راهکاری ساده برای همزیستی انسان ها و حیوانات در شهر، بدون تنش + فیلم و صوت
حجم ویدیو: 12.09M | مدت زمان ویدیو: 00:01:38

رکنا: موضوع نگهداری از حیوانات خانگی و به خصوص سگ ها در روزهای اخیر تبدیل به موضوعی پرحاشیه شده است. اعضای شورای شهر پنجم قانونی تصویب کردند که ورود حیوانات خانگی به محل بازی کودکان در بوستان ها ممنوع باشد. نام این طرح "جداسازی محل گردش حیوانات خانگی از محل بازی کودکان در بوستان های شهر تهران" است. به نظر می رسد با اجرای این طرح، حیوانات خانگی و سگ ها علناً می توانند به پارک ها وارد شده و فقط به محل بازی کودکان نروند. پیشنهاد می شود تا یکی از پارک های محلی هر منطقه از شهر را که در آن خالی از وسایل بازی کودکان است، برای ورود حیوانات خانگی اختصاص داد، در این صورت می توان فضایی با امنیت و آرامش بالا برای همه خانواده ها فراهم کرد.

به گزارش خبرنگار اجتماعی رکنا، چند روزی است که سگ گردانی در معابر و پارک ها مورد توجه مردم و رسانه ها قرار گرفته است. گفتنی است، طرح "جداسازی محل گردش حیوانات خانگی از محل بازی کودکان در بوستان‌ های شهر تهران" این هفته در صحن شورای شهر پنجم بررسی و تصویب شد. با تصویب این طرح، علناً ورود سگ ها و حیوانات خانگی به پارک و بوستان های شهر آزاد شده است.

باید توجه داشت که انسان ها و حیوانات همه حق حیات و زندگی دارند. بنابراین باید تلاش کرد تا به طور مسالمت آمیز در کنار یکدیگر زندگی کرد. در حال حاضر تعدادی از خانواده ها که صاحب حیوانات خانگی هستند و مایل اند تا با حیوانات شان بیرون بروند و تفریح کنند، این گردش و تفریح نباید موجب تضییع حقوق دیگران شود. به همین سبب پیشنهاد می شود تا فضایی مخصوص گردش و تفریح صاحبان حیوانات خانگی و سگ ها فراهم شود. در این صورت هم امنیت عموم مردم تامین شده و هم افرادی که دارای حیوانات خانگی هستند، می توانند حیوانات خود را بدون دخالت در حقوق شهروندی دیگران به بیرون از خانه ببرند. طبیعی است که چنین کاری با کمترین هزینه و بهره گیری از امکانات موجود میسر خواهد شد.

علیرضا نادعلی

هر اتفاقی در پایتخت به سایر شهرهای کشور سرایت می کند

علیرضا نادعلی، منتخب ششمین دوره شورای شهر تهران در مورد سگ گردانی در پارک ها و طرح اخیر شورای شهر تهران به خبرنگار اجتماعی رکنا اظهار داشت: در ابتدا باید گفت که شورای شهر در دوره بعد نه تنها طرح اخیر شورای شهر، بلکه کلیه طرح هایی که دچار بحث و بررسی هستند را بازبینی و مورد بررسی قرار می دهد. اکنون مسئله اصلی در مدیریت شهری، موضوع سبک زندگی در شهر تهران و به تبع آن کلیه شهرهای کشور است. باید توجه داشت که هر اتفاقی در پایتخت جمهوری اسلامی بیافتد، این قابلیت را دارد که به سایر شهرهای کشور تسری یابد.

فضای مجازی، حقیقی تر از هر فضای دیگری است

وی ادامه داد: بعضی اتفاقات و پدیده های نو ظهور از طریق وسایل ارتباط جمعی، رسانه ها و ماهواره ها وارد کشور می شوند اما توان بومی سازی و هضم آن در ابعاد فرهنگی وجود ندارد. به عنوان مثال در برخی بسترهای فضای مجازی در ایران، افرادی پیدا می شوند که حیواناتی مثل سگ را به گونه ای که حتی شیوه نگهداری آن ها در غرب مرسوم نیست نگهداری می کنند و در تبلیغ آن تلاش می کنند. باید توجه داشت که فضای مجازی، حقیقی تر از هر فضای دیگری است و این گونه اتفاقات می تواند در زندگی خانواده ها اثرگذار باشد.

همه افراد جامعه باید فضایی امن برای تردد، تفریح و بازی داشته باشند

نادعلی در مورد سگ گردانی و فرهنگ نگهداری از حیوانات در کشور گفت: یکسری مسائل از جمله سگ گردانی در معابر عمومی نتیجه ضعف در اداره فرهنگی کشور و شهرهاست. به عبارتی در جاهایی که لازم است جهت گیری و برنامه ریزی های مناسب و به جا را انجام ندادیم. با این حال باید توجه داشت که در سطح جامعه همان قدر که افراد سگ گردان وجود دارند، تعداد بیشتری از افراد اینگونه نیستند و از چنین ویژگی هایی دوری می کنند. بهرحال چیزی که مشخص است آن است که فرزندان کسانی که صاحب حیوان خانگی هستند و کسانی که حیوان خانگی ندارند، باید فضایی امن برای تردد، تفریح و بازی در اختیار داشته باشند.

لزوم داشتن فضایی جدا از بوستان ها برای نگهداری حیوانات خانگی

منتخب ششمین دوره شورای شهر تهران ادامه داد: علاوه بر افراد بی ملاحظه در موضوع سگ گردانی، تعدادی از کسانی که صاحب حیوان خانگی هستند، متاسفانه به بهداشت این حیوانات رسیدگی نمی کنند. در حال حاضر یکی از دلایل مهم شیوع کرونا در کشور، عدم رعایت بهداشت فردی افراد است، حال این موضوع در حوزه نگهداری از سگ ها نیز مطرح است. بنابراین باید به گونه ای برنامه ریزی کرد که هم بوستان ها فضای امن داشته باشند و هم جایی در نظر گرفته شود تا کسانی که می خواهند با در نظر گرفتن چارچوب های قانونی، بهداشتی و فرهنگی از حیوانات نگهداری کنند، مکان های مخصوصی داشته باشند، لازم به ذکر است که این فضاها باید جدا از فضای بوستان ها باشد.

برخی بوستان ها از فضای آرامش بخش خود خارج شده اند

علیرضا نادعلی در رابطه با اهمیت رسیدگی و توجه به بوستان ها و پارک های شهر تهران گفت: با توجه به اینکه در دهه های مختلف، پارک ها دچار تغییر و تحول شدند و آن را تجربه کردیم، متاسفانه گاهی با مدیریت نامناسب در آن ها مواجه می شویم. به عنوان مثال در پارک به قدری صداهای موسیقی فضای آن را پر کرده است که دیگر از حالت بوستان و فضای طبیعی که مایه آرامش دهی به افراد است خارج شده است. مردم با هدف استفاده از صدای آبشار، پرندگان و آرامشی که در فضای پارک و بوستان حاکم است به آن جا مراجعه می کنند اما در برخی بوستان های شهر چنین چیزی را به دلایل مذکور بالا شاهد نیستیم. بنابراین باید به آزادی و امنیت عمومی همه شهروندان احترام گذاشت تا تعداد کمی که ناهنجاری می کنند نیز از حقوق دیگران سوءاستفاده نکنند.

کدخبر: 705037 ویرایش خبر
لینک کپی شد
مهدی برازنده
آیا این خبر مفید بود؟