کرونا باعث افزایش آمار سرخک شد/ بخاطر پاندمی کووید-19 از بیماری های دیگر غافل نشوید

بیماری سرخک در برخی استان های کشورمان با تعداد قابل توجهی شناسایی شده است.

به گزارش خبرنگار اجتماعی رکنا، روزگذشته محمد مهدی گویا، رئیس مرکز مدیریت بیماری‌های واگیر وزارت بهداشت اعلام کرد: موارد بیماری سرخک تا کنون در استان‎ های سیستان و بلوچستان، خراسان رضوی، هرمزگان، تهران و آذربایجان شرقی تا 25 مورد مشاهده شده است. وی همچنین در نامه ‌ای خطاب به معاون بهداشت دانشگاه ‌ها و دانشکده ‌های علوم پزشکی و خدمات بهداشتی درمانی خواستار ارتقاء پوشش واکسیناسیون واکسن‌ های روتین در تمامی مناطق شد.

متن این نامه به شرح زیر است:

در خصوص هشدار بروز طغیان به استحضار می‌ رساند که شاهد افزایش روزافزون موارد تایید شده سرخک در کشور هستیم و موارد بیماری تا کنون در استان‎ های سیستان و بلوچستان، خراسان رضوی، هرمزگان، تهران و آذربایجان شرقی مشاهده گردیده است (25 مورد) خواهشمند است دستور فرمایند نسبت به ارتقاء پوشش واکسیناسیون واکسن‎ های روتین از جمله واکسن MMR در تمامی مناطق اقدام کرده به نحوی که هیچ کودکی تاخیر در دریافت واکسیناسیون نداشته باشد.

شیوع سرخک در اوایل بهار معمولاً بیشتر است

دکتر طلعت مختاری آزاد، استاد ویروس شناسی دانشگاه علوم پزشکی تهران در مورد علت شیوع سرخک در برخی استان های کشور به خبرنگار اجتماعی رکنا اظهار داشت: باید بدانیم که بیش از یک سال است هیچ مورد ابتلا به سرخک در کشورمان نداشتیم، ضمناً ایران در منطقه خودمان، جزو معدود کشورهایی است که سرخک و سرخچه را در طول سال حذف کرده است. با این حال با توجه به این که سرخک و سرخچه معمولاً در اواخر زمستان و اوایل بهار، بیش سایر فصول دیده می شود، در روزهای اخیر با افزایش آمار مبتلایان به سرخک مواجه بودیم.

وی در رابطه با شیوع همزمان کرونا با بیماری سرخک گفت: با توجه به شیوع کرونا در دنیا، طی یک سال اخیر مردم بیشتر از ماسک و اقلام بهداشتی استفاده کردند و این موضوع آمار ابتلا به سرخک را نیز کاهش داد. با این حال شیوع کرونا ممکن است باعث شود تا مردم کمتر به فکر تزریق واکسن سرخک باشند و آمار مربوطه نیز شاید به همین دلیل باشد. این درحالی است که سازمان جهانی بهداشت تاکید کرده بود که به دلیل شیوع کرونا مردم نباید از بیماری های دیگر غافل شوند.

واکسن سرخک، از بهترین واکسن هاست

مختاری آزاد در مورد واکسن سرخک گفت: واکسنی که علیه سرخک به افراد تزریق می شود، قابلیت ایمنی برای همه عمر آن ها دارد، با این حال باید توجه داشت که ممکن است واکسن سرخک نیز ایمنی 100 درصد برای افراد ایجاد نکند که این موضوع طبیعی است. همچنین هیچ واکسنی در دنیا نیست که ایمنی کامل برای افراد ایجاد کند، با این حال واکسن سرخک یکی از بهترین انواع واکسن هاست.

استاد ویروس شناسی دانشگاه علوم پزشکی تهران در مورد آمار اعلام شده ابتلا به سرخک در برخی استان های کشور ادامه داد: وزارت بهداشت در ماجرای سرخک بسیار هشیار است. اگر مواردی از ابتلای سرخک در منطقه ای ثبت شود، از طرف وزارت بهداشت به آن منطقه خواهند رفت و در آن منطقه واکسیناسیون انجام می شود. بنابراین برای مردم نباید جای هیچ نگرانی وجود داشته باشد.

سرخک و کرونا دو ویروس متفاوت با روش سرایت یکسان

طلعت مختاری آزاد در مورد ارتباط بین کرونا و سرخک با یکدیگر گفت: کرونا و سرخک دو ویروس کاملاً مجزا و از خانواده هایی متفاوت از یکدیگر هستند، با این حال شیوه سرایت آن ها از طریق تنفس است. باید توجه داشت که وقتی ما اصولی را برای جلوگیری از ابتلا به کرونا رعایت می شود، همان اصول نیز برای سرخک به کار می روند. با این حال سرعت سرایت سرخک بیشتر از کروناست.

وی در پایان گفت: با توجه به این که فقط در برخی استان های کشور بیماری سرخک شناسایی شده است، به نظر می رسد با برنامه های مشخصی که در حال اجراست، می توان این بیماری را کنترل کرد. ضمناً ممکن است برخی مبتلایان به سرخک با مسافرت به مناطق دیگر، این بیماری را به جاهای دیگر انتقال دهند که موضوعی حائز اهمیت است.  آخرین قیمت های بازار ایران را اینجا کلیک کنید.

کدخبر: 691261 ویرایش خبر
لینک کپی شد
مهدی برازنده
آیا این خبر مفید بود؟