وزارت بهداشت همچنان درگیر گام اول قرنطینه هوشمند / فرهادی: محدودیت هوشمند با زدن یک دکمه نیست + صوت
حجم ویدیو: 45.64M | مدت زمان ویدیو: 00:06:15

از 21 آذر قرار بود طرح محدودیت هوشمند کرونا در کشور اجرایی شود. براساس طرح محدودیت هوشمند کرونا، قرار بود استفاده از بسیاری از خدمات عمومی منوط به ارائه کارت واکسن شود. در طرح محدودیت هوشمند کرونا پیش بینی شده بود که استفاده از تاکسی های درون شهری، وسایل حمل و نقل عمومی برون شهری و فروشگاه های زنجیره ای منوط به ارائه کارت واکسن کرونا خواهد بود. این در حالی است که با وجود گذشت بیش از دو هفته از آغاز اجرای طرح محدودیت هوشمند کرونا، هنوز هم استفاده از بسیاری از این خدمات منوط به ارائه کارت واکسن نشده است. در این میان حتی با وجود این که در روز اول اجرایی شدن طرح محدودیت هوشمند کرونا قرار شد ورود کارمندان و مراجعان به ادارات دولتی نیز منوط به ارائه کارت واکسن شود، اما هنوز هم این بخش از طرح محدودیت هوشمند کرونا در کشورمان به شکل مطلوبی اجرایی نمی شود.

نمره مردودی وزارت بهداشت در اجرای طرح قرنطینه هوشمند

به گزارش خبرنگار اجتماعی رکنا، با وجود این که بیش از دو هفته از شروع اجرای طرح محدودیت هوشمند کرونا در کشورمان می گذرد و روز 22 آذر نیز محسن فرهادی، معاون فنی مرکز سلامت محیط و کار وزارت بهداشت در گفت و گو با رکنا از این خبر داد که قرار است در هفته های آتی، طرح قرنطینه هوشمند در پنج فاز اجرایی شود و رفته رفته ورود به فروشگاه های زنجیره ای، سینماها، تاکسی های درون شهری، اتوبوس های برون شهری، قطارهای برون شهری، هواپیماها، ادارات دولتی، دفاتر پیشخوان دولت و بسیاری از اماکن عمومی صرفا منوط به ارائه کارت واکسن کرونا خواهد شد، اما هنوز هم شاهد آن هستیم که اجرای طرح محدودیت هوشمند کرونایی در کشورمان در وضعیت «تقریبا هیچ» قرار دارد و با قضاوتی کاملا منصفانه می توان به نحوه اجرای طرح قرنطینه هوشمند توسط وزارت بهداشت، نمره مردودی داد.

همچنین بعد از گذشت حدود دو سال از شیوع کرونا در کشورمان و با وجود این که اخیرا سویه خطرناک امیکرون وارد ایران شده است، هنوز هم شاهد هیچ تغییر محسوسی در ترددهای عمومی و نحوه رفت و آمد مردم در فضاهای تجمعی نیستیم و بسیاری از مکان های عمومی اگر شلوغ تر از دوران قبل از کرونا نشده باشند، خلوت تر از آن نیستند. در این میان سوال مهمی که باید مطرح کرد این است که چرا هنوز طرح محدودیت هوشمند کرونایی در کشورمان اجرایی نشده و از چه زمانی قرار است کارت واکسن کرونا به صورت جدی در کشورمان بررسی شود؟ این سوال را امروز در نشست خبری محسن فرهادی، معاون فنی مرکز سلامت و محیط کار وزارت بهداشت، با او مطرح کردیم.

اجرای طرح محدودیت هوشمند، فقط کار وزارت بهداشت نیست  

فرهادی در ابتدای اظهاراتش به خبرنگار رکنا گفت: اجرای طرح محدودیت هوشمند کرونا به تنهایی کار وزارت بهداشت نیست و این طرح مصوبه ستاد ملی مبارزه با کروناست و تمام دستگاه های اجرایی و حتی بخش خصوصی مسئول اجرای الزامات تعیین شده در این طرح هستند. البته باید توجه داشت که متاسفانه تمام دنیا با مشکلات مربوط به نظارت کامل بر ورود افراد واکسن نزده به اماکن عمومی مواجه است و اساسا این طور نیست که بتوان با زدن یک کلید روشن، طرح محدودیت هوشمند کرونا را اجرایی و واکسینه بودن همه مردم را بررسی کرد.

وی افزود: مهمترین پیش شرط اجرایی شدن طرح محدودیت هوشمند کرونا این است که ارتباط سامانه امید وزارت کشور با تمام دستگاه ها برقرار شود؛ به طور مثال، ما باید برای کنترل ورود افراد واکسن نزده به تاکسی های درون شهری، سامانه امید را به سامانه های مربوط به اتحادیه های تاکسیرانی و شهرداری و بخش هایی از وزارت کشور که متولی انجام این کار هستند، برقرار کنیم. همچنین وقتی ما می توانیم جلوی ورود افراد واکسن نزده به تاکسی های اینترنتی را بگیریم که تمام اطلاعات افراد واکسینه شده در سامانه امید ثبت شود و خود سامانه امید نیز به سامانه های تاکسی های اینترنتی متصل شود.

خرید بلیت سینما حتما منوط به ارائه کارت واکسن خواهد شد

فرهادی با اشاره به اجرای آزمایشی طرح محدودیت هوشمند کرونا در سه استان قزوین، کردستان و آذربایجان غربی در ماه های اخیر عنوان کرد: در اجرای آزمایشی طرح محدودیت هوشمند کرونا قرار شد که خدمات دهندگان اعم از رانندگان تاکسی، سینماداران و ... از مردم بخواهند که صرف نظر از اتصال سامانه های مختلف به یکدیگر، هنگام استفاده از خدمات عمومی گوناگون، کارت واکسن کرونا را ارائه دهند. البته ما می دانیم شیوه اصولی اجرای طرح محدودیت هوشمند کرونا این است که به طور مثال، وقتی یک فرد می خواهد از یک تاکسی استفاده کند، بتواند از روی پلاک ماشین، واکسینه بودن راننده را بررسی کنند و همچنین راننده از مسافر بخواهد که حتما کارت هوشمند واکسن کرونای خود را ارائه دهد.

معاون فنی مرکز سلامت محیط و کار وزارت بهداشت ادامه داد: درباره سینماها نیز اخیرا قرار شده است که سامانه متمرکز معاونت سینمایی وزارت ارشاد به سامانه امید وزارت کشور وصل شود تا بعد از ثبت اطلاعات افراد واکسینه شده در سامانه امید، هیچ کس نتواند بدون داشتن کارت واکسن کرونا بلیت سینما تهیه کند. با توجه به این که اکنون ارتباط سامانه امید با سامانه های بهداشت برقرار شده است، در صورتی که سامانه متمرکز معاونت سینمایی نیز به این سامانه متصل شود، دیگر افرادی که واکسن نزده اند، به هیچ وجه نمی توانند بلیت سینماها را تهیه کنند. البته به شرط این که سینماداران به صورت حضوری به افراد واکسینه نشده بلیت نفروشند.

80 درصد فعالان اصناف خدماتی واکسن کرونا زده اند

فرهادی در بخش دیگری از صحبت هایش تاکید کرد: ما از چند روز پیش به رؤسای دانشگاه های علوم پزشکی سراسر کشور ابلاغ کردیم که اکنون باید کنترل ها و نظارت ها روی عدم استفاده افراد واکسن نزده از خدمات عمومی مختلف تشدید شود و حتی اگر بازرسان وزارت بهداشت مجبور به بازرسی فیزیکی شوند، ما باید کاری کنیم که صرفا افرادی که واکسن کرونا دریافت کرده اند بتوانند از سینماها، تاکسی ها، فروشگاه های زنجیره ای و برخی دیگر از اماکن عمومی استفاده کنند.

وی در پایان تصریح کرد: آخرین بررسی های وزارت بهداشت نشان می دهد که تا کنون حدود 80 درصد فعالان واحدهای صنفی خدماتی که در انواع مراکز عمومی به مردم خدمات گوناگون ارائه می کنند، واکسن کرونای خود را دریافت کرده اند و مهمترین مشکل ما در زمینه عدم قطع زنجیره انتقال کرونا در سطح ایران، همانند گذشته رعایت نشدن مناسب پروتکل های بهداشتی توسط مردم است.

کدخبر: 756700 ویرایش خبر
لینک کپی شد
محمدحسین خودکار دبیر گروه: آزاده مختاری
آیا این خبر مفید بود؟