تعدیل نیرو کارکنان بیمارستانی بخش های غیر کرونایی / دولت ها باید به بخش تولید کننده و کارگری یاری برسانند

روز کار و کارگر در اول ماه مه هر سال فرا می رسد.

به گزارش خبرنگار اجتماعی رکنا، روز اول ماه مه، روز جهانی کار و کارگر نام گذاری شده است. علت نامگذاری این روز به این نام، اعتراضات گسترده کارگران در ایالات متحده آمریکا برای کاهش ساعت کار به 8 ساعت در روز اول مه سال 1886 است.

به طور کلی لفظ کارگر همواره یادآور سختی کشیدن ها و تلاش این قشر زحمت کش است.

کرونا و بیکاری

کارگران کشورمان نیز در سالی که گذشت در کنار مشکلات اقتصادی متعدد، با آسیب های ناشی از بیماری کرونا دست و پنجه نرم کردند، علیرضا حیدری، نماینده کارگران در شورای عالی کار در تحلیل این موضوع و وضعیت فعلی کارگران در کشور به خبرنگار اجتماعی رکنا گفت: بیکاری ناشی از کرونا براساس دستورالعمل هایی که ستاد ملی مبارزه با کرونا ارائه کرده، به صورت موقت و بعضاً به دلیل حذف برخی از مشاغل اتفاق افتاد. در حال حاضر از بخش غیررسمی اقتصاد، به دلیل آن که آماری از آن ها گرفته نشده، اطلاعاتی هم از آمار بیکاری شان در دست نیست، اما در بخش رسمی اقتصاد یکسری مشاغل بودند که مستقیماً با کرونا در ارتباط بودند و به شکل موقت و بر اساس نوع شغل تحت تاثیر کرونا قرار گرفتند و تعطیل شدند.

کرونا همراه با خود معضلات زیادی به همراه آورد، یکی از این آسیب ها، متضرر شدن برخی مشاغل بود، حیدری در این رابطه افزود: با شروع همه گیری کرونا و مراجعه بیماران کرونایی به بیمارستان ها، مراجعه بیماران غیر کرونایی تا حد زیادی کاهش یافت و همین موضوع باعث شد تا تخت های بیمارستانی برای بیماران غیرکرونایی زیاد شود، در نتیجه تعدادی از کارکنان بیمارستانی تعدیل شدند و آمار این افراد در صندوق بیمه بیکاری موجود است. با این حال با توجه به سیر صعودی بیماران کرونایی در بیمارستان ها به جرات می توان گفت که مشاغل بیمارستانی و فرصت های شغلی زیادی که به طور مستقیم و غیرمستقیم با بیمارستان ها ارتباط داشتند، ایجاد شد.

کرونا موجب رکود و رکود بیکاری را افزایش داد

نماینده کارگران در شورای عالی کار در خصوص رکود اقتصادی حاصل از کرونا در یک سال اخیر گفت: کرونا اقتصاد جهانی را با رکود مواجه کرد و این موضوع موجب از دست دادن مشاغل، اختلال در سیاست های شغلی بدلیل عدم فعالیت و افزایش بیکاری شد. بنابراین کرونا با آمدنش نرخ بیکاری را در همه دنیا افزایش داد. اینکه بخواهیم آمار دقیقی از نرخ بیکاری ارائه کنیم، صندوق بیمه بیکاری، کسانی که در آن ثبت نام کردند و برخوردار شدند، بخش غیررسمی که آماری از آن ها وجود ندارد، فعالیت هایی مثل بخش ساختمان و متصل به ساختمان مثل تولید، نوسازی و بازسازی مختل شدند و بسیاری از کارگران با بیکاری موقت مواجه شدند که مجموعاً نرخ بیکاری را افزایش داده اند.

دولت توانایی لازم در رفع مسائل اقتصادی ندارد

زمانی که بحران های طبیعی، غیرطبیعی و مدیریتی ایجاد می شود، طبعاً اقتصاد نیز تحت تاثیر قرار می گیرد. علیرضا حیدری در تشریح این موضوع اظهار داشت: در چنین شرایطی وظیفه دولت است که شرایط را مدیریت کند. وقتی اقتصاد دچار تلاطم می شود، دولت ها باید به بخش تولید کننده و کارگری یاری برسانند. با این حال ما توانایی لازم در رفع مسائل اقتصادی را به شکل موثر در دولت شاهد نبودیم. بسیاری از کشورهای دنیا وظیفه خود می دانستند که زیر بار هزینه های اجتماعی و آسیب های اجتماعی پس از بحران کرونا و بلایی که بر سر اقتصاد می آید، نروند.

نماینده کارگران در شورای عالی کار ادامه داد: متاسفانه در مدت اخیر شاهد تصمیماتی بودیم که منجر به دامن زدن به افزایش آمار کرونا شد و رفع محدودیت های کرونایی در برخی ایام باعث شد تا کرونا گسترش یابد، حال آن که افزایش آمار کرونا به خودی خود موجب تشدید مشکلات اقتصادی می شود و عوارض انسانی زیادی هم به دنبال خود خواهد داشت. بنابراین سیاست گذاری درستی در زمینه کنترل بیماری کرونا رخ نداد تا علاوه بر سلامت و بهداشت در اقتصاد نیز با بحران کنونی مواجه شویم.  آخرین قیمت های بازار ایران را اینجا کلیک کنید.

کدخبر: 682991 ویرایش خبر
لینک کپی شد
مهدی برازنده
آیا این خبر مفید بود؟