وزیر بهداشت: ترمیم حقوق رزیدنت ها جزو برنامه های وزارت بهداشت است / کمیته علمی کرونا برای ارتقای سلامت روان جامعه برنامه دارد + فیلم
حجم ویدیو: 22.62M | مدت زمان ویدیو: 00:03:05

رزیدنت ها دستیاران تخصصی پزشکی هستند. در واقع، رزیدنت ها همان پزشکان عمومی هستند که برای متخصص شدن باید 4 تا 6 سال در بیمارستان های دولتی زیر نظر پزشکان متخصص فعالیت کنند. رزیدنت ها ماهیانه حداقل 432 ساعت در بیمارستان ها کشیک می دهند. این در حالی است که حقوق ماهیانه رزیدنت ها بسته به سنوات تحصیلی و محل تحصیل بین 3 میلیون و 200 هزار تا 4 میلیون و 400 هزار تومان است. البته چون رزیدنت ها در قوانین کشور، شاغل نیستند و دانشجو محسوب می شوند، بنابراین حقوق ماهیانه رزیدنت ها در واقع «کمک هزینه تحصیلی» پرداختی به آنها است.

به گزارش خبرنگار اجتماعی رکنا، در شرایطی که براساس آمار سازمان نظام روانشناسی و مشاوره 30 درصد ایرانی ها دچار اختلالات روانی هستند و شکی نیست که در دوره کرونا هم سطح اختلالات روانی موجود در جامعه افزایش یافته است. این در حالی است که متاسفانه در دوره قبلی وزارت بهداشت، با وجود شیوع کرونا در کشور هیچ برنامه ای برای حل مشکلات روانی جامعه اجرایی نشد.  

بنابراین سوال مهم این است که در دوره جدید وزارت بهداشت، چه برنامه ای برای ارتقای سطح سلامت روان مردم اجرایی خواهد شد؟ بخصوص که بی توجهی به این مساله می تواند پیامدهای اجتماعی ناگواری را برای جامعه به همراه داشته باشد و در روزهای آتی نیز با بازگشایی تمام مدارس، دانشگاه ها و سایر مراکز تجمعی نیاز به ارتقای سطح سلامت روان جامعه بیش از پیش افزایش می یابد.

نکته دیگری که باید به آن توجه داشت، این است که فقدان سلامت روانی مناسب در کادر درمان کشور بخصوص جامعه دستیاران تخصصی پزشکی یا همان رزیدنت ها، منجر به بروز چند مورد خودکشی در میان این قشر شده و البته هیچ گاه آمار خودکشی رزیدنت ها به صورت رسمی اعلام نشده است.

این در حالی است که دستیاران تخصصی پزشکی در حوالی 30 سالگی به سختی با حقوق 3 تا 4 میلیون تومان فعالیت می کنند و ناچارند که به مدت 4 تا 6 سال، ماهی بیش از 400 ساعت برای دریافت مدرک تخصصی پزشکی فعالیت کنند و نسبت به وضعیت حقوق و ساعت کاری بالای خود بسیار اعتراض دارند.

این در حالی است که در سال جاری قرار بود با پیگیری های وزیر قبلی و جدید بهداشت، سازمان هدفمندی یارانه ها بودجه لازم برای افزایش 20 درصدی حقوق رزیدنت ها را تامین کند، اما این بودجه هنوز تامین نشده است.

به همین دلیل، رزیدینت ها هنوز در قبال ساعات کاری بسیار بالای خود، حقوق پایینی دریافت می کنند و اخیرا دکتر رضا لاری پور، سخنگوی سازمان نظام پزشکی در گفت و گو با رکنا رزیدنت ها را به کارگرانی تشبیه کرده است که با حداقل جیره و مواجب مشغول کار هستند و به نوعی این قشر به سربازانِ در اختیار وزارت بهداشت تبدیل شده اند.

این مسائل را در نخستین نشست خبری دکتر بهرام عین اللهی، وزیر بهداشت، درمان و آموزش پزشکی کشور با او در میان گذاشتیم و البته در مجموع صحبت های عین الهی در این زمینه ها، پاسخ روشنی به سوالات ما نبود.

وزیر بهداشت در پاسخ به سوالات رکنا گفت: ترمیم وضعیت حقوق و شرایط شغلی دستیاران پزشکی عمومی و دستیاران تخصصی جزو برنامه های وزارت بهداشت خواهد بود.

وی افزود: در کمیته علمی کشوری کرونا زیرگروه های مختلفی از جمله زیرگروه روانشناسی فعال شده است و در این زیرگروه اساتید برجسته حوزه روانشناسی فعالیت می کنند و امیدواریم کمیته علمی کرونا برنامه های مناسبی برای ارتقای سطح سلامت روان آحاد جامعه در آینده ارائه کند.

عین اللهی در بخش دیگری از صحبت هایش با اشاره به قرارداد واردات 60 میلیون دُز واکسن اسپوتنیک از روسیه عنوان کرد: شرکت تولیدکننده واکسن اسپوتنیک براساس قراردادی که با ما داشت، قرار بود 60 میلیون دُز واکسن به ما تحویل بدهد. اما متاسفانه تا کنون فقط حدود 3 میلیون دُز از این واکسن به ایران تحویل داده شده است.

وزیر بهداشت ادامه داد: همین حالا خود روسیه با کمبود واکسن کرونا مواجه است و در این کشور نیز تنها 35 درصد مردم علیه کرونا واکسینه شده اند. اما در ایران با توجه به حجم بالای واردات انواع واکسن کرونا فعلا نیازی به واردات واکسن کرونا نداریم.

وی در پایان تصریح کرد: متاسفانه شرکت تولیدکننده واکسن اسپوتنیک نشان داده که به تعهدات خود برای تحویل واکسن کرونا به خوبی عمل نکرده است و البته فعلا ما هم نیازی به واردات بیشتر واکسن از این شرکت نداریم.

کدخبر: 738254 ویرایش خبر
لینک کپی شد
محمدحسین خودکار
آیا این خبر مفید بود؟