ممنوعیت ورود مجردها و جمع های هم جنس به هتل ها نقض حقوق شهروندی

به گزارش رکنا ؛ یکی از قوانینی که در هتل‌های کشور ما اجرا می‌شود قوانین هتل برای دختر مجرد است. طبق قانون هیچ تفاوتی بین پذیرش مردان و زنان در هتل وجود ندارد. زنان مجرد و تنها می‌توانند مانند مردان در هتل‌ها پذیرش شوند. فرمانده نیروی انتظامی، رئیس اداره اماکن، دبیر جامعه هتلداران کشور و دبیر اجرایی اتحادیه هتلداران استان تهران، همگی بر قانونی بودن پذیرش زنان در هتل‌ها تأکید می‌کنند اما همچنان بعضی از هتل‌ها از پذیرش زنان سر باز می‌زنند و به بهانه نداشتن نامه از اماکن، به آن‌ها اجازه اقامت در هتل نمی‌دهند.

مرتضی خاکسار، کارشناس گردشگری در گفت و گو با خبرنگار اجتماعی رکنا در خصوص مصوبه اجاره دادن هتل ها به افراد مجرد و هم جنس گفت: ضوابط کلی سازمان جهانی گردشگری بر این مبنا است که توریست فردی است که یک شب به جایی برود و 24 ساعت آنجا بماند و بیتوته کند. افرادی که تک نفره سفر می کنند با قواعد و قوانین کشور های مختلف آشنا هستند. در ایران و سایر کشور های اسلامی در این خصوص آیین نامه های داخلی تصویب شده است.

وی ادامه داد: در جوامع مختلف اتفاقاتی افتاده است که ممکن است هتلی در یک شهر ، بر اساس اتفاقات داخلی که در آن شهر افتاده است از ورود افراد مجرد به هتل خودداری کنند. این اتفاقات سبب شده شورای امنیت استان، با اماکن عمومی و با اداره سازمان میراث فرهنگی، نشست گذاشته تا به خاطر موارد مشکوک از افراد تنها یا دو فرد هم جنس به هتل امتناع شود.

این کارشناس گردشگری گفت: نمی توان گفت این موارد قانونی اعمال می شود اما به دلیل مواردی از این دست که رخ داده چنین آیین نامه هایی بعضا تصویب می شود. البته در بعضی مواقع حق دارند. در سایر کشور های اسلامی عراق، هند و... نیز ممکن است این آیین نامه ها اجرا شود. ولی این قانون کلی نیست و از طرفی هم نمی‌توان این موارد نادرست و ناپسند رخ داده را کنار گذاشت.

وی با بیان اینکه رفتار های ناشایست برخی باعث می شوند تر و خشک با هم بسوزند، افزود: این ناشی از بی فرهنگی است که انسان های خلاف کار و بزهکار به وجود می آورند و باعث می شود تر و خشک با هم بسوزند.

خاکسار در خصوص بازنگری این قانون گفت: چنین مواردی را باید به صورت مکتوب به صحن کمیسیون های تخصصی و فراکسیون های گردشگری در مجلس برده تا یک بازبینی شود و یا توسط دولت بررسی مجدد شود و یک قانونی تصویب شود که به صورت یک بند و یا تبصره در بیاید. در این صورت ما می توانیم در زمینه رعایت حقوق شهروندی قدمی قانون مند برداریم.

کدخبر: 745734 ویرایش خبر
لینک کپی شد
نیلوفر افتتاحی
آیا این خبر مفید بود؟