پرفسور ناجی:واکسن نزده ها عامل مرگ های کرونایی در زمستان/ نیاز به اجباری شدن تزریق دُز سوم واکسن کرونا + صوت
حجم ویدیو: 67.35M | مدت زمان ویدیو: 00:09:17

تزریق عمومی واکسن کرونا مهمترین راهکار مقابله با همه گیری این ویروس محسوب می شود. هم اکنون حدود 84 درصد افراد بالای 12 سال در ایران، دُز اول واکسن کرونا را دریافت کرده اند و دُز دوم واکسن کرونا نیز به حدود 67 درصد ایرانیان بالای 12 سال تزریق شده است. در چنین شرایطی با توجه به این که ایمنی حاصل از تزریق واکسن کرونا در طول زمان کاهش می یابد و در ایران به گروه های حساس از جمله سالمندان و افراد دارای بیماری های زمینه ای، واکسن هایی تزریق شده است که کارآیی نسبتا پایینی در برابر ابتلا به کووید19 دارند، بنابراین پرفسور علیرضا ناجی، رئیس مرکز تحقیقات ویروس شناسی دانشگاه علوم پزشکی شهید بهشتی در گفت و گو با رکنا تاکید دارد که بهتر است که تزریق دُز سوم واکسن کرونا به تمام ایرانیان اجباری شود. 

جهان در انتظار زمستان سخت کرونایی 

به گزارش خبرنگار اجتماعی رکنا، اروپا در آستانه موج چهارم و شدید همه گیری کرونا قرار گرفته است و در این میان مقامات بهداشتی کشور آلمان، به عنوان یکی از کشورهایی که به شدت با این موج درگیر شده است، هشدار داده اند که احتمال دارد تقریبا تمام افرادی که علیه کرونا واکسینه نشده اند، در زمستان امسال به آن مبتلا شوند. 

این هشدار از سوی وزیر بهداشت آلمان، در حالی صادر شده که آنگلا مرکل صدراعظم این کشور گفته است که آلمان بدتر از هر چیزی که تا به امروز در طول همه گیری مشاهده کرده، با افزایش موارد ابتلا به کووید مواجه است. در چنین شرایطی مقامات آلمانی تاکید کرده اند که قرنطینه ممکن است مجددا در بزرگترین اقتصاد اروپا، یعنی جایی که نرخ واکسیناسیون آن در مقایسه با سایر کشورهای اروپای غربی پایین تر است، دوباره اعمال شود. 

در این شرایط مقامات کشور آلمان و البته بسیاری از کشورهای دیگر تاکید دارند که نه تنها تمام شهروندان باید هر چه زودتر هر دو دُز واکسن کرونا را دریافت کنند، بلکه باید تزریق عمومی دُز سوم واکسن کرونا به تمام مردم به‌ویژه سالمندان و افراد مبتلا به بیماری های خاص و زمینه ای نیز آغاز شود؛ چراکه مطالعات علمی متعددی نشان می دهد که آنتی بادی لازم علیه ویروس کرونا بین 6 تا 8 ماه بعد از دریافت دُز دوم واکسن کاهش می یابد و بنابراین لازم است که تمام افراد دُز سوم واکسن کرونا را دریافت کنند. 

در چنین شرایطی اما زمستان سخت کرونایی فقط در انتظار آلمان و سایر کشورهای اروپایی نیست و متخصصان بهداشتی آمریکا هم تاکید دارند که احتمالا به زودی این کشور درگیر موج جدید کرونا خواهد شد. در همین راستا، آنتونی فائوچی، متخصص بیماری های عفونی آمریکا با تاکید بر لزوم تزریق دُز سوم واکسن کرونا گفته است که «آمریکایی هایی که به طور کامل در برابر ویروس کرونا واکسینه شده اند، باید قبل از افزایش زمستانی که می‌تواند «خطرناک» باشد، به دلیل شیوع گسترده ویروس در بین افراد واکسینه نشده، واکسن تقویتی دریافت کنند.» 

او در مصاحبه با CNN تاکید کرده است که «با سرد شدن هوا، مردم زمان بیشتری را در داخل خانه می گذرانند و افزایش عفونت ها غیرمنتظره نیست و به همین دلیل باید دُز بوستر واکسن کرونا قبل از رسیدن به فصل تعطیلات به افراد واجد شرایط تزریق شود.» 

واکسن نزده ها مشکل تمام جهان هستند 

پرفسور علیرضا ناجی، رئیس مرکز تحقیقات ویروس شناسی دانشگاه علوم پزشکی شهید بهشتی نیز با تاکید بر لزوم تزریق دُز سوم واکسن کرونا به ایرانیان به خبرنگار رکنا گفت: ایران هیچ فرقی با کشورهای دیگر ندارد و احتمال بروز پیک جدید کرونا در ایران هم وجود دارد. در آلمان هم با وجود این که حدود 60 درصد مردم واکسینه شده اند، اما اکنون کرونا در میان افراد غیرواکسینه شایع شده است. چون مدت هاست بخش زیادی از مردم آلمان از تزریق واکسن کرونا پرهیز می کنند. 

وی افزود: اکنون واکسن نزده ها به مشکل تمام جهان تبدیل شده اند و تمام کشورها باید رویه ای واحد را درباره اقدامات غیردرمانی و اجبار یا قانع کردن مردم نسبت به واکسیناسیون کرونا پیگیری کنند. چون تا زمانی که کشورهای مختلف این کار را انجام ندهند، مشکل کرونا در سراسر جهان وجود خواهد داشت و بخصوص ممکن است در فصل زمستان شاهد شیوع گسترده کرونا در میان افرادی باشیم که هنوز هم از تزریق واکسن کرونا پرهیز می کنند. 

این متخصص ویروس شناسی تاکید کرد: تا زمانی که همه کشورها واکسیناسیون مطلوب را انجام ندهند و هم‌گام با یکدیگر در این زمینه پیش نروند، مسلما خطر کرونا در سطح جهان باقی خواهد ماند و بنابراین مشکل پاندمی کووید19 باید در سراسر دنیا به صورت همزمان حل شود. 

سرایت پذیری دلتاپلاس 15 تا 20 درصد از کرونای دلتا بیشتر است 

ناجی با اشاره به پرهیز برخی ایرانیان از دریافت واکسن کرونا گفت: در شرایطی که برخی مردم کشور هنوز هم از دریافت واکسن کرونا پرهیز می کنند، احتمال بروز زمستان سخت کرونایی در ایران وجود دارد. روند شیوع سویه های جدید کرونا در جهان نیز نشان می دهد که این سویه ها هنوز هم به حالت تهاجمی و افزایش قدرت انتقال خود ادامه می دهند. 

رئیس مرکز تحقیقات ویروس شناسی دانشگاه علوم پزشکی شهید بهشتی ادامه داد: از زمانی که کرونای دلتا در هندوستان شایع شد تا کنون، 25 زیرمجموعه از این سویه کرونا در سطح جهان شکل گرفته که یکی از آنها کرونای دلتاپلاس است که قدرت سرایت آن نسبت به کرونای دلتا بین 15 تا 20 درصد بیشتر است. 

این متخصص ویروس شناسی تاکید کرد: متاسفانه هنوز هم حدود 15 میلیون نفر از ایرانیان از دریافت واکسن کرونا پرهیز می کنند و تا زمانی که این جمعیت زیاد در کشورمان نخواهند واکسن را دریافت کنند، طبیعتا بازهم شاهد شیوع گسترده کرونا در کشورمان خواهیم بود. 

وی در ادامه تصریح کرد: این خطر وجود دارد که گردش ویروس در میان افراد واکسن نزده منجر به ایجاد جهش جدید کرونا در ایران یا سایر کشورهای جهان شود و اگر جهش های بعدی مقاومت بالاتری نسبت به کرونا داشته باشند، تمام زحماتی که متخصصان بهداشتی برای تزریق عمومی واکسن کرونا کشیده اند، از بین خواهد رفت. 

نور امید قرص های جدید در مقابله با کرونا 

ناجی در بخش دیگری از صحبت هایش تاکید کرد: حاکمان سراسر جهان یا باید به سمتی بروند که یا مردم را قانع کنند که حتما واکسن بزنند یا باید واکسیناسیون عمومی علیه کرونا را اجباری کنند. در چنین شرایطی ما چاره ای نداریم جز این که 85 تا 90 درصد افراد جامعه را علیه کرونا واکسینه کنیم تا به ایمنی جمعی علیه کرونا برسیم. 

رئیس مرکز تحقیقات ویروس شناسی دانشگاه علوم پزشکی شهید بهشتی با اشاره به تولید قرص های ضد کرونا در سطح جهان اظهار داشت: داروهایی که اخیرا شرکت های مرک و فایزر علیه ویروس کرونا تولید کرده اند، نور امیدی را در مقابله با کووید بر سراسر جهان تابیده است و متخصصان زیادی امیدوار شده اند که بتوان با استفاده از این داروها، اقدامات درمانی اولیه و زودرس انجام داد. 

این متخصص ویروس شناسی ادامه داد: استفاده از قرص های ضد کرونا در روزهای نخست ابتلای افراد به این بیماری می تواند منجر به کاهش سطح انتقال کرونا در جامعه شود. و ما تا پیش از قرص های جدید، داروی ضد ویروس موثری که بتواند این کار را انجام دهد، در سراسر جهان نداشتیم، اما داروهای «مولنوپیراویر» و «پکس لووید» داروهای موثری در درمان کرونا هستند. 

وی در ادامه تاکید کرد: ما با درمان های اولیه بیماران کرونایی می توانیم جلوی تشدید بیماری در افراد مبتلا به کرونا و بستری و مرگ ناشی از کووید19 را بگیریم و داروهایی هم که اخیرا توسط شرکت های مرک و فایزر تولید شده اند، می توانند این کار را انجام دهند. 

واکسن های پروتئینی جدیدی در سطح جهان عرضه خواهد شد 

ناجی با بیان این که احتمالا در آینده واکسن های دیگری نیز به بازار خواهند آمد، اظهار داشت: بخش زیادی از واکسن هایی که در آینده در سراسر جهان عرضه خواهند شد، واکسن های پروتئینی هستند که تولید آنها سخت و زمان بر است، اما وقتی این واکسن ها ساخته شوند، می توانند با قیمت پایین در سطح جهان عرضه شوند و این مساله برای اجرای سیاست یکپارچه واکسیناسیون کرونا در سطح جهان بسیار حائز اهمیت است. 

رئیس مرکز تحقیقات ویروس شناسی دانشگاه علوم پزشکی شهید بهشتی ادامه داد: واکسن های پروتئینی به کشورهایی کمک خواهند کرد که توانایی مالی پایینی دارند و با این واکسن ها، واکسیناسیون در کشورهای فقیر نیز آغاز خواهد شد تا تمام کشورها در زمینه واکسیناسیون به صورت یکنواخت با یکدیگر پیش بروند. بنابراین علی رغم تمام مشکلات، امیدهایی هم برای مقابله جهانی با کرونا وجود دارد. 

وی در ادامه تاکید کرد: اساسا در فصل زمستان افراد در محیط های بسته به یکدیگر نزدیک می شوند و سطح انتقال کرونا افزایش خواهد یافت و تمام دولتمردان باید توجه داشته باشند که با سطح پوشش ناکافی واکسیناسیون موجود در جهان، نمی توانند که در برابر احتمال شیوع موج جدید کرونا ساده انگاری کنند و با توجه به این که قانون کرونا در کشورهای مختلف یکسان است، بنابراین بعید نیست که به زودی شاهد بروز پیک جدید کرونا در کشورمان باشیم. 

لزوم تزریق دُز سوم واکسن کرونا به تمام ایرانیان بالای 12 سال 

ناجی با تاکید بر لزوم تزریق دُز سوم واکسن کرونا به تمام ایرانیان اظهار داشت: جمعیت 12 سال به بالای کشور که هم اکنون واجد شرایط دریافت واکسن کرونا محسوب می شوند، حدود 80 درصد از کل افراد جامعه را تشکیل می دهند و بنابراین ما برای رسیدن به ایمنی جمعی باید به گونه ای برنامه ریزی کنیم که تمام افراد بالای 12 سال به صورت اجباری علیه کرونا واکسینه شوند. 

رئیس مرکز تحقیقات ویروس شناسی دانشگاه علوم پزشکی شهید بهشتی ادامه داد: با توجه به این که ایمنی حاصل از تزریق واکسن کرونا در طول زمان کاهش می یابد و متاسفانه ما در ایران به گروه های حساس از جمله سالمندان و افراد دارای بیماری های زمینه ای، واکسن هایی را زده ایم که با وجود ایمنی بخشی نسبی در برابر کرونا، کارآیی باید و شاید را ندارند، بنابراین بهتر است که تزریق دُز سوم واکسن کرونا به تمام ایرانیان اجباری شود. 

این متخصص ویروس شناسی تاکید کرد: ما باید دُز سوم واکسن کرونا را به تمام افراد بالای 12 سال کشور تزریق کنیم و البته کادر بهداشت و درمان، افراد بالای 55 سال و مبتلایان به بیماری های خاص باید در اولویت باشند، اما بعد از تزریق دُز سوم واکسن به این افراد، ما باید براساس سن، به تمام افراد جامعه دُز سوم واکسن کرونا را تزریق کنیم. 

وی در پایان تصریح کرد: بهتر است که دریافت کنندگان واکسن سینوفارم، بعد از چهار ماه از دریافت دُز دوم واکسن، دُز سوم را دریافت کنند، اما دریافت کنندگان واکسن های اسپوتنیک و آسترازنکا می توانند حدود شش ماه بعد از دریافت دُز دوم خود، دُز سوم را دریافت کنند، اما در هر صورت ما چاره ای جز عمومی کردن تزریق دُز سوم واکسن کرونا نداریم. 

کدخبر: 743624 ویرایش خبر
لینک کپی شد
آیا این خبر مفید بود؟