تورم 48 درصدی قیمت داروهای داخلی را نجومی کرد / طرح تحول سلامت نبود بیچاره می شدیم

قیمت دارو های خارجی و داخلی در کشور افزایش یافته و این موضوع یکی زا دغدغه های مردم محروم شده است.

به گزارش خبرنگار اجتماعی رکنا، مدتی است قیمت داروهای داخلی در کنار داروهای خارجی با افزایش قیمت مواجه شده اند. این درحالی است که قشر متوسط و ضعیف جامعه توان پرداخت این هزینه ها را ندارند و دردی بر دردهایشان افزوده شده است.

دکتر عبدالرضا عزیزی، عضو شورای عالی نظام پزشکی در مورد قیمت داروها در کشورمان در مقایسه با داروهای خارجی به خبرنگار اجتماعی گفت: با توجه به درآمد مردم، قیمت داروها گران است، اما اگر یک فرد خارجی به کشورمان سفر کند، علاوه بر دارو، هتل و غذا و همه چیز برایش ارزان تمام می شود. وقتی که دولت اعلام می کنند میزان تورم 48/1 درصد است، این موضوع نشانگر آن است که جنس های بازار به تنهایی گران نمی شوند بلکه ارزش پولی کشور نیز بی ارزش شده است.

وی تاکید کرد: وقتی همه چیز گران می شود، دستمزد کارگر ، انرژی، آب، برق و گاز نیز گران می شود. طبیعتاً باید نظارتی باشد که قیمت اقلام دارویی به صورت منطقی افزایش پیدا کند، نباید این گونه باشد که هرکس هر قیمتی دلش خواست روی اجناس بگذارد. متاسفانه اکنون با گرانی افسارگسیخته ای روبرو هستیم و همه چیز برای افراد کم درآمد گران شده است.

یکی از مواردی که در افزایش بی حساب و کتاب قیمت ها مثلاً در اقلام دارویی موثر است، موضوع نظارت هاست، عزیزی در این خصوص تاکید کرد: به نظر می رسد فعلاً تمرکزها و نظارت ها روی کووید 19 است و مواردی این چنینی مورد غفلت واقع شده، واقعیت این است که اگر نظارت وجود داشته باشد، قیمتی عادلانه روی اقلام گذاشته می شود و نهایتاً به مردم عرضه می شود.

اثرات طرح تحول سلامت

عضو شورای عالی نظام پزشکی در بخش دیگری از گفت و گو در مورد عملکرد دولت در حوزه طرح تحول سلامت و اثرات آن ابراز داشت: طرح تحول سلامت بسیار عالی بود و واقعیت این است که اگر آن نبود شاید بیچاره می شدیم، به عنوان مثال در پی این طرح بود که بیمارستان هاشمی رفسنجانی را در شهرستان شیروان با مبلغ 120 میلیارد تومان بهره برداری کردیم، این در حالی است که با ارزش پول کنونی باید 300 یا 400 میلیارد تومان برای آن هزینه می کردیم.

وی در ادامه تعریفات مثبت از طرح تحول سلامت ابراز داشت: در حال حاضر به برکت این طرح بیمارستان هاشمی رفسنجانی ساخته شد، این امکان ایجاد شد تا همه بیماران کرونایی به این بیمارستان منتقل شوند و از نظر مدیریت بیماری مشکلی نداشته باشیم. طرح تحول سلامت انقلابی ایجاد کرد تا بیمارستان های متعددی به واسطه آن ساخته شود. اگرچه موافقیم که هر طرحی ضعف های خودش را دارد اما در این زمینه باید گفت که این طرح عملکرد خوبی داشته است.  آخرین قیمت های بازار ایران را اینجا کلیک کنید.

کدخبر: 682195 ویرایش خبر
لینک کپی شد
مهدی برازنده
آیا این خبر مفید بود؟