بازنشستگان چه سهمی از برنامه های نامزدهای انتخابات 1400 دارند؟

نامزدهای انتخابات 1400 ، پس از ثبت نام در وزارت کشور ، برای اعلام رئوس مهم‌ترین برنامه‌های خود پشت تریبون قرار می‌گرفتند و به تشریح سرفصل‌های برنامه‌های خود می‌پرداختند. این در حالی بود که سهم بازنشستگان و مستمری بگیران از این برنامه‌ها در روزهای ثبت نام نامزدها، تقریبا صفر بود. در حالی که بازنشستگان، حق زیادی بر گردن جامعه دارند و لذا، انتظار دارند نگاه ویژه ای به آنها شود.

به گزارش رکنا، در حال حاضر بیش از ۳ میلیون و ۶۰۰ هزار نفر بازنشسته سازمان تامین اجتماعی و حدود یک میلیون و۵۰۰ هزار نفر نیز بازنشسته صندوق بازنشستگی کشوری هستند. اگر بخواهیم هر کدام از بازنشستگان را دارای سه نفر عائله بدانیم که شاید بیشتر هم باشند، با این احتساب عددی بالغ بر ۱۵ میلیون نفر از جمعیت کشورمان را بازنشستگان و خانواده‌های آنها تشکیل می‌دهند و بنابراین نامزدهای انتخابات ریاست جمهوری نباید در برنامه ریزی های خود، هیچ توجهی به مسائل و مشکلات بازنشستگان و مستمری بگیران نداشته باشند و بی اعتنا از کنار آنها عبور کنند.

در این میان بازنشستگان تامین اجتماعی به نسبت سایر بازنشستگان با مشکلات بیشتری دست و پنجه نرم می‌کنند؛ هرچند که در سال ۹۹ یک مرحله و در فروردین امسال نیز مرحله دوم از همسان سازی حقوق بازنشستگان تحت پوشش این سازمان اجرایی شد اما هنوز هم این قشر زحمت کش جامعه گرفتاری‌های زیادی دارند.

در حالی حداقل حقوق بازنشستگان تأمین اجتماعی پس از افزایش حقوق و همچنین همسان سازی به ۴ میلیون و ۲۰۰ هزار تومان رسیده که سبد هزینه معیشت یک خانواده ۴ نفره ۹ میلیون تومان اعلام شده است. بنابراین در این شرایط که مستمری پرداختی بازنشستگان کمتر از نصف رقم اعلام شده است باز هم بازنشستگان نیازمند توجه ویژه مسؤولان کشور هستند.

کمتر از یک ماه به برگزاری انتخابات باقی مانده و در این میان جامعه بازنشستگان و خانواده‌های آنها چشم امیدشان برای بهتر شدن وضعیت زندگی و مستمری به صحبت‌ها و برنامه‌های نامزدهای انتخاباتی است و منتظر هستند ببینند که کدام یک از کاندیدا برنامه‌ای خاص برای آنها دارد و یا حتی صحبتی از بازنشستگان می‌کند.

در اولین سخنرانی نامزدهای انتخاباتی تقریبا هیچکدام برنامه‌ای خاص برای بازنشستگان نداشتند و فقط در صحبتهای دو نفر از آنها به طور گذرا اسم بازنشستگان آورده شده‌است. البته برخی از کاندیداهای ریاست جمهوری از رفع فقر و فساد و تبعیض صحبت کردند، اما بطور مشخص از قشر خاصی نام نبرده و اشاره‌ای به مشکلات بازنشستگان بخصوص بازنشستگان تأمین اجتماعی نداشتند.

اسحاق جهانگیری، سعید جلیلی، محسن رضایی، سید ابراهیم رئیسی، عباس آخوندی، مسعود پزشکیان و…، از جمله نامزدهایی بودند که در سخنرانی‌های اولیه آنها بعد از ثبت نام ریاست جمهوری هیج صحبتی از بازنشستگان و مشکلات آنها نشد. اما در این میان فقط دو نفر از کاندیدا یکی محمد شریعتمداری وزیر تعاون کار و رفاه اجتماعی و دیگری علی لاریجانی در صحبت‌های خود به بازنشستگان نیز اشاره کرده‌اند.

محمد شریعتمداری پس از ثبت‌نام در انتخابات سیزدهمین دوره ریاست‌جمهوری عنوان کرد که پژوهش‌های معتبر نشان می‌دهد از سال ۹۶ که کشور با تشدید تحریم شروع شد و سیاست‌های مناسب حمایت از مردم به دلیل اختلافات بین قوا به اجرا در نیامد، جمعیت زیر خط فقر به دو برابر افزایش یافت و من با درک از این شرایط آمده‌ام تا با پایان دادن به منازعات درونی و مخاصمات بیرونی، زمینه را برای اجرای سیاست‌های کارآمد، مشارکت جویانه و شهروندمدارانه، حمکرانی داده محور مبتنی بر اطلاعات موثق، کاهش فقر و حمایت از معیشت و سفره مردم را محور ائتلاف فراگیر قرار دهم.

وی در ادامه گفت: می آیم تا امنیت شغلی کارگران تضمین شود، از آنها که بیکار شده‌اند حمایت کنم، مسکن و تأمین اجتماعی برای همه مردم ایران به ویژه کارگران را با همراهی خودشان تأمین کنم و تضمین امنیت اقتصادی و کفایت مستمری و تکریم بازنشستگان را تداوم بخشم.

همچنین علی لاریجانی نیز در اولین نشست خبری خود بعد از ثبت نام عنوان کرد با اقدامات نمایشی، مسائل کشاورزان، صنعتگران، بازنشستگان، کارگران و بیکاران حل نمی‌شود.

البته در سخنان این دو کاندید نیز به صورت گذرا به بازنشستگان اشاره شده است و جا دارد نامزدهای انتخاباتی با توجه به مشکلات بازنشستگان و خانواده‌های آنها و قشر کارگر و زحمت کش جامعه حداقل در سخنرانی‌های بعدی خودشان برنامه منسجم و قابل قبولی برای رفع مشکلات بازنشستگان و بالا رفتن سطح رفاه و معیشت آنان داشته باشند.

منبع: مهر

آخرین قیمت های بازار ایران را اینجا کلیک کنید.

کدخبر: 690016 ویرایش خبر
لینک کپی شد
آیا این خبر مفید بود؟