دانش آموزان بعد از کلاس های آنلاین از موبایل کمتر استفاده کنند/ ضعیف شدن یک درجه ای چشم

به گزارش رکنا، این روز ها که به واسطه شیوع ویروس کرونا مدارس در همه مقاطع غیرحضوری و مجازی شده است، دانش آموزان و دانشجو ها مجبور اند پای کامپیوتر باشند و یا با موبایل و تبلت درس بخوانند. اگر قبلا نیمی از وقت نوجوانان و جوانان به استفاده از شبکه های اجتماعی می گذشت، حالا با مجازی شدن مدارس همه وقت شان با این وسائل پر می شود و دیگر مدام سرشان در مانیتور است. از رییس انجمن چشم پزشکان در این خصوص سوال کردیم تا بدانیم ممکن است این موضوع به آمار استفاده از عینک اضافه کند؟

شمس

پروفسور محمدقلی شمس، رییس انجمن چشم پزشکی ایران در گفت و گو با رکنا در رابطه با اینکه استفاده از لپ تاپ، گوشی تلفن همراه و تبلت و ... ، چه اندازه می تواند بر روی میزان ضعیف شدن چشم و استفاده از عینک تاثیر بگذارد، گفت: استفاده از لپ تاپ، کامپیوتر، تبلت و موبایل و همه وسایل دارای نمایشگر، چشم را ضعیف می کند، اما شدت آن به حدی نیست که بخواهد آمار عینکی شدن را افزایش دهد.

وی در این خصوص افزود: امروزه با پیشرفت تکنولوژی و وجود وسائل ارتباطات جمعی نیاز است که از موبایل، تبلت و ... استفاده شود، چرا که بسیاری از مسائل با کامپیوتر انجام می شود. به همین دلیل نمی توان از موبایل و لپ تاپ استفاده نکرد، بنابراین از آسیبی هم که به چشم بزند نیز نمی توان جلوگیری کرد.

رییس انجمن چشم پزشکی ایران با اشاره به اینکه ضعیف شدن بیش از حد چشم دلایل دیگری دارد گفت: استفاده از لپ تاپ، گوشی تلفن همراه و تبلت و همه وسائلی که صفحه نمایش دارند، نیم درجه تا نهایت یک درجه می تواند چشم را ضعیف کند و ضعیف شدن بیش از حد چشم ها دلایل دیگر از جمله، ارثی و زمینه ای و ... دارد. اینکه بخواهیم دلیل عمده و اصلی ضعیف شدن چشم ها را به دلیل استفاده از موبایل بدانیم اشتباه است.

شمس در خصوص راه کار هایی در این مورد و در پاسخ به این سوال که چگونه می توان موبایل و کامپیوتر و وسائل دارای نمایشگر را بی ضرر ساخت تا به چشم ها آسیبی نزنند، گفت: اینکه بخواهیم این وسائل را به گونه ای بسازیم که برای چشم ها هیچ آسیبی نداشته باشد عملا ممکن نیست.  برای ساخت این وسائل کاری نمی توان کرد. اما می توان استفاده کردن از این وسائل را محدود کرد.

وی در خصوص اینکه به دلیل شیوع کرونا، مدارس مجازی شده اند و بیشتر دانش آموزان برای درس خواندن و انجام تکلیف خود از موبایل و کامپیوتر استفاده می کنند گفت: پدر و مادر ها دقت بیشتری کنند، تا بچه ها صرفا در زمان نیاز از گوشی و تبلت استفاده کنند، اما باید دانست بالاخره زندگی امروز نیز تحت تاثیر علم و تکنولوژی قرار گرفته و استفاده از این وسائل، طبیعی است و ضعیف شدن چشم ها به واسطه استفاده از موبایل و کامپیوتر در وضعیت نگران کننده ای نیست.

کدخبر: 759469 ویرایش خبر
لینک کپی شد
آزاده مختاری نیلوفر افتتاحی
آیا این خبر مفید بود؟