزارت ارتباطات تقدیر کرده است، انتظار می رود مشخص شود دقیقا کدام بخش از عملکرد این وزارتخانه مورد ستایش قرار گرفته است؟

باید توضیح داده شود که این تقدیر باتوجه به نارضایتی گسترده مردم و خسارت های قابل توجه وارد شده به کسب و کارها چه توجیهی دارد!

پایان خبر / رکنا / کدخبر 1227781
  • مخالفت رسمی وزارت صمت با افزایش قیمت خودرو / زور وزیر به خودروسازان می رسد؟

اخبار تاپ حوادث

تبلیغات
تبلیغات
تبلیغات